کد خبر: 76480
A

مولایی: حمله‌ آمریکا به سردار سلیمانی یک اقدام تروریستی است

استاد دانشگاه و کارشناس حقوق بین الملل گفت: با توجه به تفاسیر عامی که در حقوق بین‌الملل وجود دارد، قطعا حمله آمریکا و شهادت سردار سلیمانی یک اقدام تروریستی است، زیرا جان یک شخصیت نظامی- سیاسی در یک عرصه مجاز سیاسی گرفته شده است.

مولایی: حمله‌ آمریکا به سردار سلیمانی یک اقدام تروریستی است

به گزارش دیده بان ایران؛ «یوسف مولایی» با اشاره به ابعاد حقوقی ترور شهید سردار قاسم سلیمانی توسط ارتش آمریکا در بغداد گفت: حقوق بین‌المللی مجموعه‌ای از قوانین و مقررات است که ابعاد و احکامی را وضع می‌کند اما در باطن، حقوق بین‌المللی به ویژه حقوق عرفی برآیندی از موازنه قدرت و تلاش قدرت‌های بزرگ برای اثرگذاری در روابط بین‌المللی و حفظ نظم جهانی ترتیب داده شده از سوی آنها است.

وی ادامه داد: به همین خاطر مشاهده می‌کنید اکثریت قدرت‌های بزرگ، در مواقعی که حقوق بین‌الملل به سودشان نیست، آن را نادیده می‌گیرند و کسی هم نمی‌تواند به آنها تعرضی کند چون صاحب قدرت هستند.

این حقوقدان بین‌المللی با تاکید بر اینکه در عرصه حقوقی عملا نمی‌توان به اقدام آمریکا پاسخ قابل توجهی داد، اظهار داشت: نمی‌توان حمله نیروهای آمریکایی به نیروهای حشد الشعبی و سردار سلیمانی را در بستر حقوق بین‌الملل تحلیل کرد و جنبه‌های حقوقی آن را مدنظر قرار دارد. به عبارت دیگر، حداکثر کاری می‌توان انجام داد از سوی وزارت امور خارجه انجام شده است.

وی با بیان اینکه اقدام آمریکا از منظر تفسیر عام از حقوق بین‌الملل را می‌توان تروریستی دانست، تصریح کرد: در کنوانسیون منع تامین مالی گروه‌های تروریستی یا همان CFT که در ایران درباره پیوستن یا نپیوستن به آن، مجادله وجود دارد، تعاریفی وجود دارد که اقدام روز جمعه آمریکا دقیقا منطبق با آن تعاریف است بنابراین می‌توان اقدام آمریکا را تروریستی دانست. چرا که آمریکا حق توسل به روز علیه کشوری مانند ایران را آن هم در یک کشور ثالث ندارد.  این استاد حقوق و روابط بین‌الملل دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که آیا امکان طرح شکایت در نهادها و مجامع حقوق بین المللی وجود دارد، خاطرنشان کرد: دومین خلاء حقوق بین‌المللی، مسئله پیگیری است زیرا در عرصه حقوق بین‌الملل، مجموعه قواعدی که در هر شرایطی بتواند میان کشورها داوری کند، وجود ندارد و این یک نقطه ضعف اساسی است.
وی خاطرنشان کرد: ایران می‌تواند به شورای امنیت شکایت کند ولی به دلیل عضویت دائم آمریکا در شورای امنیت و حق وتوی این کشور، عملا این شکایت راه به جایی نخواهد برد.  

مولایی افزود: دیوان بین‌المللی دادگستری صلاحیت اجباری ندارد و هنگامی که به این نهاد مراجعه می‌کنیم، روندی طولانی دارد که عملا این نهاد را از تاثیر ساقط می‌کند و حکم آن در این عرصه بی‌اثر خواهد بود. بنابراین حقوق بین‌الملل نمی‌تواند پاسخگوی چنین تقابل و حمله‌ای باشد.  

وی  درباره حق اقدام متقابل ایران هم ابراز داشت: با توجه به تفاسیر عامی که در حقوق بین‌الملل وجود دارد، قطعا این حمله آمریکا یک اقدام تروریستی است، زیرا جان یک شخصیت نظامی- سیاسی در یک عرصه مجاز سیاسی گرفته شده است اما انجام این اقدام (حق متقابل)، بیش از هر چیز به قدرت سیاسی و نظامی ما بستگی دارد./ ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر