کد خبر: 78436
A

کارگردان تئاتر «شنگن»: دومینویی که به فاجعه ختم می‌شود

مجتبی فلاحی کارگردان تئاتر «شنگن» که این‌روزها در سالن صنوبر پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود و روایت‌گر گروهی تئاتری است که قرار است برای اجرای نمایش‌شان به اروپا سفر کنند، در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی دیده بان ایران گفت: تعدادی از شاگردان آقای وحید جلیلوند گروهی را تشکیل داده‌اند که قبلا نیز تئاتری را روی صحنه برده بودند و نمایش «شنگن» هم با همین گروه روی صحنه میرود. اعضای این گروه تمایل داشتند با من همکاری داشته باشند و من هم می‌بایست متنی را انتخاب می‌کردم تا با تعداد اعضای این گروه همخوانی داشته باشد. در نهایت به این نتیجه رسیدم که می‌توان قصه‌ای برای خود این گروه نوشت. ما حدود بیست جلسه کارهای کارگاهی و اتودزنی داشتیم و اعضای گروه قصه‌های مختلفی را ارئه دادند و روی قصه‌ها کار کردیم تا اینکه به روایت فعلی نمایش رسیدیم.

کارگردان تئاتر «شنگن»: دومینویی که به فاجعه ختم می‌شود

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ مجتبی فلاحی کارگردان تئاتر «شنگن» که این‌روزها در سالن صنوبر پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود و روایت‌گر گروهی تئاتری است که قرار است برای اجرای نمایش‌شان به اروپا سفر کنند، در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی دیده بان ایران گفت: تعدادی از شاگردان آقای وحید جلیلوند گروهی را تشکیل داده‌اند که قبلا نیز تئاتری را روی صحنه برده بودند و نمایش «شنگن» هم با همین گروه روی صحنه میرود. اعضای این گروه تمایل داشتند با من همکاری داشته باشند و من هم می‌بایست متنی را انتخاب می‌کردم تا با تعداد اعضای این گروه همخوانی داشته باشد. در نهایت به این نتیجه رسیدم که می‌توان قصه‌ای برای خود این گروه نوشت. ما حدود بیست جلسه کارهای کارگاهی و اتودزنی داشتیم و اعضای گروه قصه‌های مختلفی را ارئه دادند و روی قصه‌ها کار کردیم تا اینکه به روایت فعلی نمایش رسیدیم.

فلاحی در ادامه گفت: حدود 60 جلسه تمرین داشتیم و اولین جلسه تمرین‌مان فروردین ماه بود اما هماهنگی با سالن سخت بود و همه مصر بودیم نمایش را در سالنی استاندارد و خوب روی صحنه ببریم و به همین خاطر منتظر ماندیم تا اینکه اوایل بهمن ماه تیتر روی صحنه رفت.

 فلاحی درباره استقبال مخاطبان از نمایش «شنگن» گفت: زمان اجرا از اول بهمن تا سی بهمن است. در حال حاضر چهار شب اجرا داشته‌ایم. شب اول که طبعا دوستان و آشنایان برای تماشای نمایش آمدند و سالن پر بود و در روزهای آخر هفته هم سالن تا هشتاد درصد پر شده بود. اما در اجرای چهارم تماشاگر کم بود که البته جای تعجب نیست. در نمایش ما چهره و سلبریتی حضور ندارد و من نیز سلبریتی کارگردانی نیستم.

فلاحی در جواب به این سوال که چرا از بازیگران چهره برای ایفای نقش استفاده نکرده است گفت: هیچ گاردی در مقابل بازیگران چهره و وردشان به تئاتر ندارم. آنها هم برای رسیدن به جایگاهی که دارند زحمت کشیده‌اند. همچنین بازیگران حرفه‌ای در بازه زمانی اندک به آمادگی می‌رسند. اما قصه تئاتر ما طلب می‌کرد از بازیگران تازه‌کار استفاده کنیم. در درام نمایش ما عنوان شده که چرا این بازیگران چهره نیستند و چرا باید از بازیگران تازه کار برای بازی استفاده می‌شد. درواقع اساس این نمایش طوری است که نباید چهره در آن بازی می‌کرد و منطق درام چنین چیزی را می‌خواست.

او در همین زمینه افزود: هر کارگردانی دوست دارد سالن نمایش پر شده و ایده، حرف و فکرش به ذهن‌ها متبادر شود. اگر حضور چهره‌های محبوب و شناخته شده بتواند چنین امکانی را فراهم کنم هیچ ایرادی ندارد.

کارگردان نمایش «مخزن» گفت: البته در سال‌های اخیرشکل انتخاب مخاطبان تئاتر عوض شده است و وقتی می‌خواهند تئاتری را برای دیدن انتخاب کنند به این فکر می‌کنند که دوست دارند چه چهره‌ای را ببینند و بابت دیدن آن سلبریتی فلان میزان پرداخت می‌کنند و برای‌شان مهم نیست روایت و کیفیت تئاتر چه باشد.

او گفت: برای دوستداران تئاتر که این گفتگو را می‌خوانند عرض می‌کنم خواندن خلاصه داستان نمایش «شنگن» می‌تواند برای‌شان جذاب باشد. قصه نمایش ما در مورد بازیگران تئاتر است و یکی از بازیگران خواستار بازی در نقش اصلی است و همه چیز دومینو وار به شکلی پیش می‌رود که به یک فاجعه ختم می‌شود. قصه این نمایش به نوعی روایت‌گر وضعیت و حال فعلی جامعه ماست. شک ندارم هر مخاطبی که این نمایش را ببیند در لحظه خروج از سالن به این فکر خواهد کرد چقدر جالب و راحت می‌توان با تعریف یک قصه‌ی ساده شرایط کنونی جامعه و مردم را روایت کرد. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر