کد خبر: 74425
A

نظر "محمدرضا تابش" درباره تفاوت اعتراض جلیقه زردها در پاریس و مردم ایران

نایب رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «قانون اساسی برگزاری اعتراضات مسالمت آمیز حتی بدون اخذ مجوز را هم دارای مشروعیت می‌داند»، گفت که در سال‌های گذشته در زمینه تدوین قوانینی در این زمینه کاهلی و سستی شده است.

نظر "محمدرضا تابش" درباره تفاوت اعتراض جلیقه زردها در پاریس و مردم ایران

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدرضا تابش اظهار کرد: قانون اساسی اصل برگزاری تجمعات را به رسمیت شناخته و کسب مجوز برای آن را لازم ندانسته است. به نظر من ما در سال‌های گذشته قدری کاهلی و سستی کردیم؛ قانون اساسی، قانون مادر است و باید متناسب با روح قانون اساسی، قوانینی را تصویب می‌کردیم تا ساز و کارهای برگزاری اعتراضات مسالمت آمیز و اینکه جای آن کجا باشد؟ مسئولیتش با چه کسی باشد؟ و اگر رخدادی اتفاق افتاد چطور مهار شود؟ روشن شود.

وی افزود: ما این کارها را انجام دادیم و قانونی وضع نکردیم. بنابراین این ضعف و خلاء وجود دارد ولی با مراجعه به روح قانون اساسی پی می بریم که اعتراضات مسالمت آمیز حتی بدون اخذ مجوز هم مشروعیت و مقبولیت قانونی دارد.

نماینده مردم اردکان در مجلس ادامه داد: در تدوین قانون جدید باید روح قانون اساسی محفوظ بماند، نمی‌شود قوانینی که می‌خواهد قانون اساسی را توصیف و تشریح کند آن را محدود کند. روح اصلی قانون اساسی که مشروعیت دادن به اعتراضات مسالمت آمیز است باید محفوظ بماند اما ذیل آن قوانینی می‌تواند پیش بینی شود که محل تجمع و مسئولیت کسی که درخواست تجمع می کند مشخص باشد و روشن باشد اگر حادثه و واقعه‌ای رخ داد چه کسی باید وارد عمل شود و نیروهای خدماتی و امدادی آماده باشند که اگر حادثه‌ای اتفاق افتاد بتوانند پیش‌بینی و تمهیدات لازم را انجام دهند.

نایب رییس فراکسیون امید مجلس اضافه کرد: اگر مقایسه‌ای با پاریس داشته باشیم که مدت زیادی جلیقه زردها در آنجا تجمع داشتند، به دلیل اینکه تجمعات آنها تابع مکانیزم قانونی بود، تبعات سوء خیلی کمی داشته و آمار کشته‌ها به عدد انگشتان دست هم نمی‌رسد و تعداد بازداشتی های آن هم در مقایسه با رخداد اخیر ایران خیلی کمتر است.

تابش در پایان یادآور شد: خوب است ما قوانینی را پیش بینی و بر حسن اجرای آن نظارت کنیم. اینها به مردم اطمینان می‌دهد که قانون گرایی ملاک عمل قرار گرفته و مورد توجه مسئولین نظام هم هست. از طرفی هم پشتوانه قانونی برای برگزاری تجمع فراهم می‌شود و خود برگزار کنندگان اجازه سوء استفاده به کسی نمی دهند و اگر  اعتراضات غیر مسالمت آمیز شد، مسئولیت نیروهای عمل کننده هم مشخص است./ ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر