کد خبر: 77168
A
غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری:

تشییع شهید سلیمانی یک رفراندوم خیابانی بود/ متهم پرونده سکه ثامن به 15 سال حبس محکوم شد/ بازداشت تعدادی از افراد در حادثه سقوط هواپیما/ با هیچ کس تعارفی نداریم ولو دارای مصونیت دیپلماتیک باشد/ سفیر انگلیس از نظر قوه قضاییه عنصر نامطلوب است

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه حضور بی‌نظیر مردم در تکریم و تشییع شهید سلیمانی و همرزمانش همایش قدرت نظام جمهوری اسلامی بود، گفت: این حضور یک رزمایش بی‌نظیر نظامی و راهپیمایی بی‌نظیر مردمی در امتداد اربعین حسینی و رفراندوم بزرگ خیابانی بود.

تشییع شهید سلیمانی یک رفراندوم خیابانی بود/ متهم پرونده سکه ثامن به 15 سال حبس محکوم شد/ بازداشت تعدادی از افراد در حادثه سقوط هواپیما/ با هیچ کس تعارفی نداریم ولو دارای مصونیت دیپلماتیک باشد/ سفیر انگلیس از نظر قوه قضاییه عنصر نامطلوب است

به گزارش دیده بان ایران؛ غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، در نشست خبری سه شنبه 24 دی ضمن تسلیت ایام شهادت فاطمه زهرا(س) و شهادت سردار اسم سلیمانی و هم‌رزمان و یارانش که اقتدار و امنیت را برای کشور به ارمغان آورد، گفت: او قهرمان بین المللی مبارزه با تروریسم به ویژه تروریسم دولتی در عصر حاضر بود. حضور بی نظیر مردم در تکریم و تشییع این شهیدان همایش قدرت و پایگاه مردمی نظام جمهوری اسلامی و نمایش انسجام همه نیروهای انقلاب در برابر دشمن جنایتکار و تروریسم دولتی امریکا بود. مردمی که دشمنان خیلی تلاش کردند که آنها را از حکومت و حاکمیت جدا کنند و از صحنه‌های انقلاب دور کنند اما خون به ناحق ریخته این شهیدان مردم را به صحنه آورد.

 

تشییع شهید سلیمانی یک رفراندوم خیابانی بود

 

وی افزود: این حضور یک رزمایش بی نظیر نظامی و راهپیمایی بی نظیر مردمی در امتداد اربعین حسینی و رفراندوم بزرگ خیابانی بود که مردم نظر خود را مبنی بر حمایت از راهبرد استقامت ابراز کردند.

 

سخنگوی قوه قضاییه افزود: پاسداران مرزها و امنیت کشور در اولین فرصت نخستین گام را برای انتقام برداشتند و سیلی سختی بر چهره استکبار و ترامپ قمارباز نواختند.

 

اسماعیلی ضمن تسلیت جان باختن  مردم در کرمان و سقوط هواپیمای اوکراینی افزود: این عزیزان و بویژه جان باختگان و شهدای حادثه خطوط هوایی اوکراین از ما و خانواده ما و هم وطن ما و از کشور ما و از این مردم و سرزمین  و تعدادی نیز میهمانان جمهوری اسلامی ایران بودند.  داغدار این فاجعه ماییم نه دیگران. امریکا و انگلیس در این فاجعه نقش خونخواری را ایفا می کنند نه خون خواهی. می‌خواهند به این بهانه انتقام جویی کنند. ما میدانیم که دلسوز ایران و ایرانیان نیستند. کسانی اند که در سیل 98 حتی از رساندن کمک های مردمی و نهادهای بین المللی به مردم سیل زده ایران ممانعت کردند و اگر دوستدار ایران بودند این اقدامات جنایتکارانه را انجام نمی دادند.

 

وی با اشاره به سیل استان سیستان و بلوچستان گفت: امروز مهمترین مساله امدادرسانی و کمک به سیل زدگان سیستان و بلوچستان و استان های جنوبی کشور است. دولت و ملت در خدمت مردم اند و با ابلاغ ویژه ریاست قوه قضاییه  مراجع قضایی مامور شدند هم در کنار امدادگران باشند و هم در خدمت مردم و هم بر نحوه امدادرسانی  نظارت داشته باشند. امیدواریم با این تلاش هرچه سریعتر گرفتاری های مردم برطرف شود.

 

محکومیت متهم پرونده سکه ثامن به 15 سال حبس

 

به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره صدور حکم پرونده سکه ثامن، گفت: با پیگیری‌های انجام شده و بعد از اینکه پرونده به دادگاه رفت، جلسه دادگاه برگزار و حکم صادر شد گرچه قطعی نشده است.

 

وی افزود: متهم اصلی این پرونده  که بیش از 3 هزار شاکی داشت در  چند فقره به 15 سال حبس تعزیری محکوم شده است و علاوه بر آن به 3651 میلیارد و 654 میلیون و 975 هزار و 68 ریال رد مال در حق شکات محکوم شده است  که قبل از این حکم 700 میلیارد ریال از اموال به شکات برگشت داده شده  بود.

 

اسماعیلی گفت: همچنین متهم به  1812 میلیارد و 552 میلیون و 630 هزار و 441 ریال جزای نقدی در حق دولت به اتهام کلاهبرداری محکوم شده است. بابت اتهام پولشویی به  99 میلیارد و 222 میلیون و 497 هزار ریال محکوم شده است و این  رای بیش از 200 صفحه است.

 

وی افزود: حکم قطعی نیست و به همین جهت هویت متهم پرونده را اعلام نکردم. بعد از قطعیت آن را اعلام می کنم.

 

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره مقابله با زمین خواری گفت: در این حوزه اقدامات قوه قضاییه در مقابله با زمین خواری و بازگشت اراضی تصرف شده توسط زمین خواران به بیت المال نقش مهمی ایفا کرده است.

 

وی افزود: ما بعد از سفر رییس قوه قضاییه به استان اذربایجان شرقی و مطرح شدن پرونده های زمین خواری در این استان در یک مورد بیش از 302 میلیون مترمکعب از مراتع سهند شهر مراغه احیا شد و سند مالکیت آن به نام دولت جمهوری اسلامی به نمایندگی اداره کل مراتع طبیعی استان آذربایجان صادر شد.

 

وی افزود:  در تهران هم در منطقه رودبار قصران در فشم زمین 2030 هکتاری بود که متعلق به دولت بود و فقط  سند  1800 هکتارش به نام دولت  شده بود و 230 هکتار بلا سند بود و بستری  برای جولان افراد سودجو شده بود و در بخش کوچکی از  230 هکتار تصرفاتی شده بود  که با پیگیری دادگستری تهران و وزارت اطلاعات سند 230 هکتاری به نام دولت جمهوری اسلای صادر شد.

 

اسماعیلی گفت: در یکی از پرونده‌هایی که تعدادی از کارمندان ثبت و برخی عناصر زمین خوار در یزد انجام داده بودند با همکاری ادارات  حقوقی سه نهاد متولی زمین و مسکن صدهاهکتار زمین تصرف کرده بودند و  در دستور کار  دادگستری یزد قرار گرفت. متهمین بازداشت شدند و بیش از 100 هکتار آن توقیف شد که متعلق به دولت بود. در موردی نیز زمین 200 میلیارد تومانی را به 600 میلیون تومان به فردی واگذاری کرده بودند که شناسایی شدند و  در دست رسیدگی است.

 

محکومیت حمله‌کنندگان به کلانتری در اهواز به اعدام

 

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره  دستگیری عناصر ضد انقلاب در اهواز در پرونده‌ای که  به کلانتری حمله کرده بود، گفت: بله، در حملات تروریستی که به کلانتری در استان خوزستان شده بود، علاوه بر حمله مسلحانه و شهادت دو تن از سربازان و مجروح شدن تعدادی از آنها، معاندان بنا داشتند فیلم ضبط کنند و بفرستند که این افراد دستگیر شدند و هفته گذشته محاکمه شدند. از این افراد 3 نفر به اعدام و سایر متهمان به حبس 15 و 10 سال و یک نفر با تخفیف به 5 سال محکوم شده اند.

 

سفیر انگلیس «عنصر نامطلوب» است

 

اسماعیلی در پاسخ به سوالی در رابطه با حضور سفیر انگلیس در تجمعات اخیر و واکنش قوه قضاییه نسبت به این موضوع اظهار کرد: ما سیاست قضایی خودمان را بارها اعلام کردیم و این است که بین معترضان و آشوبگران تفاوت قائلیم. همچنین بین اقدام اعتراضی با اقدام ضد انقلابی نیز تفاوت قائلیم. به هیچ عنوان از امنیت مردم مان کوتاه نمی آییم و با کسانی که در برهم زدن این امنیت فعالیت داشته باشند در چارچوب مقررات قانونی برخورد خواهیم کرد.

 

وی افزود: در این موضوع به جهت اینکه ماموریت ما تامین امنیت شهروندان ما است هیچ تعارفی با هیچ کسی نخواهیم داشت ولو به حسب ظاهر فرد دارای مصونیت دیپلماتیک باشد.  البته قواعد بین المللی را مراعات می کنیم و به کنوانسیون‌های بین المللی که به آنها ملحق شده‌ایم احترام می‌گذاریم اما احترام به کنوانسیون‌های بین‌المللی یک جانبه نیست.

 

سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: درست است که کنوانسیون‌ وین در تبیین حقوق دیپلماتیک برای دیپلمات های کشورهای خارجی در کشور  پذیرنده مصونیت قائل شده است، ما نیز این مصونیت را قائلیم اما به موجب ماده 41 این کنوانسیون  کلیه افرادی که از مزایا و مصونیت‌های دیپلماتیک بهره مند هستند موظفند قوانین و مقررات دولت پذیرنده را محترم بشمارند و از مداخله در امور داخلی کشور میزبان خودداری کنند.

 

وی افزود: اینکه دولت انگلیس در خارج از کشور، سفارت انگلیس در داخل ایران، سفیر انگلیس به عنوان بالاترین مقام نمایندگی در جمهوری اسلامی در یک تجمع غیرقانونی شرکت می کند و از این تجمع فیلم و عکس تهیه می‌کند و نقش تعیین کننده برای ایجاد تجمع و استمرار آن به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست.

 

اسماعیلی خاطرنشان کرد: چه اینکه ابتدائا نشناخته‌اند که این فرد کیست و در اولین مواجه با مامورین هم انگلیسی صحبت می‌کرده و خود را معرفی نمی‌کرد. بعد که احساس کرده در خطر بازداشت قرار دارد به فارسی خود را به عنوان سفیر انگلیس معرفی کرده است.


وی افزود: آیا شیطنت و دروغگویی از این بالاتر از شخصیت دیپلماتیک سراغ دارید؟

 

اسماعیلی ادامه داد: در حقوق بین الملل این قبیل از عناصر عنصر نامطلوب شناخته می‌شوند و انتظار مردم این است که او را از کشور بیرون کنند و هم بعد بین‌المللی این را ایجاب می‌کند.

 

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به ماده 9 عهدنامه وین ادامه داد: امروز انتظار مردم ما این است و قواعد بین المللی هم این را ایجاب می‌نماید.  البته مسئول و مباشر در این حوزه وزارت امور خارجه و دولت جمهوری اسلامی ایران به عنوان دولت پذیرنده است.

 

وی افزود: ما به عنوان دستگاه قضایی و جامعه حقوقی این استنباط را داریم که این فرد و امثال او عنصر نامطلوب هستند و تکلیف عنصر نامطلوب در عهدنامه‌های بین‌المللی روشن شده است./ ایسنا

 

ادامه دارد...

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر