کد خبر: 78041
A

آمریکا سازمان انرژی اتمی ایران و علی اکبر صالحی رئیس آن را تحریم کرد

در حالی که آمریکا امروز معافیت برخی شرکت‌ها از تحریم همکاری اتمی با ایران را برای مدت ۶۰ روز دیگر تمدید کرد، وزارت خزانه داری این کشور اعلام کرد که سازمان انرژی اتمی ایران و علی اکبر صالحی، رئیس این سازمان را در فهرست تحریم های این کشور قرار داده است.

آمریکا سازمان انرژی اتمی ایران و علی اکبر صالحی رئیس آن را تحریم کرد

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران براساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا که روز پنجشنبه ۱۰ بهمن/۳۰ ژانویه منتشر شد، نام علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در فهرست تحریم‌های آمریکا و در فهرست ویژه اشخاص و نهادهای مشخص‌شده قرار گرفت.

به نوشته رویترز، تصمیم آمریکا برای تحریم علی اکبر صالحی و سازمان انرژی اتمی ایران بر برنامه غیرنظامی هسته ای ایران اثر خواهد گذاشت، زیرا این نهاد، بر این برنامه کنترل دارد و اقدامات مربوط به خرید برای تاسیسات هسته ای ایران را انجام می دهد و تحریم این سازمان و رئیس آن می تواند آمریکا را در جریان کم و کیف تراکنش های مالی این سازمان و خریدهای انجام شده قرار دهد.

کمی پیش تر رویترز با استناد به یک منبع آگاه گزارش داد که دولت آمریکا معافیت شرکت‌های روسی، چینی و اروپایی از تحریم همکاری اتمی با سازمان انرژی اتمی ایران را به مدت ۶۰ روز تمدید کرده است.

این معافیت به این شرکت‌ها اجازه می‌دهد با رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک، نیروگاه اتمی بوشهر، رآکتور تحقیقاتی تهران و سایر مراکز اتمی تحقیقاتی در چارچوب پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی همکاری کنند.

رویترز گزارش داد که کشورهای روسیه، چین و شرکتهای اروپایی که در حال همکاری در تاسیسات هسته ای ایران هستند، امکان دستیابی این کشور به سلاح های هسته‌ای را دشوار می کنند و بر اسای این منطق آمریکا ای معفیت ها را برای دو ماه دیگر تمدید کرده است.

این کشورها در زمینه های تحقیقاتی در مراکزی از جمله مرکز آب سنگین اراک در حال فعالیت هستند.

یادآوری می کنینم که توافق هسته‌ای و برجام محدودیت هایی را در برخی فعالیت‌های اتمی ایران وضع می کند و در مقابل، به کشورهای دیگر عضو برجام اجازه می دهد تا در فعالیت‌های هسته‌ای مجاز به ایران کمک کنند.

کشورهای اروپایی، چین و روسیه در بخش‌های مختلف هسته ای مجاز با ایران همکاری دارند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر