کد خبر: 78595
A

عضو فراکسیون امید مجلس: همان‌طور که طرح «2 دولت» به نتیجه نرسید معامله قرن هم شکست می‌خورد

جلال میرزایی، دبیر کمیته سیاسی فراکسیون امید، طرح «معامله قرن» را قابل اجرا ندانست و گفت: ترامپ سعی دارد مشکل فلسطین را که نزدیک به یک قرن است لاینحل مانده با طرح «معامله قرن» به نام خودش ثبت کند؛ در حالی که این طرح یک‌جانبه که فقط منافع اسرائیل را تامین می‌کند و مطالبات فلسطینی‌ها را نادیده گرفته است راه به جایی نمی‌برد.

عضو فراکسیون امید مجلس: همان‌طور که طرح «2 دولت» به نتیجه نرسید معامله قرن هم شکست می‌خورد

به گزارش دیده بان ایران؛ نزدیک به یک قرن است که مساله فلسطین و رژیم صهیونیستی همچنان لاینحل باقی مانده است ولی ترامپ، رئیس‌جمهوری جنجالی ایالات متحده آمریکا، با پیشنهاد طرح «معامله قرن» سعی دارد برخلاف اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، در ظاهر برای حل این بحران، معامله‌ای 2سر برد در راستای منافع اسرائیل به نام خودش ثبت کند.

 

هرچند این طرح از سوی کشورهای منطقه قابل پذیرش نیست و برخی آن را طرحی می‌دانند که به آپارتاید می‌انجامد. اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه هم آن را رویای ترامپ خوانده است که صلح را تهدید می‌کند.

 

نخست‌وزیر مالزی هم «معامله قرن» را یک فاجعه دانسته و از سوی دیگر دانشجویان لبنانی در محکومیت این «معامله» تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند. ضمن اینکه 107 نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا هم در پیامی به رئیس‌جمهوری این کشور طرح «معامله قرن» را محکوم کرده‌اند.

 

یک قرن است که فلسطین کانون بحران دنیاست

 

جلال میرزایی، دبیر کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس، درباره طرح معامله قرن که از سوی ترامپ پیشنهاد داده شده است گفت: طرح یا سناریویی که تحت عنوان «معامله قرن» از آن رونمایی شد از 2 سال پیش مطرح بود. نزدیک به یک قرن است که مساله فلسطین لاینحل باقی مانده و توافقی بر سر آن شکل نگرفته است و همچنان این بخش از دنیا کانون بحران به شمار می‌رود.

 

نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم ادامه داد: بسیاری از صاحب‌نظران و دولتمردان منطقه از جمله مقامات آمریکایی و اروپایی منشاء مشکلات خاورمیانه را دخالت‌های آمریکا در منطقه خاورمیانه می‌دانند. حالا ترامپ با این رویکرد که بتواند برخلاف عملکرد رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در این راه قدمی بردارد و این موفقیت را به نام خودش ثبت کند، طرح «معامله قرن» را عنوان کرده و بعد از رونمایی دنبال اجرای آن است.

 

نماینده مردم ایلام در مجلس اظهار کرد: البته پیش از این طرح‌هایی مثل «طرح اسلو» و «زمین در مقابل صلح» هم در میان بود که با وجود توافق طرفین، در اجرا به مشکل برخوردند.

 

همان‌طور که طرح «2 دولت» به نتیجه نرسید معامله قرن هم شکست می‌خورد

 

میرزایی در ادامه به نظریه «2 دولت» اشاره کرد و گفت: نظریه و طرح «2 دولت» هم پیش از این مطرح شد و با وجود مذاکرات فراوان، به دلیل اختلاف نظر بر سر پایتخت فلسطین و قلمرویی که کشور فلسطین باید داشته باشد، به نتیجه نرسید.

 

فلسطینی‌ها «معامله قرن» را به ضرر خود می‌دانند

 

دبیر کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس تاکید کرد: باید صبر کنیم و واکنش کشورهای منطقه را ببینیم. در حال حاضر فلسطینی‌ها واکنش زیادی در مخالفت با آن طرح نشان داده‌اند و طرح «معامله قرن» را در راستای منافع خود نمی‌دانند. از طرفی برخی کشورهای منطقه هم سکوت معناداری کرده‌اند.

 

میرزایی ادامه داد: آمریکایی‌ها می‌خواهند نشان دهند این طرح به نفع فلسطینی‌هاست، گرچه کتمان نمی‌کنند که منافع اسرائیل را هم تامین می‌کند و امتیاز زیادی برایشان قائل شده‌اند؛ اما با وجود این وانمود می‌کنند این طرح بیشتر به صلاح فلسطینی‌هاست و منافع آنها را دنبال می‌کند.

 

اتحادیه عرب نظر خود را موضع دولت خودگران فلسطین می‌داند، نه آرمان‌های فلسطین!

 

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم با اشاره به واکنش کشورهای عربی درباره این طرح توضیح داد: کشورهای عربی از جمله اتحادیه عرب به طرح «معامله قرن» واکنش نشان داده‌اند. هرچند موضع آنها محتاطانه است و گفته‌اند موضع‌شان موضع دولت خودگردان فلسطین است. این حرف معنای زیادی دارد.

 

میرزایی ادامه داد: اتحادیه عرب به جای اینکه بگویند از آرمان فلسین دفاع می‌کنیم، می‌گویند از موضع فلسطینی‌ها حمایت می‌کنیم. هرچند ممکن است در پشت پرده، برخی کشورها مثل امارات به دولت خودگران محمود عباس فشار بیاورند که در این باره زود موضع نگیرد و تعامل داشته باشد. ولی به سبب مخالفت محمود عباس، آنها مجبور شدند بیانیه بدهند و طرح معامله قرن را رد کنند.

 

دبیر کمیته سیاسی فراکسیون امید همچنین به موضع محکم جمهوری اسلامی در مخالفت با طرح «معامله قرن» اشاره کرد و گفت: کشورهای تاثیرگذاری مثل ایران این طرح را رد کرده‌اند. بنابراین با توجه به اینکه این طرح یک‌جانبه و به نفع اسرائیلی‌هاست و مطالبات فلسطینی‌ها را دنبال نمی‌کند، به نظر می‌رسد راه به جایی نمی‌برد./اعتمادانلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر