کد خبر: 75767
A
بادامچی:

ورود مجمع تشخیص به قانون‌گذاری غیرقانونی است/ پیوستن به FATF مانع دور زدن تحریم‌ها نمی‌شود

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: بحث الحاق ایران به «سازمان مالی FATF» در زمان احمدی‌نژاد مطرح و مصوب شد و سنگ‌اندازی‌ها بعداز رفتن او و صورت گرفت.

ورود مجمع تشخیص به قانون‌گذاری غیرقانونی است/ پیوستن به FATF مانع دور زدن تحریم‌ها نمی‌شود

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدرضا بادامچی درباره پیوستن ایران به «سازمان مالی FATF» و تصمیم‌گیری درخصوص لوایح پولی و بانکی که مدت‌هاست در مجمع تخشیص مصلحت نظام مانده است، گفت: ایران پیوستن به «CFT ، پالرمو و FATF» را در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار داد و آن‌ها را هم به تصویب رساند اما شورای نگهبان به آن‌ها ایراد گرفت و به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاد تا تصویب شود، معتقدم اگر این لوایحی که امروز مورد بحث است به تصویب برسند بسیار به نفع کشورمان خواهد بود زیرا در بر گیرنده منافع ملی و عمومی ماست.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس قوانین مرتبط با این لوایح را تصویب کرده است و باید به «پالرمو و CFT» محلق شویم، اظهار کرد: تصمیم‌گیری امروز در باید مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت گیرد و امیدوارم شورای عالی این مجمع و اعضای آن متوجه وضعیت حساس کشورمان در دنیا شوند.

وی تاکید کرد: اگر این لوایح تصویب نشود و ما به  «FATF»  ملحق نشویم قطعا مشکلاتی را از نظر مراودات پولی و ارزی با دنیا خواهیم داشت و روزنه‌های کوچکی که تا به امروز وجود داشت است بسته خواهد شد.لذا یکی از اموراتی که در حال حاضر مهم است پیوستن ما به این سازمان مالی است که باتوجه به محدودیت زمانی که برای ما قائل شدند باید هرچه زودتر مورد توجه قرار گیرد و در این مورد تصمیم‌گیری منطقی انجام شود.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره پیوستن ایران به «سازمان مالی FATF»، عنوان کرد: ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکنون به حیطه قانون‌گذاری باب نبوده است اما در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی این موضوع را باب کردند.

وی یادآور شد: طبق قانون آن چیزی که به شورای نگهبان ارسال می‌شود فقط خود این شورا می‌تواند بررسی کند  مجمع تشخیص می‌تواند به اختلافات مجلس و شورای نگهبان ورود کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که به جای تصمیم گیری فنی و کارشناسی درخصوص پیوستن به «سازمان مالی FATF» دچار پیچ‌وخم‌های سیاسی شده‌ایم، گفت: بعضی‌ها اظهارنظرهایی می‌کنند که ربطی به موضوع ندارد. انگار بعضی‌ها نمی‌دانند اگر به این گروه مالی محلق نشویم تمامی مرداوادت پولی مالی ما به مشکل بر می‌خورد و حتی با همسایگانی که امروز ارتباطات مالی داریم دیگر نمی‌توانیم ارتباطی داشته باشیم.

وی درباره این‌که مخالفان اعلام می‌کنند به دلیل این‌که در تحریم‌ها قرار داریم پیوستن به «FATF» باعث می‌شود ما نتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم و همین باعث می‌شود اداره کشور با مشکل روبه‌ور شود، گفت: کارشناسان بانک مرکزی و وزارت خارجه بارها گفته‌اند که این موضوع ارتباطی با دور زدن تحریم‌ها ندارد و بیان کردن این مطلب صرفا یک بهانه‌گیری است.

وی بیان کرد: درست است که ما تحریم هستیم تلاش می‌کنیم آنها را حل کنیم اما تحریم‌هایی که برای ما اعمال شده جدا از بحث پیوستن به «سازمان مالی FATF» هستند. 

بادامچی با اشاره به فرصت‌های «FATF» به ایران بیان کرد:  این سازمان چندین ماه است که به ما  فرصت اما همیشه همین گونه نخواهد بود. بعضی‌ها فکر می‌کنند این فرصت دادن‌ها ادامه دارد اما متاسفانه باید بگویم این‌گونه نیست و روزی هم فرصت تمام می‌شود.

وی یاد آور شد:‌فرصت آخری که به ما دادند با یک بیانیه تند همراه بود اگر اتفاقی نیفتد بسیاری از شرکت‌ها منع خواهند شد که با ما وارد مراودات پولی و بانکی شوند. 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که اگر تحریم‌ها را هم بردارند اما به «سازمان مالی FATF» محلق نشویم مشکلات مراودات پولی و بانکی ما با دنیا باقی خواهند، عنوان کرد: اینها هر زمانی که فرصت دادند یک الزاماتی را به اعلام کردند و گفتند ایران باید انجام دهد اگر ما همه تحریم‌ها را هم برداریم و به این سازمان محلق نشویم و روز به روز همین روزنه‌های که وجود دارد بسته خواهند شد. 

وی ادامه داد: تحریم محدودیت‌های جدایی هستند که مسئولان سیاسی ما در حال تلاش می‌کنند  تا آن‌ها را حل کنند.

بادامچی با اشاره به این‌که مجمع تخشیص نباید به این مسئله دخالت می‌کرد زیرا تصمیم‌گیری در این مورد بر عهده مجلس و نهایتا شورای نگهبان بود، اظهار کرد: امیدوارم اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در نظر داشته باشند پیوستن به «سازمان مالی FATF» چقدر مهم است و نپیوستن به آن سرنوشت نظام پولی و بانکی ما را دچار معضلاتی خواهد کرد.

وی درباره این‌که قبل روی کار آمدن دولت‌ روحانی کسانی در شورای امنیت ملی خواهان به تصویب رساندن این لوایح بودند اما امروز در صف اول مخالفان ایستادند و حتی سعی می‌کنند نظر موافقان در مجمع را هم عوض کنند، گفت: متاسفانه نم‌یدانم چرا عده‌ای امروز منافع عمومی و ملی را در نظر نمی‌گیرند و فقط به فکر مقاصد سیاسی خودشان هستند.

این نماینده دهمین مجلس شورای اسلامی یادآورشد: بحث الحاق ایران به «سازمان مالی FATF» در زمان احمدی‌نژاد مطرح و مصوب شد سنگ‌اندازی‌ها بعد از رفتن او صورت گرفت و روز به روز هم برجسته‌تر شد ما عضو جهانی هستیم نمی‌توانیم که خودمان را از آن جدا کنیم. 

وی با اشاره به سخنان عباس عراقچی معاون امور سیاسی وزارت خارجه در جلسه مجلس شورای اسلامی درباره پیوستن ایران به «FATF» گفت: آقای عراقچی در مجلس حرف خوبی زد ایشان گفتند ما می‌توانیم کلیات «FATF» را قبول کنیم اما در مواردی که فکر می‌کنیم بر ضرر ماست در موردشان مذاکره و شرط و شروط بگذاریم کاری که خود ایالات متحده و بسیاری از کشورهای عضو این سازمان انجام می‌دهند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که ما هم می‌توانیم با شرط به «FATF» محلق شویم، اظهار کرد: امروز اگر پیوستن به  «FATF» را بپذیریم دیگر مورد اتهام قرار نمی‌گیریم. ما می‌توانیم با پیوستن این موارد را رفع کنیم و بعدا مواردی که از نظرمان ایراد را دارد یکی یک مورد بررسی قرار دهیم و اگر مشاهده کردیم بر ضررمان است درباره‌شان مذاکره می‌کنیم و شرط‌های می‌گذاریم.

وی تاکید کرد: اگر ایرادی وجود داشته باشد حتما کارشناسان ورود خواهند کرد و برای حفظ منافع ملی‌مان راه‌حل و راه‌کارهایی را ایجاد خواهند کرد/ ایلنا                                                                                                                                     

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر