کد خبر: 78507
A
آنچه در بازار امروز گذشت

شایعه استعفای حسن روحانی بورس را منفی کرد؟ / شاخص کل بورس به افت بیش از ۷۰۰۰هزار واحدی رضایت داد

بورس اوراق بهادار که در معاملات روز جاری عقب‌نشینی بیش از7000 واحدی را نشان داد بنا بر گفته فعالان بازار و تحلیل‌گران تحت تاثیر یک شایعه در فضای مجازی قرار گرفت.

شایعه استعفای حسن روحانی بورس را منفی کرد؟ / شاخص کل بورس به افت بیش از  ۷۰۰۰هزار واحدی رضایت داد

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران، معاملات امروز بورس اوراق بهادار با گرایشات متعادل مثبت و منفی آغاز شد اما با رسیدن به نیمه‌های بازار تصمیمات گرفته شده در جبهه فروشندگان غلبه چشمگیری بر خریداران داشت و شاخص تا ریزش 9 هزار واحدی هم پیش رفت اما این روند با بهبود نسبی در پایان بازار مواجه شد. شاخص کل بورس اوراق بهادار در معاملات امروز 21 بهمن با افت 7466 واحدی و توقف بر روی 447,151 به کار خود پایان داد. شاخص کل هم‌وزن در معاملات امروز 2145 واحد عقب نشینی کرد و به 145,327 رسید، در فرابورس نیز شاهد افت 98 واحدی شاخص کل و رسیدن رقم آن به 5660 بودیم.

ارزش کل معاملات امروز بازار سهام و سایر اوراق بهادار به رقم 8275 میلیارد تومان رسید.

روز بد خودرویی‌ها

گروه خودرو امروز معاملات عجیبی را پشت سر گذاشتند. علی رغم انتشار خبر افزایش سرمایه 2008 درصدی ایران خودرو در عصر روز گذشته پیش‌بینی می‌شد پاسخ بازار در معاملات امروز تشکیل صف‌های خرید طویل برای سهام این گروه باشد اما معاملات به شکل دیگری رقم خورد و خودروسازان بزرگ شامل ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو و زامیاد امروز تا کف قیمت روزانه کاهش پیدا کردند. در این میان تحلیل‌گران دو نظر متفاوت برای معاملات گروه خودرو ارائه دادند. عده‌ای معتقد بودند بازار در انتظار افزایش سرمایه بیش از 2000 درصدی بود و بورس‌بازان از این میزان رضایت نداشتند، در نتیجه تصمیم گرفتند پس از افزایش قیمت‌هایی که سهام خودروسازان تجربه کرده چوب حراج به سهام خود بزنند.

اما در طرف دیگری عده‌ای معتقد بودند کاهش قیمت در سهام نمادهای خودروساز به علت افزایش قیمت‌های بی حد و اندازه طبیعی بود و به پیشخور شدن خبر افزایش سرمایه اشاره می‌کردند. آن‌ها معتقد بودند سهام مذکور تحت تاثیر خبر افزایش سرمایه به اندازه کافی رشد کرده و حالا نوبت به اصلاح رسیده است.

در چنین شرایطی نکته حائز اهمیت توجه به نمادهای زیر مجموعه خودروسازان بود. قطعه‌سازانی که خودروسازان بزرگ سهامداران عمده و اصلی آن‌ها به شمار می‌روند در معاملات منفی امروز خوش درخشیدند. به نظر می‌رسد با توجه به افزایش قیمت‌های چشمگیری که سهام خودروسازان در مدت اخیر تجربه کرده فعالان بازار سرمایه ترجیح می‌دهند برای منتفع شدن از اثرات مثبت افزایش سرمایه به سراغ شرکت‌هایی بروند که تاثیر غیرمستقیم از این امر دریافت خواهند کرد.

شایعه استعفای رئیس جمهور در آستانه ۲۲ بهمن

از روز گذشته شایعه‌ای مبنی بر استعفای حسن روحانی، رئیس جمهور کشور توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی منتشر شده است.

این شایعه درحالی در آستانه ۲۲ بهمن منتشر شده است که جلسه هیات دولت شب گذشته به ریاست حسن روحانی تشکیل شده است.گفتنی است رئیس‌جمهور، سخنران مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در پایتخت است.

این خبر نیز بی تاثیر بر روی ریزش امروز بازار نبود و معامله‌گران از ترس به وجود آمدن یک ریسک سیاسی دیگر تلاش کردند تا در روز جاری شناسایی سود کنند. حال آنکه خبر مذکور هیچ پایه و اساس معتبری ندارد و همان طور که گفته شد حسن روحانی سخنران مراسم سالگرد انقلاب در روز 22 بهمن خواهد بود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر