کد خبر: 76134
A

جمالی نوبندگانی: دولت در سایه به دنبال منافع خودش است و می‌خواهد جای دولت اصلی را بگیرد

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: یکی از اهدافی که دشمن دنبال می‌کند این است که دولت مستقر ما را متزلزل کند. مقام معظم رهبری بارها گفته‌اند که دولت باید کار خود را به پایان برساند. ممکن است دولت اشکالات زیادی داشته باشد و انتقاداتی به عملکردش وارد باشد، اما فکر نکنید اگر تقاضا برای اضمحلال این دولت به جایی رسید، دولت بعدی قوی مستقر خواهد بود.

جمالی نوبندگانی: دولت در سایه به دنبال منافع خودش است و می‌خواهد جای دولت اصلی را بگیرد

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدجواد جمالی، نماینده فسا و نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی،  به تعریف دولت سایه پرداخت و گفت: دولت سایه در کشورهایی که از نظر دموکراسی قدمت دارند و صدها سال است که دارای سیستم‌های پارلمانی و حزبی هستند، تشکیل می‌شود. در این کشورها به دلیل اینکه نوعاً احزاب هستند که به آرای مردم جهت می‌دهند و اهداف‌شان را اعلام می‌کنند و در کل کارهایشان را حزبی پیش می‌برند، یک حزب یا ائتلاف در انتخابات برنده می‌شود و گروهی که شکست می‌خورند، با کابینه‌ای که از قبل مشخص کرده‌اند، دولت سایه را تشکیل می‌دهند.

 

هدف دولت سایه در کشورهایی که دموکراسی در آن‌ها قدمت دارد، تخریب اقدامات دولت حاکم نیست

 

او ادامه داد: در این کشورها هدف از دولت سایه تخریب اقدامات دولت حاکم نیست، بلکه ارائه راهکار و انتقاد است. اما این دید وجود ندارد که دولت در سایه می‌خواهد جای دولت اصلی را بگیرد. هدف دولت سایه این نیست.

 

این نماینده مجلس تاکید کرد: آنچه در کشور ما دولت سایه تلقی می‌شود افرادی هستند که دوست دارند در زمینه‌های مربوط به تخصص‌شان تاثیرگذار باشند. از همه طیف‌ها در دولت سایه در کشور حضور دارند. معمولاً وقتی دولت‌ها سر کار می‌آیند عده‌ای حتی در مجلس لابی می‌کنند تا یک وزیر اقداماتی را که آنها می‌خواهند انجام دهد. این موضوع با مفهوم کلی‌ دولت سایه در خارج از کشور مطابق نیست.

 

جمالی خاطرنشان کرد: در کشور ما اگر نخواهیم بگوییم که دولت سایه به دنبال تضعیف دولت است، می‌توانیم بگوییم به دنبال استفاده خودشان از این موضوع- دولت سایه- هستند. دولت در سایه در کشور ما به دنبال منافع خودش است.

 

او در مورد برخی اظهارنظرها مبنی بر استعفای روحانی گفت: تصور می‌کنم یکی از اهدافی که دشمن دنبال می‌کند این است که دولت مستقر ما را متزلزل کند. مقام معظم رهبری بارها گفته‌اند که دولت باید کار خود را به پایان برساند. ممکن است دولت اشکالات زیادی داشته باشد و انتقاداتی به عملکردش وارد باشد، اما فکر نکنید اگر تقاضا برای اضمحلال این دولت به جایی رسید، دولت بعدی قوی ای سر کار می آید.

 

به جای درخواست استعفای آقای روحانی، باید به یکدیگر در پیشبرد اهداف مردم کمک کنیم

 

او ادامه داد: زمانی که دولتی رأی می‌آورد باید مسئولیت کار خود را بر عهده بگیرد و تا پایان مسیر کار را جلو ببرد. به جای درخواست استعفای آقای روحانی، باید به یکدیگر در پیشبرد اهداف مردم کمک کنیم.

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی به سهم روحانی در نابسامانی‌های فعلی کشور اشاره کرد و گفت: مجلس همکاری خوبی با دولت کرد و شاید یکی از ایراداتی که از این مجلس می‌گیرند این است که بیش از حد با دولت همکاری کرده است. اگر هم مجلس با دولت همکاری نمی‌کرد می‌گفتند در شرایط ویژه چرا همکاری لازم با دولت صورت نگرفت.

 

با توجه به شرایط فعلی، برخی از نابسامانی‌های کشور در هر دولتی قابل پیش‌بینی بود

 

وی افزود:از سوی دیگر باید بپذیریم زمانی که کشور ما نمی‌تواند در بعضی روزها حتی یک قطره نفت بفروشد، وقتی بانک‌ها با ما همکاری نمی‌کنند، وقتی هوشمندانه‌ترین تحریم‌ها علیه ما اعمال می‌شود، برخی از این نابسامانی‌های فعلی در هر دولتی با توجه به شرایط فعلی قابل پیش‌بینی بود.

 

جمالی در پایان گفت: دولت در حل بخشی از مشکلات می‌توانست بهتر عمل کند؛ از جمله هماهنگی در داخل دولت، اقناع افکارعمومی و خبررسانی به مردم. اگر دولت در این موارد بهتر کار می‌کرد، شاهد نتایج بهتری بودیم. وقتی مشکلی پیش می‌آید هر کسی باید سهم خود را بپذیرد./ اعتمادآنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر