کد خبر: 78082
A

نیویورک تایمز: آمریکا احتمالا سرکرده «القاعده» در یمن را کشته است

سه مقام آمریکایی به نیویورک تایمز گفتند احتمالاً سرکرده القاعده یمن در یک حمله هوایی در ماه ژانویه کشته شده است.

نیویورک تایمز: آمریکا احتمالا سرکرده «القاعده» در یمن را کشته است

 به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ مقامات آمریکایی می‌گویند احتمالاً «قاسم الریمی» سرکرده تروریست‌های القاعده در یمن را کشته‌اند. با این حال مرگ الریمی تاکنون مورد تأیید قرار نگرفته است.

روزنامه «نیویورک تایمز» به نقل از سه مقام پیشین و فعلی آمریکایی نوشت: آمریکا پس از چند ماه ردیابی و جست‌وجو، حمله‌ای هوایی را علیه رهبر القاعده یمن ترتیب داده است.

این منابع تأکید کردند اطمینان دارند قاسم الریمی در این حمله هوایی که در ماه ژانویه در یمن انجام گرفت کشته شده است اما منتظر بودند خبر آن تأیید شود و سپس آن را نشر دهند.

نیویورک تایمز نوشت اگر این گفته‌ها صحت داشته باشند، ضربه بزرگی به این شاخه فعال القاعده خواهد بود. القاعده بارها تلاش کرده است در شبه‌جزیره عربستان نیروهای آمریکایی و اروپایی را مورد هدف قرار دهد و همچنان این هدف را دنبال می‌کند.

مقامات ارتش آمریکا به این روزنامه گفتند از وقوع چنین حمله هوایی بی اطلاع هستند و سازمان اطلاعاتی «سی‌آی‌اِی» و شورای امنیت ملی این کشور نیز از دادن پاسخ در این باره امتناع کردند.

آمریکا بارها اعلام کرده حملاتی هوایی را علیه رهبران داعش و القاعده انجام داده است اما کمی بعد مشخص شده این شبه‌نظامیان جان سالم به در برده‌اند. به همین دلیل ارتش آمریکا درخصوص موفق اعلام کردن چنین حملاتی احتیاط به خرج می‌دهد.

نیویورک تایمز به نقل از سه منبع خود نوشت، سی‌آی‌اِی در ماه نوامبر از طریق مخبر خود از موقعیت الریمی مطلع شد. این اطلاعات موجب شد دولت آمریکا بتواند وی را از طریق پهپادی تجسسی دنبال کند.

رسانه‌های محلی یمنی نیز در ماه ژانویه گزارش دادند دو شبه‌نظامی در یک حمله پهپادی در مرکز یمن کشته شده‌اند اما از هویت آن‌ها خبری منتشر نشد.

الریمی پس از بازنشستگی و بازگشت از کمپ‌های پرورش تروریست در افغانستان، به وطن خود یمن برگشت و به‌خاطر مبادرت به ترور سفیر آمریکا در این کشور پنج سال زندانی شد. او یک سال بعد از زندان فرار کرد و توانست به سرعت جایگاه خود در القاعده را ارتقاء دهد.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است الریمی در حمله سال 2008 به سفارت آمریکا در «صنعا» دست داشته است. در این حمله 10 گارد امنیتی و 4 غیرنظامی کشته شدند.

«بروس ریدل» مأمور سابق سی‌آی‌اِی در این باره گفت: «الریمی هدف مهمی است و احتمالاً برای عربستان و یمن خطر مهم‌تری به شمار می‌رود تا برای آمریکایی‌ها، چراکه این گروه توانایی‌های خود را در خلال جنگ یمن نشان داده است».

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر