کد خبر: 77549
A

غیبت ظریف در داووس؛ تنگ تر شدن عرصه دیپلماسی در جهان/ صدای رسای تعامل و گفتگوی ایران، قطع شد

مجمع جهانی اقتصاد یا داووس همه ساله با حضور سیاست مداران و کارگزاران بخش‌های مختلف اقتصادی و با هدف نزدیک کردن ایده ها و نظرات کشورهای مختلف برگزار می گردد تا بتوانند راهبردی برای پیشرفت اقتصاد جهان بیابند. از آنجا که همواره رایزنی های دیپلماتیک در حاشیه این اجلاس بین چهره های مهم سیاسی جهان با اهمیت بالا صورت می گیرد، به نظر می رسد طرفداران جنگ و تحریم توانستند پس از اینکه مانع حضور دکتر ظریف در نشست شورای امنیت شوند، اکنون نیز با تغییر یکجانبه برنامه ریزی های پیشین دکتر ظریف در این اجلاس، گام بعدی را نیز محکم بردارند و صدای تعامل ایران ساکت شد..

غیبت ظریف در داووس؛ تنگ تر شدن عرصه دیپلماسی در جهان/ صدای رسای تعامل و گفتگوی ایران، قطع شد

 به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ از آنجا که داووس یک اجلاس اقتصادی – سیاسی است که با حضور چهره های مطرح کشورها و همچنین با حضور شرکت های بزرگ اقتصادی برگزار می شود، محلی برای رایزنی های سیاسی بین سیاستمداران و فرصتی برای بررسی مسائل اقتصادی هم به حساب می آید. قرار است پنجاهمین اجلاس داووس بین روزهای  ۲۱ تا ۲۴ ماه ژانویه (۱ تا ۴ بهمن) برگزار شود.

امسال اجلاس داووس در حالی برگزار می شود که روز دوشنبه سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی اعلام کرد؛ سفر دکتر ظریف به سوییس برای شرکت در این اجلاس، لغو شده و دلیل آن تغییر یک سویه ی برنامه های پیش بینی شده از سوی طرف مقابل است. پس از این نیز سید عباس موسوی با انتشار پیامی در توئیترش نوشت: «با توجه به دعوت رسمی و شخصی انجام شده از دکتر ظریف، ایشان کاملا آمادگی داشتند تا امسال در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس شرکت کنند. متاسفانه، تغییر یک طرفه از جانب مجمع جهانی اقتصاد در برنامه‌ریزی که دو طرف بر سر آن توافق کرده بودند (شاید برای رسیدن به همین هدف ) مانع از حضور دکتر ظریف شد. یک فرصت برای گفتگو از دست رفت.»

 

شعار امسال داووس "داشتن جهانی منسجم و پایدار" است و به ایده های اولیه در شکل گیری این اجلاس اشاره دارد. این شعار تاکید می کند اقتصاد دنیا در شرایط فعلی نه منسجم است و نه در مسیر رشد پایدار قرار دارد. پوپولیسم در اقتصاد دنیا رخنه کرده و شرایط محیط زیست هم بحرانی است. در حالی که شعار امسال نشست داووس "جهانی منسجم و پایدار" است، عدم انسجام و تناقضات در سیاست های امریکا و اروپا جهان را به مرحله خطرناک رویگردانی از دیپلماسی سوق داده است. برای نمونه، وزیر امور خارجه کشورمان آمادگی داشت در این اجلاس حضور یابد ولی موانع ایجاد شده، جهان را از یک فرصت دیپلماسی محروم ساخت.

 

حضور قدرتمند محمدجواد ظریف در نشست های جهانی و منطقه ای و دفاع همه جانبه او از منافع مردم ایران، صدای رسای تعامل و گفتگوی ایران با جهان است. مقامات امریکایی از مشارکت چشمگیر دکتر ظریف در نشست‌های جهانی و خصوصا تعاملات و مصاحبه های وی با رسانه‌های بین المللی ناراضی هستند. آنها پیش از این نیز بارها تلاش کرده بودند تا فعالیت های دکتر ظریف را محدود کنند. در آخرین سفر دکتر ظریف به نیویورک، وی تنها می توانست به چند ساختمان محدود رفت و آمد کند؛ اما این محدودیت نیز کارساز نبود و صحبت ها و مواضع او به سرعت در جهان منعکس می شد. این موضع باعث شد پمپئو از رسانه های امریکایی به خاطر گفتگو با دکتر ظریف انتقاد کند. از آنجا که همواره رایزنی های دیپلماتیک در حاشیه این اجلاس بین چهره های مهم سیاسی جهان با اهمیت بالا صورت می گیرد، به نظر می رسد طرفداران جنگ و تحریم توانستند پس از اینکه مانع حضور دکتر ظریف در نشست شورای امنیت شوند، اکنون نیز با تغییر یکجانبه برنامه ریزی های پیشین دکتر ظریف در این اجلاس، گام بعدی را نیز محکم بردارند. ایالات متحده به دنبال تکمیل پازل بازی خود برای انزوای دیپلماتیک ایران است و تلاش می کند با محروم کردن دستگاه دیپلماسی ایران از فرصت نشستهای جهانی مثل داووس، مواضع ایران مسکوت بماند تا جامعه بین الملل را تحت تاثیر قرار ندهد. دست اندرکاران نشست داووس در ابتدا سعی کردند که عدم مشارکت دکتر ظریف در داووس را به ابهام در خاورمیانه و تحولات داخلی ایران ربط دهند، اما به نظر می‌رسد هدف اصلی لغو حضور دکتر ظریف در داووس، گرفتن تریبون از مردم ایران است که در نهایت، فرصت دیپلماسی را از جهان و منطقه می گیرد.

منبع:خبرانلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر