کد خبر: 78291
A

معاون دادستان تهران: باید ورودی پرونده‌ها به مراجع قضایی کنترل شوند

معاون اول دادستان تهران گفت: باید ورودی پرونده‌ها به مراجع قضایی کنترل شوند و فشار کار قاضی از بین برود.

معاون دادستان تهران: باید ورودی پرونده‌ها به مراجع قضایی کنترل شوند

به گزارش دیده بان ایران؛ رضا نجفی در مراسم گشایش شعب صلحی شورای حل اختلاف  مستقر در دادسرای عمومی و انقلاب شهر تهران که ظهر امروز (چهارشنبه)  در دادسرای ناحیه ۲ تهران برگزار شد، گفت: تشکیل شوراهای حل اختلاف چیزی نیست که اختصاص به کشور ما داشته باشد و از خلقت بشر این موضوع بوده و در قوانین مورد تاکید بوده است.

وی افزود: باید ورودی پرونده‌ها به مراجع قضایی کنترل شوند و فشار کار قاضی از بین برود و تاسیس شعبات شورای حل اختلاف بر همین اساس است. اگر بتوانیم شرایطی را ایجاد کنیم که حرف مردم شنیده‌ شود، مشکلات حل می‌شود اما وقتی توجیه قانونی وجود نداشته باشد، کثرت کار قاضی سبب مشکلات بسیاری می‌شود.

نجفی با اشاره به شعبات صلح و سازش گفت: در این بخش باید از ظرفیت علما و روحانیون بهره برد.

معاون اول دادستان تهران با اشاره به آمار پرونده‌های استان تهران گفت: آذر ماه حدود 38 هزار پرونده به دادسراهای تهران وارد شده و از آن میان 4464 پرونده به شورای حل اختلاف وارد شد. حدود یک سوم پرونده‌ها درباره جرایم قابل گذشت توهین، تهدید، افترا و مزاحمت است و این پرونده‌ها با گفتگو حل خواهد شد و خواهشم این است که پرونده‌های قابل گذشت وارد شعبات صلح و سازش شود.

نجفی ادامه داد: در قانون آیین دادرسی کیفری هم بحث میانجیگری مطرح شده و با این بخشنامه، میانجیگری‌ها بیشتر خواهد شد.

وی  گفت:  فضیلت برقراری صلح در میان مردم آنقدر بالا است که پیامبر اکرم فرمودند اگر کسی برای صلح دروغ و کذب بگوید هم درست است.

معاون اول دادستان تهران تصریح کرد: گاهی اوقات پرونده‌ها در شورای حل اختلاف به کلانتری‌ها ارجاع می‌شود اما خواهشم این است که مسائل در شورای حل اختلاف حل شود./ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر