کد خبر: 77912
A

محجوب: دست و پا شکسته در حال پیگیری موضوع رد صلاحیت‌شده‌ها هستیم

دبیرکل خانه کارگر گفت: ما از پیش، شرط کرده‌ایم که چه همه ما رد صلاحیت شویم و چه حضور داشته باشیم، خانه کارگر در انتخابات خواهد بود و کاندیدا معرفی می‌کند و با تمام شکل و صورت حاضر خواهد شد. الان هم اعلام می‌کنیم خانه کارگر به حسب تصمیم خود در این انتخابات فعالانه حاضر خواهد شد.

محجوب: دست و پا شکسته در حال پیگیری موضوع رد صلاحیت‌شده‌ها هستیم

به گزارش دیده بان ایران؛ علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و دبیرکل خانه کارگر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا به سوالاتی درباره آخرین تلاش‌های فراکسیون امید برای احقاق حق رد صلاحیت‌شدگان و برنامه خانه کارگر برای انتخابات پیش رو پاسخ داد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

در خانه کارگر از کسی نمی‌پرسیم شما دارای چه گرایشی هستید

*** از آنجایی که در برخی کشورهای توسعه یافته حزب کارگر یکی از احزاب‌ شرکت‌کننده در انتخابات‌شان است و همواره یک طرف نتیجه انتخابات را که برد یا باخت باشد به خود اختصاص می‌دهند، آیا خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران قصد دارد که در صورت عدم ارائه لیست از سوی اصلاح‌طلبان در این انتخابات وارد عرصه رقابت‌ها شود و لیست دهد؟

خانه کارگر حزب نیست. حزب اسلامی کار حزب است. خانه کارگر تشکیلات صنفی است و در اساسنامه هم از اول نوشته‌ایم که این تشکیلات دارای ماهیت صنفی است. به این جهت ما حزب نیستیم، اما خالی بودن فضا باعث می‌شود یک تشکیلات صنفی هم همچون بدل حزب عمل کند ولی این حزب نیست. در خانه کارگر از کسی نمی‌پرسیم شما دارای چه گرایشی هستید؟ ممکن است افرادی در خانه کارگر عضو باشند و از خدمات آن هم استفاده کنند و حتی تصمیم‌گیر هم باشند اما به لیست دیگری رای بدهند. پس ما حزب نیستیم اما کوشش می‌کنیم بدل یک حزب عمل کنیم. این خیلی با هم تفاوت دارد.

خانه کارگر مثل همیشه از نمایندگان و کاندیداهای اختصاصی خودش دفاع خواهد کرد

بخش‌هایی از خانه کارگر می‌تواند حزبی عمل کند که در عرصه فرهنگی فعالیت دارد مثل روزنامه. وگرنه در بقیه بخش‌ها در زمان عضوگیری مگر ما می‌توانیم بپرسیم که آیا تو ضد خصوصی‌سازی هستی یا موافق آن هستی؟ این برای ما خیلی مهم است اما آیا از کسی می‌پرسیم؟ یا گزینش می‌کنیم؟ ممکن است بسیاری نپسندند و می‌آیند راجع به این موضوع با ما بحث می‌کنند و از بازار بورس و مسائل اقتصادی غیر از این دفاع می‌کنند. پس معلوم است که ما حزب نیستیم. ولی خانه کارگر مثل همیشه از نمایندگان و کاندیداهای اختصاصی خودش صیانت و دفاع خواهد کرد. خانه کارگر از کاندیداهایی که رای دارند دفاع خواهد کرد مشروط بر اینکه از خودش باشند مگر اینکه ائتلافی صورت بگیرد که آن امر دیگری است.

در انتخابات حتی از کارگرانی که مخالف خانه کارگر باشند حمایت می‌کنیم

نکته دیگر این است که ما از پیش، شرط کرده‌ایم که چه همه ما رد صلاحیت شویم و چه حضور داشته باشیم، خانه کارگر در انتخابات خواهد بود و کاندیدا معرفی می‌کند و با تمام شکل و صورت حاضر خواهد شد. الان هم تکرار می‌کنیم خانه کارگر به حسب تصمیم خود در این انتخابات نقش کاملی از خودش بروز خواهد داد. اما غیر از اینکه گفتم هر کارگری که عضو خانه کارگر باشد و کاندید شود و حتی هر کارگری که عضو خانه کارگر نباشد و ممکن است مخالف ما هم باشد، به وجهی با درجات مختلف به حسب رای آوری و میدان رای‌اش از او حمایت خواهیم کرد. ممکن است از شخصی تنها حمایت مطبوعاتی کنیم و یا او را به اعضای خود معرفی کنیم، (این ادامه پیدا می‌کند) تا ابعاد مختلفی که برای فعالیت تبلیغی و عرضه افراد می‌‌توانیم داشته باشیم.

حضور خانه کارگر حضور وسیع است ولی خانه کارگر حزب نیست و یک تشکیلات نیست که بتواند تعداد کاملی از یک لیست کامل ارائه کند و همه نیازهای جامعه را در آن پوشش دهد این کار یک حزب است و خلاء این حزب وجود دارد. ممکن است در جامعه کارگری به افراد زیادی بر بخورید، و این سوال پیش بیاید که انگلستان حزب کارگر قوی دارد و چرا اینجا چنین است؟

جامعه را از حزب می‌ترسانند

پس ما باید بگوییم هنوز تمایل‌مان هم به فعالیت حزبی کوچک است و این بیش از اینکه تقصیر مردم باشد تقصیر کسانی است که جامعه را از حزب می‌ترسانند. فرهنگی درست شده که از داخل خانه افراد را از عضویت در حزب می‌ترسانند و این تا نهادها و بخش‌های مختلف اجتماعی هم وجود دارد. طبیعی است در چنین فضایی حزب شکل نمی‌گیرد و اگر هم شکل بگیرد حزب مخالف است یعنی طرف اول فاتحه خودش را خوانده بعد می‌آید عضو حزب شود و این وضعیت هیچ‌ موقع اجازه نخواهد داد فعالیت مردم محورانه یا دموکراتیک یا فعالیت مبتنی بر مردم سالاری اتفاق بیافتد.

خانه کارگر برای انتخابات لیست مجزا نمی‌دهد

*** در انتخابات مجلس و مخصوصا در کلان‌شهرها بحث ارائه لیست خیلی مهم است آیا حضور شما به عنوان خانه کارگر در انتخابات امکان دارد به دادن لیست ختم شود؟

ما خودمان لیست مجزا بدهیم؟ خیر. ما فقط از اعضای کارگر، عضو خانه کارگر و اعضایی که بیشتر از بقیه شانس رای دارند حمایت می‌کنیم.

*** حتی اگر عرصه انتخابات امسال از حضور اصلاح‌طلبان خالی باشد و لیستی ندهند؟

حتی. ما توانی نداریم. در جایی که توانی نداریم چرا باید به مسابقه‌ای وارد شویم که می‌دانیم بازخوردی ندارد؟ گذشته از این، اصلا بیرون از وظایف ماست، بیرون از هدف ماست. ما به عنوان یک حزب ساخته نشده‌ایم.

شعار خانه کارگر از بین موارد پنجاه گانه‌ انتخاب می‌شود

***  آیا خانه کارگر شعاری برای انتخابات برگزیده است؟

شعارهایی گفته شده ولی هنوز به شعار واحدی نرسیده‌ایم. این موضوع در حال رسیدگی است و تا نزدیک انتخابات معلوم می‌کنیم که شعار یا شعارهای ما چه خواهد بود. موارد پنجاه گانه‌ای نوشته شده که این شعارها از میان آنها انتخاب خواهد شد.

اعتقاد نداریم هر کسی به پای هر گزارش سوء مالی باید رد صلاحیت شود

*** پس از اینکه نتایج اولیه بررسی صلاحیت‌ها از سوی هیئت‌‌های نظارت منتشر شد انتقادات زیادی شکل گرفت. نظرتان درباره این نحوه عملکرد شورای نگهبان و هیئت‌های نظارت در بررسی صلاحیت داوطلبان چیست؟

ما در مجلس گذشته به شورای نگهبان نامه‌ای نوشتیم که خواستیم در مورد مسائل مالی و فساد مالی اغماضی صورت نگیرد و هنوز هم معتقد هستیم که این مسیر، مسیری درست است و هرکجا شورای نگهبان ادله مالی دارد قاعدتا باید دقت چشم‌گیری داشته باشد. البته ما اعتقاد نداریم هر کسی به پای هر گزارش سوء مالی باید رد صلاحیت شود. رقبا خیلی از این گزارش‌ها راجع به یکدیگر می‌نویسند و تحرکاتی می‌کنند و تشخیص آن هم خیلی سخت می‌شود و ممکن است بعضی جاها در یک موضوع تنها بخشی از آن واقعیت داشته باشد. ما طرفدار این هستیم که این مشی ادامه پیدا کند. می‌بینید که اصرار سخنگوی شورای نگهبان روی این است که ما صلاحیت سیاسی را اساس قرار نداده‌ایم. بلکه اساس ما موضوعات دیگری است که دو سه بار هم صراحتا بیان کرده‌اند و شاید هم مرتبا همین را تکرار می‌کنند.

آسان‌گیر بودن شورای نگهبان درمورد دیدگاه‌های سیاسی کاندیداها، فکر را به جریان می‌اندازد

آقای کدخدایی مطالب‌شان در گذشته با آنچه الان می‌گویند متفاوت بود. بنابراین این ما را وادار می‌کند تا با تعمل و دقت بیشتری در این مورد وارد شویم. البته توصیه ما به شورای نگهبان این است که هرچقدر در این موارد سخت‌گیری می‌کنید در حوزه مسائل سیاسی و دیدگاه‌های سیاسیِ افراد آسان‌گیر باشید تا فکر به جریان بیافتد. افرادی که الان به عنوان مخالف فکری معرفی شده‌اند یا افرادی که اینگونه معرفی شده‌اند که فکر مخالف نظام دارند ممکن است بسیاری‌شان اینطور نباشند و ممکن است به خاطر این مشخصه‌ها اینطور معرفی شده‌اند. لذا درخواست دقت داریم و درخواست داریم که افرادی که از این موضع چه در هیئت اجرایی چه در هیئت‌های نظارت رد شدند، شورای نگهبان در رسیدگی نهایی با دقت کامل راجع به این دسته نتیجه بگیرد و تصمیم بگیرد و عمل کند. بنده کلیت این قدمی که برداشته شده را به نفع نظام و کشور و آینده سیاسی کشور می‌دانم.

این بخش از قانون انتخابات که بعدا در قانون شفافیت هم منعکس شد درست است که بعضی جاهایش خیلی تند و غیر قابل عملیاتی کردن است اما بخش‌های عملیاتی و کلیت این تفکر را تفکری می‌بینم که با تفکر اکثریت مردم انطباق دارد. مردم می‌خواهند که در مجلس یا در پست‌هایی که تصمیم‌گیری صورت می‌گیرد کسانی نباشند که به فکر خودشان باشند بلکه می‌خواهند فکر خود بودن و فکر اموال و ثروت خود بودن فراموش شود. اگر این دیدگاه ادامه پیدا کند به نظر من کمک می‌کند به دیدگاهی که همه ما بایستی از این بخش از روش‌ها به عنوان کلیت حمایت کنیم. درست است که ممکن است روش‌ها قابل انتقاد هم باشد و منابع اطلاعاتی محل اشکال باشد اما حتی از همین حرکت ضد فساد عده‌ای ممکن است به نفع فساد استفاده ببرند. این‌ها طبیعت یک حرکت است که دقت آن مجموعه را مطالبه می‌کند. من فعلا نمی‌توانم در این مورد بگویم انتقاد کلی و اساسی می‌توانم وارد کنم.

کاندیداهای جامعه کارگری از همه ما برای حضور در عرصه سیاسی بهتر و پاک‌تر هستند

ما حرف‌مان فقط این است که کسانی که از جامعه کارگری کاندید شده‌اند چون جامعه آن‌ها را نمی‌شناسند و این شناخته شده نبودن گناه بزرگی برای این افراد نیست پس انتظارمان این است که تایید صلاحیت شوند تا بتوانند در این حوزه ورود کنند. این‌ها همان کسانی هستند که در زندگی‌شان غالبا آن نقطه‌های سیاه وجود ندارد و از همه ما برای حضور در عرصه سیاسی بهتر و پاک‌تر هستند و هنوز در این مسیر وارد نشدند که ببینند چه چیزی وجود دارد و تعلیمات و مجلس صحیح باعث می‌شود که هرگز در این مسیر وارد نشوند. ولی راجع به سیاست کلی همه باید تعامل کنند و با تعامل با شورای نگهبان صحبت کنند البته این دید را در همه انتقادات و گفته‌ها دیده‌ایم. کسی این مسیر شورای نگهبان را تکذیب نکرده است.

نحوه مواجهه روحانی و لاریجانی و کدخدایی درباره بررسی صلاحیت‌ها یک «گفت‌و‌گو» بود

*** آنچه در ایام انتخابات شاید مهم‌تر از پیروزی یا باخت جناح‌های سیاسی کشور این است که فضای تقابلی بین نهادها و شخصیت‌های کشور ایجاد نشود، اما دیدیم که اعلام نظر هیئت‌های نظارت حتی رئیس‌‌جمهور و رئیس‌ مجلس را هم به واکنش واداشت و پس از آن شاهد پاسخ متقابل سخنگوی شورای نگهبان بودیم. این واکنش‌ها و جواب دادن‌ها و نحوه مواجهه با یکدیگر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ رئیس مجلس از نمایندگانی که به دلیل عدم التزام عملی به نظام رد صلاحیت شده‌اند در صحن علنی دفاع کرد.

این تقابل نیست بلکه نقطه نظرات متفاوت است. به هرحال از رئیس مجلس انتظار می‌رود از مجلس دفاع کند و نمایندگانی که به این دلیل رد صلاحیت شده‌اند انتظار دارند از آن‌ها دفاع شود، درنتیجه رئیس مجلس به وظیفه نهادی خودش عمل کرد همانطور که آقای کدخدایی هم به حسب وظیفه نهادی خودش توضیح تقریبا واضحی درمورد این قسمت از موضوع داد. یعنی این مبادله و گفت‌و‌گو است و نه چیز دیگری و در مقام مسئولیت کار هم در ابتدا تلاش‌هایشان را کرده‌اند که صحبت کنند، من در جریان هستم، صحبت هم کرده‌اند و تلاش هم می‌کنند و هنوز هم راجع به افراد مشغول قانع کردن همدیگر هستند. این خدشه‌ای در این تلاش‌ها نیست.

عارف بیش از هرکسی برای دفاع از حق ردصلاحیت‌ شدگانِ اصلاح‌طلب تلاش کرد

*** شما به همراه آقای کواکبیان از سوی فراکسیون امید مسئول رایزنی با شورای نگهبان برای رسیدگی به ردصلاحیت شدگان اعضای این فراکسیون شده‌اید. تلاش‌های خود را در این زمینه چطور ارزیابی می‌کنید؟

این اشتباه است، پنج نفر هستیم. آقای کواکبیان رئیس این گروه است و من عضوی از این گروه هستم.

*** امکان دارد اسامی مابقی اعضای این گروه را برای ما نام ببرید؟

خیر. من سخنگوی این گروه نیستم.

*** در این گروه در رابطه با رایزنی با شورای نگهبان چه اقداماتی انجام داده‌اید و تلاش‌های شما تاکنون به کجا ختم شده است؟

بیشتر از همه ما آقای عارف تلاش کرد. آقای عارف با بسیاری از اعضای شورای نگهبان رایزنی کرد و بنایش این است که با تک‌تک همه اعضای شورای نگهبان گفت‌و‌گو کند. می‌خواهد بپرسد و هرکجا که حق با خودش باشد دفاع کند و هرجا کجا هم که حق با او نباشد که دیگر دلیلی ندارد دفاع کند، دلیل ندارد اگر کسی مساله مالی داشته باشد ایشان بخواهد در آن موضوع ورود کند. ولی هرجایی که کسی به خاطر اعتقاد و دیدگاه طرف تعریض قرار گرفته قطعا همه ما ورود کرده و دفاع می‌کنیم و ایشان هم مشغول است.

دست و پا شکسته در حال پیگیری موضوع رد صلاحیت‌شده‌ها هستیم

ما نیز تماس‌های محدودی که امکان آن را داشته‌ایم انجام داده‌ایم. برقراری این تماس‌ها قبل از اینکه اسامی اعلام شود آسان بود اما الان به‌خاطر اینکه اعضای شورای نگهبان به طور فشرده مشغول رسیدگی هستند امکان تماس‌های گسترده با همه اعضا یا بسیاری از اعضا وجود ندارد بنابراین ما خیلی دست و پا شکسته در حال پیگیری هستیم و هر عضوی در کنار کار تلاشی را انجام می‌دهد و هنوز با اینکه آقای کواکبیان به شدت مشغول تلاش است که وقت‌های جمعی بگیرد و جمعی صحبت شود ولی هنوز توفیقی در این باب حاصل نشده است.

*** برای کسب آن خواسته‌ای که بابت آن گروهی تشکیل داده‌اید امیدوار هستید؟

ما تلاش می‌کنیم. وظیفه ما تلاش کردن است.

*** آیا ارزیابی‌تان تاکنون مثبت بوده است؟

هنوز که حاصلی نداشته است.

*** وقتی شما در این مسیر تلاش می‌کنید حتما شورای نگهبان هم واکنشی نشان می‌دهد و درنتیجه شما می‌توانید یک ارزیابی نسبت به کنش خود و واکنش طرف مقابل داشته باشید.

مذاکرات ممکن است با نتایج تفاوت کند. به نظر من مذاکرات ناامید کننده و بد و تلخ نیست و خوب است ولی ما بعد از نتایج باید اظهارنظر کنیم./ ایلنا

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر