کد خبر: 73641
A

خانه پدری با «اصلاحات» اکران شد؟

سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد تدبیر ریاست قوه قضاییه در جهت دستور ویژه رسیدگی برای رفع توقیف فیلم «خانه پدری» را مهم ارزیابی کرد و توضیح داد که این کار در رفع توقیف این فیلم موثر بوده است.

خانه پدری با «اصلاحات» اکران شد؟

به گزارش دیده بان ایران، سلسله اتفاقات مربوط به فیلم‌ها را - از ابتدای ساخت تا مرحله توزیع - اگر کنار هم بگذاریم خود قابلیت و ارزش نگارش سناریویی پرکشمکش را دارد. نمونه‌اش همین وقایع مربوط به توقیف فیلم خانه پدری یا شرح ماجرای توقیف فیلم رستاخیز است. بی‌راه نیست اگر بگوییم ماجرای حول و حوش اکران فیلم «خانه پدری» از حاشیه‌سازترین اتفاقات سینمای ایران در دهه‌های اخیر بوده است. این فیلم بعد از حواشی ده ساله در کمال ناباوری و در سکوت محض، اول آبان روی پرده سینماها رفت ولی این پایان ماجرا نبود چون طبق پیش‌بینی برخی‌ها شش روز بعد دوباره در یک اقدام بی‌سابقه برای سومین بار به محاق توقیف رفت. در حالی که شواهد و قرائن حاکی از این بود که امکان نمایش این فیلم برای سومین بار فراهم نشود و خانه پدری به توقیف کامل برود، در اقدامی غافلگیر‌کننده نزدیک‌های ظهر روز گذشته دوباره اعلام شد، فیلم «خانه پدری» رفع توقیف شده است. یعنی در پروانه نمایش این فیلم سه بار مهر رفع توقیف درج شده است. این همه رفت و برگشت جالب نیست؟

اما انتشار خبر رفع توقیف به این صورت بود که معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی اعلام کرد نامه دادستانی تهران مبنی بر رفع توقیف این فیلم به دست‌شان رسیده است. سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد تدبیر ریاست قوه قضاییه در جهت دستور ویژه رسیدگی برای رفع توقیف فیلم «خانه پدری» را مهم ارزیابی کرد و توضیح داد که این کار در رفع توقیف این فیلم موثر بوده است. به اعتقاد طباطبایی‌نژاد، همکاری‌های مسوولان قوه قضاییه به انسجام و همدلی جامعه سینمایی کشور کمک می‌کند: « از اولین ساعاتی که این اتفاق برای فیلم افتاد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شخصا موضوع را دنبال کردند و رایزنی‌های لازم با رییس محترم قوه قضاییه انجام شد و با همت ایشان به نتیجه رسید. از آقای کیانوش عیاری هم سپاسگزاریم که در سه، چهار روز اخیر همراهی‌های لازم را معمول داشتند که به اکران مجدد فیلم کمک کرد.»

 

خشنودی خالق خانه پدری

وقتی خبر رفع توقیف خانه پدری رسید، کیانوش عیاری نتوانست خوشحالی خود را پنهان کند. او درباره رفع توقیف مجدد فیلمش با فارس گفت‌وگو کرد و گفت: «من بسیار خشنودم که فیلم «خانه پدری» رفع توقیف شده و بی‌نهایت از قوه قضاییه و شخص آیت‌الله رییسی سپاسگزارم که با مساعدت‌های خود باعث شدند تا مشکلات به وجود آمده برای اکران این اثر مرتفع شود. با ورود شخص آیت‌الله رییسی و رفع توقیف فیلم «خانه پدری» توسط ایشان خوشبختانه دغدغه‌های من نسبت به بروز مشکلات دیگر در اکران «خانه پدری» به ‌شدت کم شده است.»

 

نسخه جدید خانه پدری، اصلاح شده

کیانوش عیاری درباره اینکه آیا اصلاحات مجددی در فیلم صورت گرفته، بیان کرد: «طبق صحبت‌های صورت گرفته اصلاحاتی به ما ابلاغ شده که در فیلم انجام دادیم و پس از انجام این اصلاحات، دستور رفع توقیف خانه پدری صادر شد.»

کیانوش عیاری خروج آثار از دایره توقیف را برای بدنه سینما بسیار مهم دانست؛ موضوعی که در جامعه نیز تاثیر مستقیمی خواهد داشت. او گفت: «از رییس قوه قضاییه تقاضا دارم در ادامه همین راه به اکران فیلم‌های دیگر نیز نظر داشته باشند.»

به این ترتیب نمایش «خانه پدری» همچون سابق با رده‌بندی سنی ۱۵+ و محدودیت سالن نمایش از شب گذشته دوباره از سر گرفته شد و بلیت‌فروشی این فیلم در سامانه فروش برخط بلیت فعال شد.

 

دوباره امید؟

اما خبر رفع توقیف فیلم با ابراز خوشحالی جمع کثیری از اهالی سینما همراه بود و خیلی‌ها این خبر را در فضای مجازی برای هم می‌فرستادند و معتقد بودند، بعید نیست دوباره فیلم توقیف شود، به همین جهت یکدیگر را به تماشای آن توصیه می‌کردند.

کانون کارگردانان سینمای ایران هم اکران دوباره فیلم «خانه پدری» را به سینمای ایران تبریک گفت. از نظر آنها نمایش مجدد «خانه پدری» دستاورد بزرگی برای سینمای ایران است، چراکه توقیف هر فیلم سینمایی به معنای جنایتی فرهنگی است. کانون کارگردانان ابراز امیدواری کرد از این پس شاهد نمایش تک‌تک فیلم‌هایی که هر یک بی‌دلیل توقیف شده‌اند، باشند.

 

رفع توقیف امنیت شغلی به همراه دارد

غلامرضا موسوی، تهیه‌کننده سینما و رییس انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران به «اعتماد» گفت: «خوشبختانه با همکاری جمعی فیلم خانه پدری رفع توقیف شد. به گمان من رفع توقیف این فیلم یک اجماع جمعی در قوه قضاییه، وزارت ارشاد و خانه سینما بود. در واقع همه دوستان دست به دست هم دادند و ریاست قوه قضاییه هم لطف کرد و پرونده این فیلم را مجدداد بررسی کرد. البته به این نکته هم اشاره کنم که در این پرونده دکتر صادقی معاون قوه قضاییه هم نقش پررنگی داشت.»

موسوی توضیح داد که همه متوجه شدند این اتفاق خوب برای فرهنگ و سینما لازم است؛ لذا همه با اجماع به سمتی رفتند که خانه پدری رفع توقیف شود. او گفت: «برخلاف عده معدودی که فرهنگ را با محدودیت تعریف می‌کنند، اهالی سینما پیروز شدند. این پیروزی را برای سینمای ایران و فرهنگ‌مان خوش یمن می‌دانم. در عین حال قوه قضاییه را هم تحسین می‌کنم. تصمیمی که گرفته شده بود مجددا مورد بررسی قرار گرفت و این امر مبارکی است. از وزیر فرهنگ و ارشاد هم که توانست در این زمینه اقداماتی را به نتیجه برساند، تشکر می‌کنم.»

موسوی در بخش دیگری از صحبت خود به مقوله توقیف در سینما پرداخت و گفت: «به گمان من توقیف محصول هنری مثل جنایت فرهنگی است. به این نکته توجه کنیم که سینمای ایران نیاز به فیلم‌های خوب دارد. فیلم «خانه پدری» هم یک فیلم خوب است که محصول فکر و اندیشه کارگردان بلندپایه سینمای ایران کیانوش عیاری است. در عین حال توقیف فیلم باعث سانسور و خودسانسوری در سینما می‌شود. رفع توقیف حس آزادی و آزاد شدن را در ما اهالی سینما به وجود می‌آورد که ما از این به بعد بتوانیم فیلم خوب بسازیم و در مسیر فیلم اجتماعی خوب گام ‌برداریم. من این رفع توقیف را برای سینما خوش‌یمن می‌دانم برای اینکه امید را در میان اهالی سینما به وجود می‌آورد. چون می‌شود فهمید که فیلمسازان می‌توانند با مردم ارتباط برقرار کنند. من این رفع توقیف را اتفاق مثبتی در سینمای ایران ارزیابی می‌کنم و آن را در جهت امنیت شغلی و امنیت حرفه‌ای اهالی سینما می‌دانم که قطعا تاثیر مثبتی میان اهالی سینما خواهد داشت. من دست همه کسانی را که در این چند وقت اخیر برای رفع توقیف خانه پدری تلاش کردند، می‌فشرم و به همه آنها دست مریزاد می‌گویم.»/ روزنامه اعتماد

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر