کد خبر: 75647
A
عضو کمیسیون صنایع و معادن:

خودروهای غیراستاندارد عامل آلودگی هوای تهران/ یک و نیم میلیون حاشیه‌نشین در پایتخت

حاشیه نشینی، جمعیت بالای تهران و عدم زیر ساخت‌‎های مناسب در این شهر مشکلات بزرگی را برای مردم ایجاد کرده است.

خودروهای غیراستاندارد عامل آلودگی هوای تهران/ یک و نیم میلیون حاشیه‌نشین در پایتخت

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدرضا نجفی نماینده مجلس در مورد علت آلودگی هوای تهران گفت: یکی از علل آلودگی هوای تهران خودورها هستند. صنعت خودور ما امروز از عوارض و آسیب های متعددی رنج می برد که یکی از آنها عدم بهره وری موتور خودورها به دلیل سوخت مازاد و مصرف بالاست.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: صنعت خودور ما با نُرم جهانی و تکنولوژی روز فاصله زیادی دارد که خود این منشأ چند آسیب می شود، بخشی از منابع گران قیمت و با ارزش کشور را صنعت خودور با این آسیب های که دارد تلف می کند. روزانه حدود ١٠٠میلیون لیتر مصرف بنزین داشتیم که بخشی از این مصرف مازاد است  و از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مصرف مازاد سوخت توسط این خودورها و دیگر وسایل نقلیه آلودگی بسیار زیادی تولید می کند که هم عوارض زیست محیطی و هم مشکلات بهداشتی و درمانی ایجاد می کند که همه اینها هزینه های ماندگاری را به مردم تحمیل می کند. این مشکلات نتیجه مدیریت غیرراهبردی و غیرهدفمند است که در عین حال از کنترل و نظارت خوبی هم برخوردار نبوده است.

عضو فراکسیون امید افزود: سیاست‌ها و روش‌های نادرست و پرخطایی را در صنعت خودور کشور دنبال کردیم و امروز به دلیل همین مدیریت غیر راهبردی در شرایطی قرار گرفته‌ایم که عمده ذینفع‌های این صنعت مقروض و متضرزر هستند و اگر قرار است با همین شرایط ادامه دهند چشم انداز مطلوبی نمی توان در نظر گرفت.

این نماینده مجلس تاکید کرد: از دیگر دلایل آلودگی هوا در تهران و کلان شهرها به مدیریت کلان فرصت ها و تهدیدهای که در کشور وجود دارد برمی گردد. وقتی شهری متناسب با طرح جامع و تفصیلی مناسب سامان و شکل نگیرد و ساخته نشود ما با یک شهر نا متوازن در المان‌های مختلف مواجه می شویم، پراکندگی جمعیتی، مراکز عمومی و تجمعی، حوزه های کاری و سیستم‌های حمل و نقل شهر تهران  نامتوازن و غیر کارشناسی است.

نجفی تاکید کرد: یک دهه است که بخش زیادی از زیر ساخت های کلان شهر تهران را به گًونه ای مدیریت کرده ایم که امروز از عدم توازن و تعادل و نابهنجاری های جدی رنج می برد و نتیجه آن، این می شود که ما امروز با یک شهر ترافیک زده، آلوده و پرتنش مواجه هستیم .

وی تاکید کرد: به دلیل اینکه در کشور اقتصاد و معیشت مولد و پایداری در شهرستان ها و مناطق دیگر نیست مردم به ناچار تن به شرایط سخت می دهند و به پایتخت مهاجرت می‌کنند و در تهران حاشیه نشین می‌شوند. این حاشیه نشینی عوارض خودش را به شهر تحمیل می کند. قریب به یک و نیم میلیون نَفَر حاشیه نشین در اطراف  تهران وجود دارد.  شهرها و شهرک‌هایی داریم که از زیر ساخت‌های لازم برخوردار نیست.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن وجود صنایع آلاینده در اطراف شهر تهران را از دیگر دلایل آلودگی این شهر عنوان کرد و ادامه داد: حاشیه نشینی، جمعیت بالای تهران و عدم زیر ساخت‌های مناسب در این شهر  مشکلات بزرگی را برای مردم در این شهر ایجاد کرده است که حل آنها مستلزم مدیریت کارآمد و اعتبارات لازم در این زمینه است./ عصرایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر