کد خبر: 77742
A

گزینه تازه مربیگری در تیم ملی فوتبال ایران کیست؟/ مردی که همیشه نفر دوم بود

فوتبال ایران شرایط اقتصادی خوبی ندارد و فدراسیون فوتبال هم می‌کوشد تا با یک مربی ارزان‌قیمت به توافق برسد. هرچند ایران سال‌ها مربیان گران‌قیمت داشته، اما دیگر نمی‌تواند چنین مربیانی را به خدمت بگیرد.

گزینه تازه مربیگری در تیم ملی فوتبال ایران کیست؟/ مردی که همیشه نفر دوم بود

به گزارش دیده بان ایران؛ اولین بار نام جیانی دی‌بیاسی حوالی باشگاه استقلال شنیده شد. مدیران این باشگاه سعی داشتند او را جانشین آندره‌آ استراماچونی مربی جوان و موفق خودشان کنند. گرچه هرگز این اتفاق رخ نداد و فرهاد مجیدی هدایت استقلال را در دست گرفت. با آمدن فرهاد نام دی‌بیاسی هم به فراموشی سپرده شد؛ اما دلالان فوتبال علاقه‌ای به این موضوع نداشتند. حالا نیمکت تیم ملی فوتبال ایران هدف اصلی دلالان است.

 

جدایی ویلموتس و نیمکت خالی تیم ملی

 

مارک ویلموتس بعد از 6 ماه حضور در ایران، به دلیل تاخیر در پرداخت دستمزدش، قراردادش را با فدراسیون فوتبال ایران فسخ کرد و راهی بلژیک شد. فدراسیون هم هرچه تلاش کرد به در بسته خورد و تیم ملی در یکی از حساس‌ترین روزهای فوتبالش بدون مربی ماند. مهدی تاج نیز به دلیل مشکلات قلبی از ریاست فدراسیون فوتبال ایران استعفا کرد تا شرایط بیشتر از گذشته برای فوتبال ایران پیچیده شود. اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال قول دادند هرچه سریع‌تر جانشین ویلموتس را معرفی کنند. آنها ابتدا با برانکو وارد مذاکره شدند و با پیشنهادی 500 هزار دلاری به دنبال جذب او بودند. رقمی که با مخالفت برانکو روبه‌رو شد و او به جای ایران، سر از عمان درآورد. بعد از برانکو، فدراسیون فوتبال اعلام کرد به دنبال یک مربی داخلی است و علی دایی و امیر قلعه‌نویی هم مهم‌ترین گزینه‌های فدراسیون بودند. از بین این 2 نفر فدراسیون به همکاری با علی دایی تمایل داشت و این مربی پیشین تیم ملی هم به بازگشت به تیم ملی بسیار علاقه‌مند بود. مذاکرات تا حدودی پیش رفته بود و شایعات از بازگشت دوباره علی دایی به تیم ملی حکایت داشت. هواداران فوتبال هم منتظر اعلام این خبر بودند که به‌ یکباره نام جیانی دی‌بیاسی در اخبار شنیده شد.

 

سوابق دی‌بیاسی

 

او همیشه درجه 2 بود؛ چه آن زمان که به میدان می‌رفت و چه آن زمان که بازیکنان را با تفکراتش به میدان می‌فرستاد. دی‌بیاسی همیشه نفر دوم بود. او فوتبالش را با تیم «ترویزو» آغاز کرد و بعد از یک سال بازی در این باشگاه راهی میلان شد. میلان آن زمان بازیکنان بزرگی را به خدمت گرفته بود و همین ترافیک بازیکنان باعث شد دی‌بیاسی جوان تنها 9 بازی در این باشگاه انجام دهد. او پس از یک سال بازی در میلان به صورت قرضی راهی رجانا و پسکارا شد. دی‌بیاسی بعد از میلان، به برشا رفت و پنج فصل در این باشگاه باقی ماند. پالرمو دیگر تیم دی‌بیاسی بود. او در آخرین سال بازیگری خود دوباره راهی «ترویزو» شد و در همان تیم هم به فوتبالش پایان داد.

 

دوران مربیگری دی‌بیاسی

 

جیانی دی‌بیاسی بعد از پایان عمر فوتبالش رو به مربیگری آورد و کارش را با جوانان باسانو، وینچنزا، کارپی و ویسته آغاز کرد. کوچنزا، اسپال، برشا، تورینو و اودینزه از جمله باشگاه‌هایی بودند که دی‌بیاسی هدایت آنها را بر عهده داشت، اما هرگز موفقیتی در آنها کسب نکرده است.

 

«مودنا» مهم‌ترین باشگاه در عرصه مربیگری دی‌بیاسی است. او در سال 2000 هدایت این باشگاه دسته سومی را در دست گرفت و بعد از سه سال با این باشگاه به سری A ایتالیا راه یافت. دی‌بیاسی بعد از مودنا، هدایت تیم ملی آلبانی را بر عهده گرفت و این تیم را برای نخستین بار راهی رقابت‌های یورو 2016 کرد. دی‌بیاسی البته نتوانست آلبانی را به جام‌جهانی 2014 و 2018 روسیه ببرد و به همین خاطر از مربیگری این تیم کنار گذاشته شد.

 

وضعیت اقتصادی ایران و دی‌بیاسی ارزان‌قیمت

 

فوتبال ایران شرایط اقتصادی خوبی ندارد و فدراسیون فوتبال هم می‌کوشد تا با یک مربی ارزان‌قیمت به توافق برسد. هرچند ایران سال‌ها مربیان گران‌قیمت داشته، اما دیگر نمی‌تواند چنین مربیانی را به خدمت بگیرد. همین موضوع باعث شده مدیران فوتبال ایران به دنبال فردی همچون جیانی دی‌بیاسی بروند. فردی ارزان‌قیمت که سال‌ها مشغول مربیگری است، اما هرگز نتایج خوبی کسب نکرده. گرچه سخنگوی فدراسیون فوتبال ایران مذاکره با این مربی را تکذیب کرده، اما خود دی‌بیاسی در مصاحبه با رسانه‌های خارجی این مذاکرات را تایید کرده است. یک سایت ایتالیایی نیز در همین رابطه نوشته: «پیشنهاد فدراسیون فوتبال ایران به دی‌بیاسی ایتالیایی، قراردادی 30ماهه است و در کنار آن این مربی باید قول حضور در جام‌جهانی 2022 قطر را به ایرانی‌ها بدهد. با این حال تکلیف حضور این سرمربی ایتالیایی در ایران تا پایان هفته جاری مشخص می‌شود و مذاکرات هم تا همین هفته ادامه خواهد یافت.» حالا باید منتظر ماند و دید علی دایی هدایت تیم ملی را بر عهده می‌گیرد یا اینکه زور دلالان بیشتر است و دی‌بیاسی ارزان‌قیمت را جانشین مارک ویلموتس در تیم ملی فوتبال ایران می‌کنند./اعتمادآنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر