کد خبر: 76383
A
حسن روحانی در پایان سفر به استان اردبیل:

امیدوارم وعده‌هایی که به مردم دادیم عملی شود/تکمیل راه‌آهن اردبیل تا پایان سال ۱۴۰۰

رئیس‌جمهور چهارشنبه شب و در پایان سفر به استان اردبیل با حضور در جمع خبرنگاران در فرودگاه اردبیل، ضمن تشریح دستاوردهای این سفر، به پرسش های آنان پاسخ گفت.

امیدوارم وعده‌هایی که به مردم دادیم عملی شود/تکمیل راه‌آهن اردبیل تا پایان سال ۱۴۰۰

به گزارش دیده بان ایران، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی با تبریک میلاد با سعادت حضرت زینب کبری(س) به ملت ایران و مردم دلاور اردبیل و همچنین روز پرستار به پرستاران سراسر کشور، از حضور در استان اردبیل با مردمانی مهربان، خونگرم و دلاور ابراز خرسندی کرد و گفت: مردم این استان در مقاطع مختلف جایگاه ویژه خرد ، اخلاق و انقلابی بودن خودشان را نشان داده‌اند.

روحانی افزود: معمولاً در روزهای حساس و پرفراز و نشیب و در روزهایی که بعضی از بدخواهان ما بهانه پیدا می‌کنند برخورد و متانت مردم آذربایجان اعم از شرقی، غربی و اردبیل، بسیار جای تقدیر و تشکر دارد و من بویژه از مردم استان اردبیل سپاسگزاری می‌کنم که همواره پاسدار امنیت نظام و کشور بودند و در همه مقاطع هوشیاری خودشان را حفظ کردند.

رئیس جمهور با اشاره به افتتاح صدها طرح در استان اردبیل طی این سفر اظهارداشت: افتتاح ۳ سد که برای آب شرب و کشاورزی مردم بسیار حائز اهمیت بود و همچنین ۲ کارخانه بسیار مهم، از جمله این طرح‌های گسترده بود.

روحانی افتتاح کارخانه عظیم کامیون‌سازی در استان اردبیل را از یکی از افتخارات کشور دانست و گفت:  این بسیار افتخار آمیز است که یک مجموعه‌ای در استان اردبیل قادر باشد یک کامیون سنگین بسازد و با نام و برند ایرانی چاپار تحویل دهد و ما در این سفر از اولین کامیون ساخت مهندسان و کارگران ایرانی فعال در این مجموعه رونمایی کردیم.

وی با اشاره به ظرفیت تولید بالای این کارخانه کامیون‌سازی، افزود: بحمدالله در دوران تحریم هر قطعه‌ای که بنا بوده از خارجی‌ها بگیرند و آنها تحریم کردند، مهندسان ایرانی در داخل ساختند و این خیلی مهم و باعث افتخار است.

رئیس جمهور کارخانه لاستیک‌سازی برای خودروهای سنگین و کامیون را از دیگر طرح‌های مهم برشمرد و افزود:  فاز یک آن سال‌ها پیش به دست مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افتتاح شد و فاز دوم این کارخانه امروز با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار حلقه لاستیک افتتاح شد که بسیار ارزشمند است و می‌تواند بخش زیادی از نیاز کشور را مرتفع کند.

وی به طرح‌های بسیار گسترده‌ای که در این سفر و در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، نیرو، میراث‌فرهنگی، ارتباطات و بهداشت و درمان افتتاح شد اشاره کرد و گفت: بیش از ۵ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح  و عملیات اجرایی طرح‌هایی با اعتبار بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان نیز آغاز شد.

روحانی با بیان اینکه توافق‌های بسیار خوبی بین مقامات استان و بانک‌ها صورت گرفت، اظهارداشت: یکی از توافق‌ها تامین اعتبار ۲۲۰ میلیارد تومان برای پایاب سد خدا آفرین و کیوی بود که می‌تواند در استان تحول ایجاد کند؛ استانی که دارای ظرفیت‌های بسیار خوب در کشاورزی، صنعت، معادن، گردشگری است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه استان اردبیل دارای علما، بزرگان، هنرمندان و تاریخ‌سازان است، گفت: این استان استان تاریخ‌ساز کشور است. ۵۰۰ تا ۶۰۰ سال پیش تحولات ایران را مردان این استان رقم زدند و بنابراین خدمت به این استان، برای ما حائز اهمیت است و امیدوارم آنچه امروز افتتاح کردیم هدیه کوچکی باشد برای مردم بسیار بزرگ این استان و امیدواریم همه مسئولین در راه توسعه این استان بیش از پیش موفق باشند.

وی همچنین هماهنگی خوب بین امام‌جمعه، استاندار، مسئولان و نمایندگان این استان در مجلس را بسیار ارزشمند خواند و گفت: استان اردبیل به‌عنوان استانی امن، هماهنگ، پرتلاش، مؤمن، ولایت‌مدار که همیشه مظهر وفاداری به خاندان رسالت بودند، برای ما ارزشمند است و امیدواریم که دولت هم بتواند به وظیفه خودش عمل کند و خدماتی که امکان‌پذیر است برای مردم ان‌شاء‌الله انجام شود.

رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی درباره طرح راه‌آهن استان اردبیل گفت: این طرح برای مردم استان اردبیل  به حق اهمیت دارد و می‌تواند باعث رونق گردشگری و اقتصاد این استان باشد. در این سفر ۶۰۰ میلیارد تومان برای همین طرح اختصاص داده شد و طبق قول وزیر راه، این طرح تا پایان سال ۱۴۰۰ تکمیل می‌شود و از او در جلسه شورای اداری خواستیم بتواند کاری کند تا پایان این دولت تکمیل شود.

وی افزود: به سازمان برنامه و بودجه و به وزارت راه توصیه کردم و از آقای استاندار و نماینده ولی‌فقیه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان می‌خواهم پیگیری کنند که ان‌شاء‌الله نیمه‌اول ۱۴۰۰ بتوانیم شاهد افتتاح این طرح باشیم.

روحانی با اشاره به افتتاح ۵۰ کیلومتر بزرگراه در این سفر و ۱۵۰ کیلومتر تا پایان دولت دوازدهم گفت: راه و راه‌آهن برای رفاه و گردشگری و اقتصاد مردم اهمیت دارد و ان‌شاء‌الله امیدواریم وعده‌هایی که به مردم دادیم هر چه سریع‌تر عملی شوند.

رئیس جمهور در جواب سوالی درباره برنامه‌های دولت برای توسعه مناسبات اقتصادی استان با همسایگان شمالی گفت: یکی از امتیازات این استان مرزی بودن آن است که می‌تواند با کشورهای همجوار، مخصوصاً جمهوری آذربایجان تعامل خوبی داشته باشد.

وی افزود: روابط تهران– باکو بویژه از آغاز دولت یازدهم روابط گرمی بوده و ملاقات‌های بسیار زیادی با رئیس جمهور آذربایجان داشتیم و دو دولت همکاری‌های زیادی داشتند و پروژه‌های زیادی مورد تصویب دو طرف قرار گرفته است. اخیراً در باکو تصمیمات مهمی اتخاذ کردیم. عملاً‌با آذربایجان در زمینه دریای خزر و منابع نفت و گاز تصمیم گرفتیم به طور مشترک این کار را انجام دهیم.

روحانی گفت: تصمیمات مهم و خوبی اتخاذ کردیم تا در به‌طور مشترک در منطقه‌ای از خزر اکتشاف، استخراج و تولید نفت انجام دهیم. این کار بسیار مهمی بوده و البته جلسات متعدد و طولانی با هم داشتیم تا به این تصمیم رسیدیم.

رئیس‌جمهور خودروسازی و داروسازی را از دیگر محورهای همکاری دو کشور برشمرد و افزود: در زمینه تجارت از این به بعد با تجارت ترجیحی تجارت را توسعه خواهیم داد. همچنین اخیراً در باکو تصمیم گرفتیم شهرک صنعتی مشترک در مرز دو کشور ایجاد کنیم که این منطقه در همین استان مد نظر است که تحول بزرگی برای استان هم از لحاظ صنعتی و هم از لحاظ روابط تجاری با آذربایجان خواهد بود.

وی اظهارداشت: امروز روابط ما با جمهوری آذربایجان روابط صمیمی و بسیار نزدیک است و به تلاش‌هایمان برای تعمیق این روابط ادامه می‌دهیم. یک تلاش مشترک و بزرگی که با هم تفاهم کرده‌ایم، ایجاد راه‌آهن رشت - آستارا است که این راه‌آهن مشترکاً توسط دو کشور ایجاد می‌شود. تقریباً این پروژه یک‌میلیارد دلار اعتبار می‌خواهد که دو کشور با هم این پروژه را انجام خواهیم داد که یک تحول بزرگی در اقتصاد کشور خواهد داشت.

رئیس جمهور گفت: در چارچوب این طرح راه‌آهن ما از بندر عباس به آذربایجان و دریای سیاه و روسیه و اروپا متصل می‌شود و از لحاظ ترانزیتی برای ما بسیار مهم است و تقریباً حمل‌ونقل بار چند برابر در این منطقه خواهد شد که به سود ایران و آذربایجان و کشورهای دیگر است.

روحانی در پاسخ به پرسشی درباره طرح های آبرسانی در استان اردبیل گفت: افتتاح سه سد در این سفر نشان دهنده اهمیت موضوع است و دولت همزمان با تشویق توسعه آبیاری نوین به صرفه‌جویی در مصرف آب کمک می‌کند به گونه‌ای که هم اکنون ۶۵ هزار هکتار از اراضی این استان تحت پوشش آبیاری نوین است که این رقم قبلا ۱۵ هزار هکتار بوده است.

رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی در باره سرنوشت لایحه مناطق آزاد گفت: دولت و مجلس در این زمینه کار خود را انجام داده‌اند و در این لایحه در کش‌وقوس شورای نگهبان و مجلس است. هر کاری که بتوانیم در این زمینه انجام می‌دهیم./ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر