کد خبر: 76821
A

آخرین پرواز جمعی از نخبگان ایرانی

امروز حادثه‌ای تلخ بار دیگر جامعه علمی ایران را عزادار کرد و چندین دانشجو و دانش‌آموخته کشورمان در سقوط صبح امروز هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ اوکراینی جان باختند.

آخرین پرواز جمعی از نخبگان ایرانی

به گزارش دیده بان ایران؛ حوالی ساعت ۶:۳۰ دقیقه‌ صبح بود که خبر سقوط هواپیمایی از خطوط هواپیمایی اوکراین در نزدیکی شهریار منتشر شد. چندی بعد مشخص شد این هواپیما که بوئینگ ۷۳۷ بوده فقط ۶ دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی(ره) دچار سانحه شده است. حوالی ساعت ۹ صبح رئیس اورژانس کشور از جان باختن تمامی سرنشینان این هواپیمای اوکراینی خبر داد.

ساعتی پس از اعلام سقوط این هواپیما زمزمه‌هایی مبنی بر حضور دانشجویان ایرانی‌ای که در دانشگاه‌های خارج از کشور تحصیل می‌کردند و برای تعطیلات سال نو میلادی به ایران بازگشته بودند در فضای مجازی شنیده می‌شد. در توئیتر و اینستاگرام تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های شریف با پست عکس‌های دوستانشان در صفحات شخصی خود از درگذشت آن‌ها ابراز ناراحتی کردند.

ظهر امروز، مشاور عالی وزیر بهداشت و همچنین رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور با انتشار پیام‌هایی جداگانه درگذشت فرزندان دکتر اسدی دکتر محسن اسدی لاری مدیر کل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت را تسلیت گفتند. لحظاتی بعد نیز مدیر کل روابط عمومی وزارت علوم در گفت‌وگو با ایسنا جان باختن سه تن از دانش‌آموختگان دانشگاه صنعتی شریف را تایید کرد و از احتمال افزایش این آمار خبر داد. عبداللهی نژاد گفت: مقصد این دانشجویان کانادا بوده است.

دانشگاه صنعتی شریف نیز با ارسال پیام تسلیتی درگذشت ۱۳ نفر از دانش‌آموختگان این دانشگاه را تایید و اعلام کرد که لیست اسامی جانباختگان به‌روز ‌رسانی می‌شود. روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز ابتدا درگذشت دو دانش‌آموخته‌ دانشکده مهندسی پزشکی را تایید کرد و بعدتر از افزایش تعداد کشته‌شدگان این دانشگاه به شش نفر خبر داد.

پیگیری‌های ایسنا از جان‌باختن چند دانشجو و دانش‌آموخته‌ی دانشگاه‌های صنعتی خواجه‌نصیر و علم‌وصنعت حکایت داشت که ساعتی بعد روابط‌عمومی‌های این دو دانشگاه خبر درگذشت دو دانش‌آموخته دانشگاه خواجه نصیر و یکی از دانشجویان دکترای دانشگاه علم‌وصنعت را تایید کردند.

پدرام جدیدی، دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد مهندسی عمران و آروین مرتب، فارغ التحصیل سال۸۸ دانشکده مهندسی برق دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی بودند و محمدحسین ساکت هم دانشجوی دکترای دانشکده مهندسی راه‌آهن دانشگاه علم‌وصنعت بود.

رئیس دانشگاه تهران نیز حوالی ظهر امروز و در گفت‌وگو با ایسنا گفت: فعلا خبری مبنی بر جان باختن دانش‌آموختگان یا دانشجوهای دانشگاه تهران در این حادثه نداریم. مشغول بررسی هستیم و تا آخر امروز نتیجه قطعی مشخص می‌شود. در پیام تسلیتی که صبح امروز از سوی هیئت رئیسه دانشگاه تهران منتشر شد نیز اشاره‌ای به احتمال حضور دانش‌آموختگان و دانشجویان دانشگاه تهرانی در میان جان باختگان نشد.

از صبح امروز توئیت یکی از دانشجویان دکترای دانشگاه تورنتو که سه ساعت پیش از حادثه ارسال شده بود در میان کاربران فضای مجازی دست به دست شد؛ "مجتبی عباس‌نژاد" که نامش در میان جانباختگان این حادثه دیده می‌شود در صحه توئیتر خود با اشاره به حمله موشکی ایران به پایگاه امریکا و خروج خود از کشور طلب حلالیت کرده بود.

لیست اسامی‌ جانباختگانی که دانشگاه صنعتی شریف منتشر کرده بود به شرح زیر است:

 ۱.حمیدرضا ستاره کوکب ورودی ۱۳۸۹کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک

۲.مهدی اسحاقیان درچه ورودی ۱۳۹۲  کارشناسی مهندسی مکانیک

۳.پونه گرجی ورودی ۱۳۹۱ کارشناسی مهندسی کامپیوتر

۴.ایمان آقابالی ورودی  ۱۳۸۹ کارشناسی مهندسی برق

۵.آرش پورضرابی ورودی ۱۳۹۱ کارشناسی مهندسی کامپیوتر

۶.محمد الیاسی ورودی ۱۳۸۹کارشناسی مهندسی مکانیک

۷.میلاد قاسمی آریایی ورودی  ۱۳۸۴ کارشناسی مهندسی برق/۱۳۸۹ کارشناسی ارشد مدیریت

۸.الناز نبیی ورودی ۱۳۹۲کارشناسی ارشد مدیریت

۹.محمد امین بیروتی ورودی۱۳۹۲ مهندسی کامپیوتر

۱۰.زهرا حسنی سعدی ورودی ۱۳۹۲ کارشناسی فیزیک

۱۱.امیر اشرفی حبیب آبادی ورودی۱۳۹۲ کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک

۱۲.محمد صالحه ورودی۱۳۸۴  کارشناسی مهندسی کامپیوتر/ ۱۳۸۹ کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر

۱۳.غزل نوریان ورودی ۱۳۹۱ کارشناسی مهندسی علم مواد

گفته می‌شود پونه گرجی و آرش ضرابی، دو تن از جانباختگان این حادثه، زوجی بودند که چند روز پیش مراسم عقد خود را برگزار کرده بودند. علاوه بر این اسامی، روابط‌عمومی دانشگاه امیرکبیر نیز اسامی دانش‌آموختگان خود را که در سانحه هوایی جان خود را از دست داده‌اند به قرار زیر منتشر کرد: «نسیم رحمانی فر» و «امیرحسین سعیدی نیا» از دانشکده مهندسی پزشکی، «شادی جمشیدی » از دانشکده مهندسی پلیمر، «الما اولادی» و «فراز فلسفی» از دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر و «پریناز قادر پناه» از دانشکده مهندسی نساجی.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) درگذشت دانشجویان و دانش‌آموختگان ایرانی در این سانحه تلخ را تسلیت می‌گوید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر