کد خبر: 74137
A

نمایندگان مجلس: افزایش قیمت بنزین مشکلاتی را ایجاد کرده است

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از طرح دولت برای افزایش نظارت و کنترل بر قیمت کالاها مدعی شدند که کنترل قیمت کالاها با شیوه دستوری ممکن نیست و این افزایش قیمت مشکلاتی را ایجاد کرده است.

نمایندگان مجلس: افزایش قیمت بنزین مشکلاتی را ایجاد کرده است

به گزارش دیده بان ایران؛ در جلسه امروز، دوشنبه، مجلس شورای اسلامی که با حضور وزرای دادگستری و صنعت، معدن و تجارت برگزار شده است برخی نمایندگان مجلس به راهکارهای ارائه شده توسط این وزیران برای کنترل قیمت های کالا انتقاد کردند.

رحیم زارع، نماینده مردم آباده، اولین نماینده ای بود که با قرار گرفتن در پشت تریبون مجلس با اشاره به افزایش قیمت کالاهای مختلف مانند فولاد، کرایه تاکسی و وانت حمل بار، کود شیمیایی، آرد، دارو، گوجه، گاز مایع، ماهی، برنج و تخم مرغ طی ۱۰ روز گذشته خاطر نشان کرد: افزایش قیمت بنزین امروز اقتصاد کشور را مختل کرده است، لطفا اگر برنامهای برای افزایش قیمت گازوئیل دارید، آن را اجرایی نکنید.

وی با اشاره به کم بودن تعداد گروه های بازرسی برای کنترل قیمتها در بیش از ۱۰۰۰ شهر کشور افزود: مردم امروز از ما میخواهند که علاوه بر پرداخت نقدی یارانه ها از درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین برای معیشت مردم و اشتغال هم استفاده کند.

غلامرضا کاتب دیگر نمایندگانی بود که تصمیم کارشناسی منتقل شده به سران قوا را اشتباه توصیف کرد و گفت: امروز به جای وزرای صنعت و دادگستری باید شاهد حضور کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس و بانک مرکزی باشیم که مدعی افزایش قیمت بین ۲ تا ۴ درصد بعد از افزایش قیمت بنزین بوده اند.

وی با اشاره به این که مردم از نمایندگان میخواهند تا دولت به جای پرداخت پول به آن ها برای ثبات اقتصاد علاجی بیابد، افزود: اقتصاد را دستوری نمیتوان کنترل کرد، مگر میشود به وانت دار گفت کرایه ات را گران نکن. ما باید برای کنترل بازار به دنبال ساز و کار قانونی باشیم، به عنوان مثال به بخش های خدماتی سهمیه بنزین بیشتری تعلق بگیرد.

وی در پایان با اشاره به این که سیستم بازرسی و نظارت کشور امروز خود نیاز به نظارت و کنترل دارد خاطر نشان کرد: در مجلس دیگر نباید بگذاریم تصمیمات خلق الساعه گرفته شود.

علیرضا محجوب، نماینده تهران، آخرین نماینده ای بود که در انتقاد به توضیحات وزیر صنعت معدن تجارت و وزیر دادگستری به صحبت پرداخت.

وی گفت: حمل و نقل حدود ۴ درصد از درآمد کارگران را به خود اختصاص میدهد و این قانون که مخالف عقل و علم است مشکلات زیادی را برای این قشر ایجاد کرده است.

وی با اشاره به این که بنزین باید قیمت طبیعی داشته باشد، نه قیمت بین المللی یا قیمت وارداتی، خاطر نشان کرد: از سال ۴۲ تا امروز در حال آزمون و خطای راههای مختلف افزایش قیمت بنزین هستیم و نتایج همه راهها کاملا مشخص است. امروز گفته می شود که میخواهیم با نظارت افراد، میلیون ها کانون توزیع را کنترل کنیم، آخر چگونه چنین امری ممکن است؟

محجوب با اشاره به تاثیر زیاد بنزین بر قیمت کالاها افزود: در حالی که حتی با اتحادیهها و اصناف هماهنگی انجام نشده است، چگونه انتظار داریم که صاحبین اصناف قیمتهای خود را افزایش ندهند؟ در اقتصاد باید حرف علمی زده شود و از حرفهای احساسی دوری کنیم./ ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر