کد خبر: 76469
A

خلیفه حفتر، برای مقابله با ترکیه اعلام آماده باش داد

درحالی که خلیفه حفتر از آماده‌باش عمومی در کشور برای مقابله با ترکیه خبر داد، دبیرکل سازمان ملل خواهان توقف فوری جنگ در این کشور شد.

خلیفه حفتر، برای مقابله با ترکیه اعلام آماده باش داد

به گزارش دیده بان ایران؛  خلیفه حفتر، فرمانده ارتش "ملی" لیبی در سخنانی خطاب به مردم این کشور گفت: اکنون زمان رویارویی و قبول چالش و صف‌بندی و کنار گذاشتن اختلافات رسیده است. ما جهاد و آماده‌باش و بسیج فراگیر را اعلام کرده و مرد و زن نظامی و غیرنظامی سلاح به دست می‌گیریم.

 

اظهارات حفتر بعد از آن ایراد شد که پارلمان ترکیه با اعزام نیرو به لیبی برای حمایت از دولت توافق ملی در این کشور موافقت کرد.

حفتر گفت: بعد از اینکه تروریست‌ها از چهارم آوریل تمام انرژی و امکاناتشان را به کار گرفتند و حملات دردناکی را متحمل شدند دیگر آزادی طرابلس برای کسی جای شک ندارد.

حفتر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه را "سلطان عثمانی کم‌عقل" خواند و از مردم ترکیه خواست مقابل او و طرح‌های توسعه‌طلبانه‌اش که برای ایجاد فتنه بین مسلمانان و مردم منطقه تلاش می‌کند بایستند.

وی گفت: جنگ سرنوشت‌ساز طرابلس در آستانه پیروزی است و جنگ رویارویی با "استعمارگر بی‌رحم" است. ارتش بر کسانی که شرافت را فروختند و مردانگی را از دست دادند و به کوتاه آمدن از وطن به نفع استعمارگران افتخار کردند پیروز خواهد شد.

حفتر گفت: جنگ امروز تنها برای آزادی طرابلس نیست بلکه جنگ بیرحمانه‌ای برای مقابله با استعمارگر بیرحمی است که لیبی را میراث تاریخی خود و خاک آن را بی صاحب می‌داند. دشمن امروز نیروهایش را برای حمله به لیبی و اشغال کردن خاکمان و برده گرفتن مردممان گردهم آورد و خیانتکارانی را یافت که توافق‌نامه تسلیم و ننگ و عار را بدون هیچ سند مردمی، قانونی و اخلاقی با آن‌ها امضا کردند. دشمن جنگ را اعلام کرده و تصمیم به حمله به لیبی گرفته است اما ارتش ما در کمین است.

در همین راستا آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای از تمامی طرف‌های لیبیایی خواست درگیری‌ها را فورا متوقف کرده و مذاکرات سیاسی را ازسربگیرند.

گوترش تأکید کرد: نقض‌هاس مستمر ممنوعیت ارسال سلاح برای لیبی اوضاع را بدتر می‌کند. پایبند بودن به قطعنامه ۱۹۷۰ شورای امنیت در این باره برای ایجاد فضای مناسب جهت توقف درگیری‌ها ضروری است.

وی گفت: هرگونه حمایت خارجی از طرف‌های درگیر تنها به عمیق‌تر شدن نزاع و پیچیدگی تلاش‌های صورت گرفته برای رسیدن به راهکار سیاسی فراگیر منجر می‌شود.

وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) نیز اعلام کرد که تمامی طرف‌های خارجی باید از دامن زدن به نزاع لیبی خودداری و از بازگشت به روند سیاسی حمایت کنند.

ارتش "ملی" لیبی به رهبری حفتر روز جمعه حملات هوایی را علیه نیروهای دولت توافق ملی لیبی در طرابلس انجام دادند. این حملات انبارهای سلاح و مهمات را هدف قرار داد.

جنگنده‌های وابسته به حفتر همچنین فرودگاه بین المللی معیتیقه را هدف قرار دادند که موجب توقف پروازها در این فرودگاه شد.

نیروهای حفتر از آوریل عملیاتی را علیه طرابلس آغاز کردند./ ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر