کد خبر: 74698
A

کیهان: "نفوذ" دلیل تکمیل نشدن شبکه ملی اطلاعات است

کیهان نوشت: «به جرأت می‌توان گفت وابستگی کشور به اینترنت سراسری و نبود سرویس‌های داخلی قوی، فضایی مناسب برای جولان سرویس‌های غیربومی و در نتیجه سازماندهی گروه‌های اراذل در اغتشاشات اخیر ایجاد کرده بود و این چندمین مرتبه بود که نقش سرویس‌های غیربومی در تشکیل و راهبری فتنه‌ها مشخص شد. به عقیده برخی کارشناسان و مدیران حوزه سایبر، تکمیل نشدن شبکه ملی اطلاعات و حمایت نشدن سرویس‌های داخلی ریشه اصلی این مشکلات بوده است».

کیهان: "نفوذ" دلیل تکمیل نشدن شبکه ملی اطلاعات است

به گزارش دیده بان ایران؛  روزنامه کیهان گفتگوی خبرنگار خود با «روح‌الله مومن‌نسب» کارشناس فضای مجازی را منتشر کرد و در بخشی از آن به نقل از وی نوشت: «در حوزه فضای مجازی چند حوزه کلی داریم که زیرشاخه‌های هر کدام از این حوزه‌ها به زندگی‌های امروز نفوذ پیدا کرده است؛ در حوزه سخت‌افزار، گوشی‌های همراه، تبلت‌ها، تجهیزات ارتباطی شبکه و... را داریم، در حوزه نرم‌افزاری سیستم عامل‌ها و اپلیکیشن‌ها و... وجود دارد که نرم‌افزارها در واقع سرویس‌های فضای مجازی محسوب می‌شوند».


مؤمن‌نسب افزود: وضعیت امروز ما در حوزه ارتباطات و فضای مجازی از قبل پیش‌بینی و هشدارهای لازم داده شده بود اما گوش شنوایی برای شنیدنش وجود نداشته و ندارد! در حال حاضر مشکلات تنها مربوط به حوزه نرم‌افزارهای فضای مجازی نمی‌شود، همانطور که می‌دانیم سیستم عامل‌های گوشی‌های همراه یعنی اندروید، آی‌او‌اس و ویندوز غیر بومی هستند و هر زمانی که مالکان این فناوری‌ها اراده کنند این سیستم عامل‌ها از دسترس ما خارج می‌شوند و به عبارتی تمامی گوشی‌های همراه موجود در کشور را می‌توانند از کار بیاندازند. مصداق بارز این مسئله اتفاق‌های پیرامون پوسته‌های تلگرام (طلاگرام و هاتگرام) است که منجر به پاک شدن این نرم‌افزارها از روی گوشی‌های همراه بدون کسب اجازه از کاربر بود!».

این کارشناس فضای مجازی در ادامه با‌اشاره به سندی که از جانب رهبر معظم انقلاب خطاب به 25 مسئول دولتی در تاریخ 17 اسفند 1390 نوشته شده است اظهارداشت: در بخشی از این سند آمده است: «حداقل یک موتور جست‌وجو و چندین سرویس ایمیل قوی و قابل رقابت با نمونه‌های مطرح خارجی در جهت تامین نیازهای اقشار گوناگون در داخل طراحی و راه‌اندازی شود.»؛
 
پس از 3 سال یعنی 10 خردادماه 1393 در جلسه شورای عالی فضای مجازی برنامه ملی موتور جست‌وجو تصویب شد، و در تاریخ 28 شهریور 1395 کمیسیون عالی تنظیم مقررات در جلسه 58 این کمیسیون سند «سیاست‌های حاکم بر برنامه توسعه جویشگر بومی» را تصویب کرد.
 
در این مصوبه طبق جدول زمان بندی وزارت ارتباطات مکلف شده است تا شرایطی را مهیا کند که موتور جویشگر پیش فرض کاربران اینترنت بومی باشد؛ این سند نه تنها به مرحله اجرا نرسید بلکه همان موتورهای جویشگر بومی که تا سال 92 تولید شده بودند نیز کارایی مطلوبشان را از دست داده‌اند.

وی در پایان گفت: اگر بخواهیم دقیق‌تر و خلاصه‌تر بگوییم که چرا وضعیت مان در شبکه ملی اطلاعات و فضای مجازی اینگونه است؟ تنها پاسخش «نفوذ» است؛ ماحصل این نفوذ بایکوت خبری رسانه‌ها است، تکمیل نشدن شبکه ملی اطلاعات است، بومی نشدن فضای مجازی است، توسعه نیافتن سرویس‌های داخلی است و اجرا نشدن تاکیدهای رهبری است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر