کد خبر: 78598
A

پشت پرده اختلافات میان اصولگرایان چیست؟/ پینگ ‌پنگ حدادعادل- آقاتهرانی

شامگاه یکشنبه بود که انتقادهای دبیرکل جبهه پایداری به شورای ائتلاف اصولگرایان و نحوه بستن لیست موجب شد تا غلامعلی حدادعادل در ردای ریاست شورای وحدت دست به قلم شود و نامه‌ای خطاب به مرتضی آقاتهرانی بنویسد؛ نامه‌ای که سراسر انتقاد بود و درنهایت اتهام سهم‌خواهی را متوجه این تشکل اصولگرا کرد.

پشت پرده اختلافات میان اصولگرایان چیست؟/ پینگ ‌پنگ حدادعادل- آقاتهرانی

به گزارش دیده بان ایران؛ 24 ساعت تا آغاز تبلیغات یازدهمین انتخابات مجلس بیشتر زمان باقی نمانده و بازی انتخاباتی جناح‌های سیاسی به دقیقه 90 کشیده شده است. از یک ‌سو بند یک و دو ماده 28 قانون انتخابات و سایه نظارت استصوابی رمقی برای اصلاح‌طلبان نگذاشته است و از سوی دیگر اصولگرایان با وجود آنکه کاندیداهای‌ رویین‌تن‌شان توانستند به اتفاق از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند اما آتش اختلاف آنچنان شعله کشیده است که پس از ماه‌ها تلاش شبانه‌روزی برای رسیدن به یک لیست مشترک با رونمایی آن نه ‌تنها فروکش نکرد بلکه گویا به ‌جای آب، بنزین روی آن ریخته‌ باشند، شعله‌هایش همان وحدت نیم‌بند را هم به تلی از خاکستر تبدیل کرد.

پینگ ‌پنگ حدادعادل- آقاتهرانی

شامگاه یکشنبه بود که انتقادهای دبیرکل جبهه پایداری به شورای ائتلاف اصولگرایان و نحوه بستن لیست موجب شد تا غلامعلی حدادعادل در ردای ریاست شورای وحدت دست به قلم شود و نامه‌ای خطاب به مرتضی آقاتهرانی بنویسد؛ نامه‌ای که سراسر انتقاد بود و درنهایت اتهام سهم‌خواهی را متوجه این تشکل اصولگرا کرد.

حدادعادل در پایان این نامه سرگشاده می‌نویسد: «امید است با این توضیح بر مردم شریف تهران معلوم شده باشد که قبول پیشنهاد جبهه پایداری نه ‌تنها به حصول وحدت نمی‌انجامید بلکه خود عامل تفرقه و از بین رفتن شورای ائتلاف بود زیرا اختیار تعیین ۲۴ نفر از ۳۰ نفر تنها به یک حزب واگذار می‌شد.» نامه رییس شورای ائتلاف اما بی‌پاسخ نمی‌ماند و به فاصله یک روز بعد، این ‌بار آقاتهرانی دست به قلم شد و در پاسخ به حدادعادل نوشت:«بنده شما را یک عنصر فرهنگی می‌دانم؛ شما خیلی صادقانه در نامه‌تان به حقیر تلویحا نوشته‌اید که فلسفه وجودی ائتلاف در حقیقت سهم و سهم‌خواهی‌های همیشگی احزاب است. آیا خود جنابعالی و دبیر محترم ائتلاف و سخنگویان آن شورا بارها مصاحبه و اعلام نکردند که سازوکار این باره انتخاباتی اصولگرایان اجازه سهم‌خواهی‌ها را به احزاب و گروه‌ها نخواهد داد!؟» دبیرکل جبهه پایداری در بخش دیگری از این نامه می‌نویسد:«تعجب ما وقتی مضاعف شد که دوستان ائتلاف دست یاری و خلوص دوستانشان در جبهه پایداری را رد کردند و از فهرست اشتراک صفر سخن گفتند. اشتراک صفر!؟ آیا معنای «اشتراک صفر» میان دو فهرست چیزی غیر از «ضد وحدت» است؟ چه کسی وحدت‌شکنی می‌کند؟ انصاف دهید جناب آقای دکتر! بر فرض که پذیرفتیم که منطق سهم‌خواهی‌ها و اقتضائات فلسفه ائتلاف با احزاب به شما اجازه ندهد که ۲۴ مشترک را در لیست مشترک قرار دهید و قرار دهیم؛ ۲۴ نشد، ۲۲؛ ۲۲ نشد؟ ۲۰؛ ۲۰ نشد؟ ۱۸؛ منطق اشتراک صفر دیگر چیست!؟ آیا اگر به فرض ۱۰درصد اختلاف باشد، بهتر است یا ۱۰۰ درصد تباین!؟ برادر حداد عادل عزیز! آیا مجبور کردن نامزدهای مشترک به انتخاب یکی از دو فهرست، کاری بر مبنای وحدت‌گرایی و انصاف و تقواست!؟ آیا از فهرست‌های دیگران اطلاع دارید؟ بگذریم!»

لیست انتقادی دست‌ راستی‌ها

داستان پُر ماجرای وحدت اصولگرایان تنها به دوئل حدادعادل و مرتضی آقاتهرانی ختم نمی‌شود و وقتی زمزمه‌ها از نهایی شدن لیست شورای ائتلاف به گوش می‌رسد، انتقادها از «وحید یامین‌پور» مجری‌ تلویزیون و عضو جبهه پایداری گرفته تا محمدباقر قالیباف علنی‌تر می‌شود. پس از نامه‌نگاری‌های دبیرکل جبهه پایداری و رییس شورای ائتلاف اصولگرایان، ترکش‌های این جدال لفظی دامن «وحید یامین‌پور» را می‌گیرد و او که در این روزها حسابی در توییتر برای رقیب شاخ و شانه می‌کشید در حساب کاربری‌اش در توییتر خبر از بیرون ماندنش از لیست ائتلافی می‌دهد و در عین حال می‌نویسد:«انصراف نخواهم داد.» درست در همین حین بود که محمدباقر قالیباف نیز عکسی از لیست شورای ائتلاف را در صفحه توییترش گذاشت و با یک مهر تکذیب شد از وعده‌هایش برای «مجلس نو» گفت. قالیباف نوشت:«من به شما وعده داده بودم که دغدغه مجلس آینده همان دغدغه مردم یعنی اقتصاد است. لیستی که به نام بنده اعلام شده است مورد تایید نیست.» یامین‌پور هم بلافاصله این توییت انتقادی قالیباف را بازنشر کرده و می‌نویسد: «هنوز فرصت هست برای یک فهرست بهتر»؛ جمله‌ای که می‌تواند اشاره به لیست جبهه پایداری داشته باشد.

وقتی لیست اصلاح‌طلبان، پیروز انتخابات مجلس دهم در اسفند ماه 94 شد، اصولگرایان فریاد و فغان برپا کردند در شرایطی که با مشکلات اقتصادی دست به گریبان هستیم، اصلاح‌طلبان اقتصاد‌دانان را در لیست خود قرار نداده‌اند؛ حالا بعد از 4 سال لیست نهایی شورای ائتلاف اصولگرایان نشان می‌دهد «درزی هم در کوزه افتاده است» و این نقد آنقدر آشکار است که «سیدامیر سیاح» از دیگر کاندیداهای جناح راست نیز درباره این لیست می‌نویسد:«با خط و نشان محکمی که درباره اجرای ماده ۲۹ در مجلس آتی برای شورای ائتلاف کشیدم، حدس می‌زدم، اسمم را از لیست‌شان خط بزنند اما واقعا انتظار نداشتم فقط ۲ اقتصاددان در لیست نهایی بگذارند انگار نه انگار مساله اصلی کشور اقتصاد است، حیف از خاندوزی، زمانیان، سبحانیان و دیگر اقتصاددانان».

پشت پرده اختلافات

یاسر جبراییلی از کاندیداهای اصولگرایان درباره حرف و حدیث‌ها بر سر لیست نهایی شورای ائتلاف گزارشی می‌دهد که «در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، اتفاقات مبارکی افتاد که خلاف ادعای سهم‌خواهی بود. آقا محسن رضایی که تاکنون در هیچ‌کدام از جلسات تعیین مصداق شرکت نکرده، پیام داد که اعضا به هیچ‌وجه انتساب افراد به ایشان را لحاظ نکنند و روی هیچ فردی نظر ندارند. وجدانم اجازه کتمان این حقیقت را نمی‌دهد که با توجه به حضورم در شورای ائتلاف در این ایام منتظر بودم آقا محسن نفیا یا اثباتا درباره افراد توصیه‌ای کند. نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه وقتی حقیر خواستم درباره افراد از ایشان مشورت بگیرم، باز سکوت کرد و گفت هیچ نظری درباره افراد نمی‌دهد.» نکته جالب گزارش جبراییلی درباره قالیباف است؛ شهردار اسبق تهران که از یک ‌سال پیش سامانه‌ای به راه انداخته بود تا جوانان اصولگرایان را در لیستی قرار دهد و راهی «خانه ملت» کند، آن طور که گفته می‌شود گویا تنها حضور یک نفر برایش اهمیت دارد و آن کسی نیست مگر «وحید یامین‌پور». جبراییلی می‌نویسد:«آقای قالیباف تنها در دفاع از یک فرد صحبت کرد و آن فرد وحید یامین‌پور بود. ایشان نیز روی هیچ فردی اصرار نکرد تا جایی که آقای احدیان که منتسب به ایشان بود از کاندیداتوری انصراف داد.»

لیست انتخاباتی مداحان

درست 4 سال پیش چند ماه مانده به انتخابات مجلس دهم، مداحان که با ظهور و بروز احمدی‌نژاد راه سیاست را در پیش گرفتند، اعلام کردند که با یک لیست جداگانه وارد گود رقابت‌‌های انتخاباتی خواهند شد؛ هر چند لیست آنها مصداق عینی پیدا نکرد اما به نظر می‌رسد هنوز فکر نشستن بر کرسی‌های مجلس را از سر بیرون نکرده‌اند. حاج منصور ارضی از مداحانی که بیشتر از نامش صحبت‌ها و اظهارنظرهایش درباره حسن روحانی و سیدمحمد خاتمی معروف است در بیانیه‌ای اعلام کرد:«با عنایت به منویات اخیر مقام معظم رهبری درخصوص مشارکت حداکثری در انتخابات و تشکیل مجلس انقلابی و قوی و با توجه به مراجعات مکرر در چند ماه اخیر و از آنجا که لیست‌های ارایه شده آنچه مد نظر طیف وسیعی از دلسوزان انقلاب اسلامی نیست در فرصت باقی مانده، لیستی از عناصر انقلابی و کارآمد با حمایت هیات‌های مذهبی و عزیزان حزب‌اللهی و دردمند نظام ارایه خواهد شد و ان‌شاءالله تا ۴۸ ساعت آینده، لیست مردمی و انقلابی مقبول معرفی می‌شود. ان‌شاءالله مورد رضای پروردگار و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام قرار گیرد.»

‌ طرف چپ زمین و دلخوری از داور!

اصلاح‌طلبان نیز که نزدیک به 90 درصد کاندیداهای‌شان بیرون از گردونه انتخابات مانده‌ همچنان نگاه انتقادی‌شان متوجه شورای نگهبان و موج رد صلاحیت‌هاست؛ تا آنجا که محمدرضا عارف، رییس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به ایلنا می‌گوید:«رد صلاحیت‌ها دیگر از ناراحتی گذشته است. ما انتظار داشتیم که به مر قانون عمل شود اما احساس می‌شود که در برخی موارد سلیقه‌ای عمل شده است. متاسفانه جریان اصلی اصلاحات در بسیاری از حوزه‌ها عملا نمی‌تواند لیست کیفی خودش را ارایه کند ولی در عین حال سیاست کلی ما مشارکت جدی و حضور جدی پای صندوق‌های رأی است.» البته نقد به رد صلاحیت‌ها تنها متوجه اصلاح‌طلبان نمی‌شود و حتی مرتضی آقاتهرانی هم این را یک افتضاح معرفی می‌کند. کدخدایی نیز برای گریز از این انتقادها در حاشیه راهپیمایی 22 بهمن بدون آنکه به تعداد اصلاح‌طلبان و اصولگرایان تایید شده اشاره کند، اعلام می‌کند که 7 هزار و 100 کاندیدا تایید صلاحیت شده‌اند. او می‌گوید:«این اطمینان را به مردم می‌دهیم که بررسی صلاحیت‌ها دقیق و براساس مستندات بوده است و از جهت تعداد داوطلبانی که صلاحیت‌شان تایید شده هم همه گروه‌ها و جناح‌های سیاسی به نظر ما افرادی را دارند و صحبت از تحریم و نیامدن‌ها را به دشمنان واگذار می‌کنیم.»

هر چند رد‌ صلاحیت‌ها، معادلات انتخاباتی اصلاح‌طلبان را کاملا بر هم ریخت و آنها را وادار کرد تا لیستی تحت عنوان شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در انتخابات نداشته باشند اما هنوز حرف و حدیث‌ها بر سر لیست ائتلافی احزاب اصلاح‌طلب که کاندیدایی در انتخابات دارند به قوت خود باقی است؛ در این میان برخی احزاب مانند کارگزاران از حمایت این لیست گفته‌اند و برخی هم مانند سیدهادی خامنه‌ای، دبیرکل مجمع پیروان خط امام(ره) اعلام کرده‌اند: «برنامه‌ای برای حمایت از لیست خاصی در انتخابات نداریم.»/ اعتماد

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر