کد خبر: 76065
A

نهاوندیان: صادرات اسباب‌بازی راه‌حلی برای گذر از تحریم است

معاون اقتصادی رئیس جمهوری گفت: صادرات اسباب‌بازی به عنوان یک صنعت می‌تواند راه‌حلی برای گذر افتخارآمیز از شرایط تحریم باشد.

نهاوندیان: صادرات اسباب‌بازی راه‌حلی برای گذر از تحریم است

به گزارش دیده بان ایران؛ محمد نهاوندیان امروز (شنبه) در آیین افتتاحیه پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی با حضور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و گلاره عباسی و لیلی رشیدی از موسسه سوینا تصریح کرد: زمانی که درباره رشد جشنواره ملی اسباب بازی طی سال های گذشته و اهتمام رشد آن در کانون پرورش فکری آگاه شدم و در جلسه ای از پیشرفت های آن در بخش خصوصی شنیدم خواستم تا آنچه لازم است به این بخش کمک شود.

در این شرایط اقتصادی که عزم گذر از چالش های موجود در دولت وجود دارد می توانیم از فرصت اقتصادی سرگرمی و اسباب بازی در این نهضت ملی استفاده کنیم.

نهاوندیان با بیان اینکه عنوان تمرین زندگی در پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی عنوان عمیقی است تاکید کرد: بازی را باید تمرین زندگی ببینیم و در آموزش با نگاهی جدی آن را دنبال و به آن توجه کنیم.

وی با بیان اینکه بازی تنها یک بازی نیست و باید آن را جدی بگیریم خاطرنشان کرد: بازی در زندگی کودکان و تربیت نسل آینده نقش جدی دارد؛ اما در اهتمام و برنامه ریزی توجه هدفمند و هوشمند به آن را اعمال نمی کنیم.

معاون اقتصادی رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه یکی از نیازهای جامعه تمرین عقلانیت و تصمیم گیری است اظهار داشت: با بازی می توانیم عقلانیت، انتخاب گزینه بهتر، توجه به معیارها، تصمیم گیری، کار جمعی، مسئولیت و پاسخ گویی آموزش دهیم. در صحنه زندگی اگر به مشکلی می خوریم به این دلیل است که جایی تمرین مشورت و تحمل یکدیگر را نکرده ایم.

وی با بیان اینکه تمرین اخلاق عملی در کودکی انجام نداده ایم خاطرنشان کرد: راه حل این نیست که یک نفر خطابه کند و دیگران بشنود بلکه باید در موقعیت قرار بگیریم ولو تمرینی باشد و با این تمرینات می توانیم تصمیم اقتصادی با اخلاق عملی بگیریم. در برخی بازی ها و اسباب بازی ها اندیشه ساخت کسب حداکثر کردن سود است به همین دلیل اخلاق عملی اعمال نمی شود.

به گفته وی، تمرین کسب درآمد حلال و حرام و راه درست باید تمرین شده باشد وقتی هیچ جا آموزش داده نشده نتیجه خوبی حاصل نمی شود باید توجه کنیم که واقعیات زندگی در بستر آموزش غیر جدی اتفاق می افتد.

نهاوندیان با بیان اینکه بازی در کودکی را جدی بگیریم؛ زیرا رابطه فرهنگ و اقتصاد دوسویه است تاکید کرد: در اقتصاد پارادایم (الگوی برتر) سه‌گانه ساختار، رفتار و عملکرد داریم که عملکرد نتیجه ساختار و رفتار است؛ فرآیند تصمیم گیری اگر به گونه ای باشد که در آن سخنان کارشناس شنیده می شود می تواند تاثیر گذار باشد.

وی با بیان اینکه مجموع فعالان و سیاست گذاران فضای عمومی کسب و کار شکل می دهد اظهار داشت: اگر قصد داریم در بلند مدت عملکرد تکانی بخورد باید در حوزه ساختار و رفتار اقدام کنیم.

نهاوندیان با بیان اینکه بازی و اسباب بازی امکان مناسبی برای آموزش رفتار است و می تواند به آن شکل دهد تصریح کرد: در کشور ما به جای مسیر راه حل گرایانه به دنبال منفی گویی هستیم و با مسائل با ذکر مصیبت پیش می رویم به جای آنکه راه حل پیدا کنیم و برای گذر از این شرایط در نگاه بلند مدت باید آموزش با بازی و اسباب بازی را گسترش دهیم.

نهاوندیان با بیان اینکه اسباب بازی از مفاهیم فرهنگی است اما موثر تر از آن در اقتصاد پیدا نمی کنیم خاطرنشان کرد: البته با توجه به رابطه دوسویه این دو، اقتصاد بر فرهنگ نیز تاثیر دارد و رشد هر دو عامل اصلی جلوگیری از گناه و فساد است. رشد اقتصادی لازمه اعتلای روحی، فکری و فرهنگی جامعه و اهمیت این موضوع آنقدر زیاد است که در تربیت بلند مدت نسل آینده موثر باشد.

معاون اقتصادی رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه صنعت اسباب‌بازی باید جدی گرفته شود اظهار داشت: چین از صادرات بیش از سه میلیارد دلار در ماه اسباب بازی گذر کرده است که این میزان بیش از فروش سالانه صادرات نفت ایران در وضعیت کنونی است؛ پس می توانیم به صنعت اسباب بازی به عنو ان راه حلی برای تحریم ها دانست.

وی با اشاره به اینکه سیاست دولت حمایت از کارهای کوچک است تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن، تجارت، سیستم های بانکی برای طرح های اشتغال زا و صندوق امید در رابطه با شرکت ها و محصولات دانش بنیان باید به این صنعت منابعی را به شکل ویژه اختصاص دهند.

حضور سرمایه گذاران صنعت اسباب بازی در جشنواره های بین المللی و برند سازی لازمه این حوزه است؛ زیرا رشد جز در رقابت اتفاق نمی افتد.

به گفته وی، صنف های مربوط به اسباب بازی باید هماهنگ شوند و متولی داشته باشند و با همراهی در بخش دولتی جلو بروند؛ زیرا از هر فرصتی هر چند کوچک باید برای تغییر و گذر افتخار آمیز از تحریم استفاده کرد. البته برای صادرات باید به مشکل پرداخت فکر کرد؛ با به راه افتادن رمزارزها در مسائل اقتصادی مشکل حل می شود.

وی خاطرنشان کرد: شرایط و تحولاتی در ارز اتفاق افتاد که ثمره آن را در تقویت تولید داخلی و جهش صادرات می توان دید و در حوزه اسباب بازی هم دیده می شود.

پنجمین جشنواره‌ ملی اسباب‌بازی با حضور اعضای موسسه سوینا بازگشایی شد و حاضران از این نمایشگاه بازدید کردند. این دوره از جشنوراه از ۷ تا ۱۳ دی ۱۳۹۸ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در خیابان حجاب در بخش‌های نمایشگاهی و کارگاهی و آموزشی میزبان عموم فعالان، علاقه‌مندان و خانواده‌هاست. این جشنواره با حضور ۱۶۰ تولیدکننده با حدود دو هزار اسباب بازی ایرانی، همچنین از طراحان عروسکی ۶۰ هنرمند با ۶۰۰ عروسک، ۲۷ شرکت و نهاد مردمی در بخش ترویج بازی از میان ۹۰۰ اثر رسیده برگزار می شود. شادپیمایی عروسک ها، اجرای نمایش محیطی هر روز در دو نوبت، معرفی طراحان خلاق اعزام بازی‌خانه سیار به سیستان و بلوچستان از دیگر برنامه های این دوره از جشنواره خواهد بود.​/ ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر