کد خبر: 77243
A

محمد عطریانفر: در حوزه‌هایی که نامزد اصلاح‌طلب نداریم از کسی حمایت نمی‌کنیم

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: وقتی تفریبا 50 درصد نمایندگان فعلی تهران تأیید صلاحیت شدند، می توان از میان دیگر نیروهای اصلاح طلب تأیید صلاحیت شده لیستی را تنظیم و عرضه کرد.

محمد عطریانفر: در حوزه‌هایی که نامزد اصلاح‌طلب نداریم از کسی حمایت نمی‌کنیم

به گزارش دیده بان ایران؛ جریان اصلاحات هنوز استراتژی انتخاباتی خودش را مشخص نکرده است، برخی می گویند «شاید اصلاح طلبان لیست ندهند» و در مقابل برخی نیز از حضور قطعی این جریان در انتخابات سخن می گویند.

محمد عطریانفر معتقد است: اصلاح طلبان در نهایت مدل دوم را بر می گزینند و با ارائه لیست در صحنه انتخابات حاضر می شوند.

مشروح گفتگو با محمد عطریانفر را در ادامه بخوانید.

*****

*شورای نگهبان نظر خودش را درباره بررسی صلاحیت نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس اعلام کرد، آیا اصلاح طلبان همچنان برای حضور در انتخابات مصر هستند؟

-اطلاع دقیقی از تصمیم مسئولان ارشد اصلاح طلب از جمله آقای خاتمی نداریم. با توجه به آنکه هنوز مأموریت شورای نگهبان در رسیدگی به شکایت ها و اعتراضات برخی ردصلاحیت شدگان تمام نشده، علی القاعده باید کمی صبر کنیم تا این مرحله نیز طی شود و بعد از آن می توان تصمیم گرفت که سازوکار ورود اصلاح طلبان به عرصه انتخابات چگونه خواهد بود. اجمالا می توان گفت که قطعا اصلاح طلبان حضور و مشارکت انتخاباتی خواهند داشت و طرفداران خودشان را هم دعوت به مشارکت می کنند اما انتخاب بین دو گزینه که طرفداران اصلاحات در انتخابات آزاد باشند یا خود اصلاح طلبان لیست بدهند، باید کمی متوقف شد و دید که نتیجه نهایی چه خواهد بود.

*خبرها حکایت از آن می کند که 14 نفر از نمایندگان فعلی تهران به همراه یکسری شخصیت های اصلاح طلب تأییدصلاحیت شدند. آیا تا این لحطه ارزیابی دارید که برای چند کرسی مجلس قابلیت رقابت دارند؟

-اصلاح طلبان در دوره قبل به صورت حداقلی مشارکت کردند و افرادی که انتخاب شدند تیم دوم اصلاح طلبان هستند. چنانچه در این دوره هم تصمیم اصلاح طلبان این باشد که از رده دوم نیروهای جریان حمایت شود، وقتی تفریبا 50 درصد نمایندگان فعلی تهران تأیید صلاحیت شدند، می توان از میان دیگر نیروهای اصلاح طلب تأیید صلاحیت شده لیستی را تنظیم و عرضه کرد. باید صبر کرد و بعد از نظر اعلام نهایی شورای نگهبان، شورای عالی اصلاح طلبان تصمیم قطعی را درباره نحوه حضور می گیرد.

*برخی چهره های ارشد جریان اصلاحات همچون آقای عارف تا همین اواخر می گفتند «دیگر این جریان با استراتژی دهمین دوره انتخابات مجلس وارد صحنه نمی شود و فقط لیست یا نامزدهای اصلاح طلب در حوزه های مختلف انتخابیه مورد حمایت قرار می گیرند»، آیا همین استراتژی دنبال خواهد  شد؟

-حرف نهایی اصلاح طلبان را آقای خاتمی می زند. اصلاح طلبانی از جمله خود من که اظهارنظر می کنند بیشتر نظر شخصی خود را می گویند، معلوم نیست این نظر شخصی گفتمان غالبی باشد که نهایتا کل اصلاح طلبان بر آن استوار بمانند و از آن حمایت کنند.

* نگاه غالب در جریان اصلاحات آن است که لیستی کیفی بسته شود یا کمیت اولویت خواهد داشت؟

-از روزگار قدیم در زمان بستن لیست همیشه این سئوال بود «اگر ما نیروی کافی کیفی برای قراردادن در فهرست انتخاباتی نداشته باشیم آیا می توانیم به یک مرتبه پایین تری تنازل کنیم؟» همواره نیز این پاسخ داده شد که «اگر ما نیروهای درجه دو را به لیست اضافه نکنیم، معنای عملیاتی اش آن است که به همان تعداد به رقیب برای فرستادن نیروهایش به پارلمان میدان می دهیم». در نهایت نیز جمع بندی این بوده که «بهتر است نیروهای رده دوم نیز کنار نیروهای کیفی در لیست باشند». من خودم طرفدار همین دیدگاه هستم و به نظرم همین دیدگاه در جمع اصلاح طلبان غالب می شود. تنها مسئله ای که امکان دارد محل گفتگو قرار گیرد آن است که اساسا اصلاح طلبان لیست بدهند یا خیر؟ اگر اصلاح طلبان بگویند لیست نمی دهیم، تکلیف روشن است و فقط پایگاه اجتماعی شان را به حضور و مشارکت در عرصه انتخابات تشویق می کنند اما اگر رسیدند به آنکه لیست بدهند، قطعا لیست ناقص نمی دهند.

*پیش بینی خودتان چیست؟ اصلاح طلبان در نهایت تصمیم می گیرند صرفا مشارکت کنند و لیست ندهند یا آنکه مشارکت شان همراه با ارائه لیست خواهد بود؟

-احساس می کنم جمع بندی دوستان اصلاح طلب می رود به این سمت که یک لیستی را معرفی کنند.

*تکلیف در شهرهایی که اصلاح طلبان نامزد ندارند چه خواهد بود؟

در شهرهایی که نامزدی از جریان اصلاحات تأییدصلاحیت نشده باشد، به هواداران جریان اصلاحات توصیه می شود که در انتخابات شرکت کنند و بنا به تشخیص خودشان به نامزد ارجح رأی دهند اما جریان اصلاحات از نامزد مشخصی حمایت نخواهد کرد.

*مشارکت مردم در انتخابات را چگونه ارزیابی می کنید؟

اگر معنی مشارکت حداکثری را مشارکت 50 درصد به بالا درنظر بگیریم، از نظر من انتخابات در صحنه ملی حداکثری خواهد بود اما اگر بنای ما تفکیک شهرهای کوچک از شهرهای بزرگ باشد، در حوزه انتخابیه تک نماینده حضور حداکثری خواهیم داشت ولی در کلانشهرها ممکن است مشارکت زیر 50 درصد باشد./ نامه نیوز

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر