کد خبر: 75562
A

هر دو بند استیضاح ترامپ تصویب شد/ کار به دادگاه سنا کشید

قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا بامداد پنجشنبه با نخستین بند قطعنامه استیضاح ترامپ موافقت کردند.

هر دو بند استیضاح ترامپ تصویب شد/ کار به دادگاه سنا کشید

به گزارش دیده بان ایران؛ مجلس نمایندگان آمریکا بامداد پنجشنبه (به وقت تهران) با اکثریت آرا هر دو بند قطعنامه استیضاح «دونالد ترامپ» را به تصویب رساند تا او سومین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا لقب بگیرد که استیضاح می‌شود. 

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در دو مرحله بر سر این دو بند رأی‌گیری کردند. ابتدا بند «سوءاستفاده از قدرت» به رأی گذاشته شد که با ۲۳۰ رأی موافق و ۱۹۷ رأی مخالف مورد موافقت قرار گرفت.

قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا دیگر بند این قطعنامه که به اتهام «ممانعت در تحقیقات کنگره» مربوط می‌شد را نیز به تصویب رساندند. این بند با ۲۲۹ رأی مثبت و ۱۹۸ رأی منفی به تصویب رسید. 

پیش از این کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا، «سوءاستفاده از قدرت» و «مانع‌تراشی در تحقیقات کنگره»  را به عنوان دو بند استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تصویب کرده بود.

نقش اصلی مجلس نمایندگان تصویب همین طرح استیضاح خواهد بود و در صورت تصویب، باقی امور استیضاح در مجلس سنا صورت خواهد گرفت؛ جایی که برعکس مجلس نمایندگان، جمهوری‌خواهان در اکثریت هستند. 

در مجلس سنا چیزی شبیه یک دادگاه شکل خواهد گرفت که ریاست آن با رئیس دیوان عالی است و سناتورها در آن نقش اعضای هیات منصفه را دارند. برای خلع ترامپ از قدرت، دوسوم سناتورها (۶۷ نفر) باید به عزل او رای دهند؛ امری که با توجه به اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس سنا در شرایط عادی غیرممکن به‌نظر می‌رسد. با این حال در جریان استیضاح، دموکرات‌ها فرصت آن را خواهند داشت تا با نقد جدی عملکرد ترامپ، رای او را در انتخابات ۲۰۲۰ بشکنند.

احتمال می‌رود بررسی استیضاح در مجلس سنا در ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ انجام پذیرد. 

ترامپ به شدت با استیضاح مخالف است و اتهامات مجلس نمایندگان علیه خود را قاطعانه رد کرده است. 

واکنش ترامپ

او بعد از استیضاح خود در اجتماع هوادارانش در میشیگان گفت: « مثل اینکه یک رأی‌گیری داریم. انگار تک تک نماینده‌های جمهوری‌خواه به ما رأی داده‌اند. اوه...اوه... نزدیک به ۲۰۰ نفر! حتی یک رأی جمهوری‌خواه هم از دست ندادیم، ضمن اینکه ۳ دموکرات هم به نفع ما رأی دادند.»

ترامپ در بخش دیگری از سخنانش به شدت از «آدام شیف»، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا که نقشی پیشرو در کلید زدن استیضاح علیه او داشت انتقاد کرد. ترامپ، حتی قیافه شیف را مسخره کرد. 

او گفت: «برای من دیگر قیافه آدم‌ها اهمیتی ندارد. من درباره قیافه هیچ زن یا مردی صحبت نمی‌کنم. اما درباره این آدم، او جزو آدم‌های خوش‌قیافه‌ای که من دیده‌ام نیست.»

ترامپ در ادامه ادای آدام شیف را درآورد و با تقلید لحن او گفت: "روز غمگینی برای آمریکا است. یک رئیس‌جمهور، کارمند روسیه شده است". (خنده حضار). 

واکنش جو بایدن

«جو بایدن»، رقیب انتخاباتی ترامپ در واکنش به استیضاح نوشت: «ترامپ از قدرتش سوءاستفاده کرد، سوگند مربوط به سمتش را نقض کرد و به کشورمان خیانت کرد.اما در ایالات متحده آمریکا هیچ‌کس مافوق قانون نیست-حتی رئیس‌جمهور.»

تصمیم نماینده‌های دموکرات برای استیضاح ترامپ از زمانی شروع شد که یک یا چند افشاگر گفتند که ترامپ در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور اوکراین، او را برای آغاز تحقیقات قضایی علیه کسب و کار خانوادگی بایدن در اوکراین تحت فشار قرار داده است. /فارس

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر