کد خبر: 73651
A

هیچکس حق ندارد بگوید مدرک علمی کاربردی معتبر نیست

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: مدرک تحصیلی دانشگاه علمی کاربردی معتبر است و اگر دانش آموخته ای از دانشگاه علمی کاربردی با این موضوع که مردکش معتبر نیست روبرو شد، باید به دانشگاه خبر دهد.

هیچکس حق ندارد بگوید مدرک علمی کاربردی معتبر نیست

به گزارش دیده بان ایران، مختار جلالی جواران امروز (پنج شنبه) اظهار کرد: مدرک دانشگاه علمی کاربردی از نظر اعتبار در داخل کشور هیچ مشکلی ندارد و در خارج از کشور نیز معتبر است. اگر ژاپن و آلمان توانسته اند به این سطح از پیشرفت برسند، به دلیل توجه به دانشگاه های مهارتی است.

وی با بیان اینکه دانشگاه های ایران در دو بخش آموزش‌های تئوری و تخصصی و دانشگاه هایی برای ارائه تخصص های مهارتی در حال پذیرش دانشجو هستند، افزود: در این میان دانشگاه جامع علمی کاربردی به دنبال تربیت دانشجویان ماهر و کارافرین است.

به گزارش ایسنا، معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور افزود: دانشگاه علمی کاربردی از سه دهه پیش به عنوان دانشگاه نسل سوم وارد کشور شد و تاکنون بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموخته از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند که در بخش های مختلف کشور چرخ مملکت را به چرخش در می آورند.

 وی با بیان اینکه از بهمن ۹۶ در پی مصوبه شورای عالی مبنی بر انحلال مراکز علمی کاربردی که تحت حمایت بخش دولتی بودند، اقدامات انحلال و جایگزینی این مراکز انجام شد، تصریح کرد: این مراکز شناسایی و زمینه های واگذاری آنها به بخش خصوصی فراهم شد.

وی افزود: در اصفهان نیز دو مرکز یکی "نقش جهان" که وابسته به سازمان میراث فرهنگی بود با مرکزی به نام شرکت سپاهان که متعلق به میراث فرهنگی است، جایگزین شده و مرکز بنیادشهید نیز با مرکزی به نام مهد قرآن جایگزین خواهد شد و موافقت اولیه صادر شده است.

جواران با اشاره به ماموریت دانشگاه علمی کاربردی که در بخش آموزش های مهارتی است، گفت: ماموریت اصلی دانشگاه در بخش تربیت دانشجویان دوره های کاردانی و کارشناسی و برگزاری دوره های تک پودمان و تک درس در حال انجام است.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی یادآور شد: بیش از ۸۰۰ رشته و گرایش در دانشگاه علمی کاربردی فعال است که در این میان تمرکز بر رشته های مهارتی است، به گونه ای که ۶۰ درصد آموزش های دانشگاه علمی کاربردی به صورت عملی و در محیط واقعی کسب و کار انجام می شود.

وی تصریح کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی با ماموریت تربیت دانشجویان کارآفرین توانسته بخشی از معضل بیکاری کشور را رفع  کند و براساس آمار کمترین بیکاران مربوط به دانش آموختگان دانشگاه های جامع علمی کاربردی است.

وی افزود: بر اساس آمار حدود ۴۰ درصد  دانش آموختگان جوان این دانشگاه که شغل نداشتند، به اشتغال رسیده اند و ۲۰ درصد آنها در زمینه رشته تحصیلی خود شاغل شده اند.

جواران با بیان اینکه سن ورود به دانشگاه‌های علمی کاربردی تغییر کرده است، اظهار کرد: پیش از این رسالت دانشگاه علمی کاربردی بیشتر بر جذب دانشجویان شاغل بود، اما در سال های اخیر اغلب ورودی‌ها سن کم داشتند و تازه از دبیرستان و هنرستان فارغ التحصیل شده بودند.

جواران با تاکید براینکه دانشگاه علمی کاربردی بر ارتقا کیفیت آموزشی تمرکز دارد، خاطرنشان کرد: به منظور ارتقا کیفیت، علاوه بر بازنگری دروس، در حوزه مدرسان نیز طرح پایش انجام شد و از ۱۱۰ هزار مدرس این دانشگاه در حال حاضر تعداد ۴۰ هزار نفر کد مدرسی دریافت کرده اند.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکید کرد: ممکن است به دلیل گستردگی حجم پایش مدرسان، افرادی به اشتباه حذف شده باشند که با عذرخواهی از آنها می خواهیم در فراخوان بعدی مجدد ثبت نام کنند.

محدودیت مدرس نداریم

وی از فراخوان جذب مدرس برای دانشگاه های علمی کاربردی در آذر ماه خبر داد و گفت: این فراخوان برای تمام رشته ها اعلام می شود و هیچ محدودیتی برای جذب مدرس وجود ندارد. تمام علاقمندان حائز شرایط می توانند ثبت نام و پس از بررسی های علمی کد مدرسی دریافت کنند.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکید کرد: به دنبال استفاده از افراد خبره در حوزه های مختلف مورد نیاز کشور هستیم و از تمام کسانی که حتی بدون داشتن مدارج علمی تخصص لازم را دارند دعوت می کنیم در این فراخوان شرکت کننند.

جواران افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی به جای رقابت با دیگر دانشگاه ها به دنبال رفاقت است و این رفاقت در هر بخشی که خلا و کاستی وجود دارد انجام می شود.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی به دلیل ساختار خاص می تواند براساس نیاز هر منطقه رشته مورد نیاز آن منطق را ارائه کند، افزود: به همین دلیل در حال حاضر بر ارائه دوره های تک درس و تک پودمان که یک تخصص ویژه را آموزش می دهند، تمرکز ویژه ای داریم.

وی با تاکید براینکه دانشگاه علمی کاربردی به دنبال دانش آموختگانی کارآفرین است، خاطرنشان کرد: به منظور گسترش آموزش عالی، پذیرش دانشجوی بین الملل در دانشگاه جامع علمی کاربردی انجام شد و در حال حاضر، ۵۵۰ نفر دانشجوی خارجی در دانشگاه های جامع علمی کاربردی سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند.

جواران با باین اینکه مراکزی که می خواهند دانشگاه علمی کاربردی تاسیس کنند، باید سه ویژگی اصلی داشته باشند، گفت: این مراکز در وهله نخست باید دارای یک محیط واقعی کسب و کار باشد که این محیط کار نیاز واقعی جامعه است. دومین شرط اینکه این محیط واقعی شغل، متقاضی داشته باشد، یعنی نیاز در جامعه باشد و شرط سوم اینکه هیئت مدیره و مؤسس آن مجموعه اعتقاد به آموزش مهارتی داشته باشند. دانشگاه جامع علمی کاربردی از تمام مراکزی که دارای این سه شرط باشند، استقبال می کند.

وی در مورد مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر یک در استان اصفهان، گفت: قرار بود مرکزی جایگزین اعلام شود که تاکنون مرکز مناسبی که دارای زیرساخت های لازم باشد، معرفی نشده است. با این وجود، دانشجویان این مراکز به بخش های دیگر منتقل شده اند، همچنین پس از بررسی های انجام شده، مرکز علمی کاربردی اصفهان سیتی سنتر آمادگی پذیرش رشته ها فرهنگ و هنر را اعلام کرده که در حال بررسی و دادن مجوز برای این مرکز هستیم.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی همچنین افزود: از دو مرکز دیگر در اصفهان بازدید  شد، یکی شرکت آجر نماچین که زمینه فعالیت بین المللی دارد و مجموعه دوم شهرک سلامت که متقاضی برگزاری رشته های بهداشتی در حوزه هایی غیر از پزشکی شده است.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی در پاسخ به ایسنا، ظرفیت استان اصفهان از لحاظ اخذ مجوز برای مراکز جدید را خوب ارزیابی کرد و گفت: در اصفهان ظرفیت های بسیار خوبی دیده شد و زیرساخت های لازم فراهم است و این زمینه خوبی برای ادامه فعالیت مراکز علمی کاربردی است.

وی تاکید کرد: این مراکز باید در شورای مرکزی بررسی شوند و امیدوارم همانطور که توانستند من را قانع کنند، اعضای شورا نیز قانع شوند و مجوز فعالیت این مراکز صادر شود./ ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر