کد خبر: 78975
A
اشتراکات اصلاح‌طلبان، افتراقات اصولگرایان

مقایسه لیست‌های انتخاباتی مجلس یازدهم+ جدول

دو لیست برای اصلاح‌طلبان و چندین لیست از سوی اصولگرایان برآیند رایزنی‌هاییی است که این دو جناح سیاسی اصلی کشور در آستانه انتخابات مجلس یازدهم به آن رسیده‌اند.

مقایسه لیست‌های انتخاباتی مجلس یازدهم+ جدول

به گزارش دیده بان ایران؛ دوم اسفند یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برای انتخاب ۲۹۰ نماینده پارلمان برگزار می‌شود. این در حالی است که دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا از مدت‌ها پیش به دنبال راهکارهای متفاوتی برای پیروزی در این انتخابات بودند. اما اقدام هر دو جناح در فاصله یک هفته‌ای تبلیغات انتخاباتی نشان می‌دهد که هیچ کدام از این دو گروه نتوانسته‌اند به تعامل و وحدت برسند.

اصلاح‌طلبان؛ از شرکت نکردن تا دو لیست و ۲۰ اشتراک

در جناح چپ و میان اصلاح‌طلبان از مدت‌ها پیش و به خصوص با مشخص شدن نتایج تایید صلاحیت‌ها نظرات مختلفی در مورد شرکت کردن یا عدم حضور در انتخابات مطرح بود. سرانجام شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان که محمدرضا عارف رئیس فعلی فراکسیون امید که حتی خودش در انتخابات ثبت‌نام نکرده به عنوان مرجعی که با به وحدت رساندن اصلاح‌طلبان در انتخابات گذشته پیروزی شیرین ۳۰ بر صفر آنها را در تهران به ارمغان آورد به این نتیجه رسید که با توجه به تایید نشدن کاندیداهای شاخص اصلاح‌طلب از دادن لیست در این انتخابات خوددداری کند. البته این شورا دست احزاب اصلاح‌طلب را برای ارائه لیست‌های انتخاباتی باز گذاشت تا هر حزب در صورت تمایل لیست خود را به آرای مردم بگذارد.

در این میان حزب کارگزاران سازندگی که از ابتدا اعلام کرده بود در هر شرایطی در انتخابات شرکت خواهد کرد روز جمعه ۲۵ بهمن و با آغاز تبلیغات انتخاباتی، لیست ۳۰ نفره مورد حمایت خود را در تهران از تایید صلاحیت‌شدگان اصلاح‌طلب از احزاب و گروه‌های مختلف و همچنین مستقلین با عنوان "یاران هاشمی" منتشر کرد. عنوانی که مورد انتقاد برخی اصلاح‌طلبان قرار گرفت و به عنوان سوءاستقاده از نام مرحوم هاشمی‌رفسنجانی مطرح شد ...

در لیست اولیه کارگزاران نام سید احمد حسینی و مراد دهداری وجود داشت اما فردای آن روز طبق لیستی که روزنامه سازندگی (ارگان حزب کارگزاران) منتشر کرد به جای این دو، نام علی صابری و علی حسین رضاییان (انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها) اضافه شده بود. نکته جالب اینجاست که روز یک‌شنبه ۲۷ بهمن دوباره تغییراتی در این لیست صورت گرفت و طبق آنچه روزنامه سازندگی منتشر کرد نام فریده اولادقباد و فخرالدین صابری به جای دو نفری که پیش از این جایگزین شده بودند اضافه شد.

از سوی دیگر روز شنبه ۲۶ بهمن ائتلافی با حضور هشت حزب اصلاح‌طلب (حزب اسلامی کار، خانه کارگر، حزب مردم‌سالاری، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، حزب آزادی، حزب همبستگی دانش‌آموختگان ایران، حزب وحدت و همکاری و انجمن اسلامی معلمان) لیست ۳۰ نفره تهران خود را با عنوان "ائتلاف برای ایران" منتشر کرد و فرج کیمجانی رئیس ستاد انتخاباتی "ائتلاف برای ایران" در یک نشست خبری با اهالی رسانه در ارتباط با فعالیت احزاب اصلاح‌طلب جزئیات ائتلاف هشت حزب اصلاح طلب را تشریح کرد.

این دو گروه اصلاح‌طلب که به نظر می‌رسد لیست‌های اصلی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم را ارائه کنند در برخی شهرستان‌ها هم لیست‌ها و کاندیداهایی را برای انتخابات معرفی کرده‌اند. در لیست ۳۰ نفره تهران "یاران هاشمی" و "ائتلاف برای ایران" نام ۲۰ کاندیدا مشترک است و عده ای این گمانه‌زنی را مطرح می‌کنند که ممکن است در آستانه انتخابات با ادغام این دو لیست، اصلاح‌طلبان یک لیست واحد را برای انتخابات ارائه دهند.

جدول زیر اشتراکات دو لیست اصلی اصلاح‌طلبان را در تهران نشان می‌دهد:

ردیف حزب کارگزاران سازندگی ائتلاف برای ایران اشتراکات
۱ مجید انصاری از مجمع روحانیون مبارز مجید انصاری عضو مجمع روحانیون مبارز مشترک
۲ محمد حسین مقیمی از مدیران اصلاح‌طلب محمد حسین مقیمی مدیر دوران اصلاحات   مشترک
۳ پروانه مافی از حزب کارگزاران سازندگی پروانه مافی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران مشترک
۴ افشین خلیلی از حزب کارگزاران سازندگی مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم سالاری -
۵ ابوالفضل رباطی از حزب کارگزاران سازندگی محمد رضا راه‌چمنی دبیر کل حزب وحدت و همکاری -
۶ محمدعیسی انصاری‌فر از حزب کارگزاران سازندگی علی داستانی از اعضای شورای مرکزی حزب همبستگی -
۷ فریده اولادقباد نماینده مجلس دهم فریده اولادقباد نماینده فعلی مجلس مشترک
۸ زهرا ساعی از حزب اعتدال و توسعه و نماینده مجلس دهم زهرا ساعی از اعضای خانه کارگر و نماینده فعلی مجلس مشترک
۹ فخرالدین صابری فعال فرهنگی فخرالدین صابری نماینده ادوار مجلس مشترک
۱۰ حسن قجاوند از حزب اعتدال و توسعه محمدعلی وکیلی روزنامه‌نگار و نماینده فعلی مجلس -
۱۱ علیرضا محجوب از خانه کارگر علیرضا محجوب دبیر کل خانه کارگر مشترک
۱۲ سهیلا جلودارزاده خانه کارگر سهیلا جلودارزاده عضو خانه کارگر مشترک
۱۳ محمد حسین شیخ‌محمدی از حزب ندای ایرانیان محمد حسین شیخ‌محمدی فعال سیاسی اصلاح‌طلب مشترک
۱۴ وحید توتونچی از حزب ندای ایرانیان وحید توتونچی فعال سیاسی اصلاح‌طلب مشترک
۱۵ محمد هادی انتشاری از حزب اسلامی کار محمد هادی انتشاری فعال سیاسی اصلاح‌طلب مشترک
۱۶ محمدرضا بادامچی از حزب اسلامی کار محمدرضا  بادامچی از اعضای حزب اسلامی کار مشترک
۱۷ اعظم صمصامی از مجمع اسلامی فرهنگیان اعظم صمصامی عضو مجمع فرهنگیان ایران اسلامی مشترک
۱۸ سید امیر عسکری از مجمع اسلامی فرهنگیان امیر عسگری از مجمع فرهنگیان ایران اسلامی مشترک
۱۹ داوود محمدی از انجمن اسلامی معلمان داوود محمدی دبیر کل انجمن اسلامی معلمان مشترک
۲۰ افشین علا از شاعران و نویسندگان افشین علا فعال سیاسی مشترک
۲۱ سعید باقری از حقوقدانان و وکلا سعید باقری فعال سیاسی اصلاح‌طلب مشترک
۲۲ سید فرید موسوی نماینده مجلس دهم سید فرید موسوی نماینده فعلی مجلس مشترک
۲۳ محمدرضا نجفی مستقل محمدرضا نجفی نماینده فعلی مجلس مشترک
۲۴ لیلا کمانی مستقل محسن علیجانی نماینده فعلی مجلس -
۲۵ محمد احسان متقی مستقل حسن انصاری فعال سیاسی در شهرری و عضو حزب آزادی -
۲۶ محمد رضا شریفی مستقل محمد رضا  شریفی اقتصاددان مشترک
۲۷ محمد نبی ابراهیمی مستقل ابوالفضل سروش نماینده فعلی مجلس -
۲۸ محمد مهدی آدابی مستقل حبیب پارسا از سازمان نظام مهندسی -
۲۹ هادی احمدی‌کولیوند از حزب کارگزاران سازندگی مهدی شیخ نماینده فعلی مجلس -
۳۰ خسرو رحمانی از حزب اعتدال و توسعه علی حسین رضاییان عضو شورای مرکزی انجمن مدرسین دانشگاه‌ها -
تعداد ۶ خانم، ۲۴ آقا ۵ خانم، ۲۵ آقا ۲۰ مشترک

توضیح جدول: عناوین به کار رفته برای کاندیداها بر مبنای عناوینی است که در لیست‌ها عنوان شده است.

لیست‌های متعدد، بلای جان اصولگرایان

در جناح راست اوضاع متفاوت است. اصولگرایان با توجه به رد صلاحیت کاندیداهای مطرح اصلاح‌طلب، عملکرد ضعیف لیست امید در مجلس دهم و انتقاداتی که به دولت روحانی که مورد حمایت اصلاح‌طلبان بود، وارد است، خود را از پیش، برنده انتخابات می‌دانند و همین موضوع باعث شده تا به فکر رقابت با یکدیگر بیفتند.

در میان اصولگرایان از مدت‌ها پیش برای رسیدن به وحدت ساز و کاری تحت عنوان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) به ریاست غلامعلی حداد عادل شکل گرفت تا شاید بتوانند ه لیستی مشترک در انتخابات مجلس یازدهم برسند. اما در این میان جبهه پایداری طبق معمول بنای مخالفت گذاشت و رسیدن به وحدت را عملا ناممکن کرد. طبق شنیده‌ها گفته شده که شرط پایداری برای ارائه لیست مشترک با شورای ائتلاف حذف قالیباف بوده است. در این میان حداد عادل پیشنهاد انتشار لیست ائتلاف به سرلیستی قالیباف و لیست پایداری به سرلیستی آقاتهرانی را می‌دهد که از سوی  آقاتهرانی و محصولی رد می‌شود. از طرفی قالیباف پیشنهاد می‌کند  که نامش از لیست حذف شود و به صورت مستقل در انتخابات شرکت کند و لیست ائتلاف ۲۹ نفره منتشر شود که این پیشنهاد هم رد می‌شود.

روز جمعه ۲۵ بهمن لیست ۳۰ نفره تهران شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) با سرلیستی قالیباف و با عنوان "ایران سربلند" منتشر شد و جبهه پایداری هم در همان روز جبهه پایداری هم لیست جداگانه خود را ارائه کرد. نکته جالب اینجاست که پس از آن لیست های مختلفی از سوی اصولگرایان دیگر هم منتشر شد و تا اینجا دست کم هشت لیست انتخاباتی از سوی اصولگرایان ارائه شده است. لیست‌های شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) با حمایت حداد عادل و سخنگویی محسن پیرهادی، جبهه پایداری به سرلیستی مرتضی آقاتهرانی، لیست هیئتی‌ها (با حمایت منصور ارضی)، لیست جنبش عدالتخواه دانشجویی با رئیس ستادی سعید زیباکلام، ائتلاف مردم (وزرای احمدی‌نژاد)، ائتلاف جوانان انقلابی ایران (با سخنگویی مجید صحاف) و جبهه جهادگران ایران اسلامی (با سخنگویی وهاب عزیزی).

هر چند لیستی که به عنوان ائتلاف مردم از سوی برخی وزرای دولت‌های نهم و دهم منتشر شده طبق تاکید اطرافیان محمود احمدی‌نژاد مورد حمایت او نیست و احمدی‌نژاد اعلام کرده که در این انتخابات لیستی نخواهد داد و از لیستی حمایت نخواهد کرد و از وزرای دولت و اطرافیانش هم خواسته که اگر می‌خواهند لیستی منتشر کنند در تبلیغاتشان خود را به رئیس دولت‌های نهم و دهم منتسب نکنند.

از طرفی در لیست شورای ائتلاف (شانا) مانند کارگزاران تغییراتی ایجاد شده و شش کاندیدا (اقبال شاکری، مهدی شریفیان، مجتبی توانگر، مصطفی زمانیان، ابوالفضل عموئی و احسان خاندوزی) جایگزین جلیل بشارتی، نیکی ملکی، علی جعفری، امیر ابراهیم رسولی، مجتبی ابراهیمی و سعید کرمی شده‌اند. از طرفی روزنامه‌نگاران و فعالان شناخته‌شده حوزه رسانه از این لیست کنار گذاشته شدند ولی در لیست پایداری و یا عدالت‌خواهان نامشان دیده می‌شود.

البته در نهایت بامداد سه‌شنبه ۲۹ بهمن شورای ائتلاف و جبهه پایداری پس از جلسات متعدد نهایتاً به یک لیست واحد رسیدند. بر مبنای لیست جدید زهره لاجوردی، بیژن نوباوه، مرتضی آقاتهرانی، رضا تقی‌پور، غلامحسین رضوانی، علی خضریان و روح‌الله ایزدخواه جایگزین سیدمحمد آقامیری، مجتبی ثابتی، عاطفه خادمی، مصطفی زمانیان، علی شمسی‌پور، سوده نجفی و کیومرث هاشمی شدند.

روز شنبه ۲۶ بهمن هم جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت که از ابتدا اعلام کرده لیست جداگانه خود را در این انتخابات ارائه خواهد کرد با انتشار بیانیه‌ای اسامی کاندیداهای مورد حمایت این تشکل سیاسی اصولگرا را برای انتخابات مجلس در تهران اعلام کرد.

در میان سه لیست اصلی اصولگرایان یعنی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) و جبهه پایداری به سرلیسیتی محمد باقر قالیباف و مرتضی آقاتهرانی، جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت به سرلیستی غلامرضا مصباحی‌مقدم و جبهه جهادگران ایران اسلامی به سرلیستی سید محمد حسینی اشتراکات کمی به چشم می‌خورد و بیشترین اشتراک میان لیست‌های جبهه پیشرفت و جهادگران وجود دارد که آن هم تنها پنج نفر یعنی سید رضا تقی‌پور انوری، سید محمد حسینی، الهام امین‌زاده، مهرداد خداوردیان و رضا شیرین‌آبادی‌فراهانی هستند. جالب‌تر اینکه تنها تقی‌پور از لیست شورای ائتلاف و پایداری در سایر لیست‌های اصولگرایان (جبهه پیشرفت و جهادگران) دیده می‌شود و اقبال شاکری هم میان لیست ائتلاف و جبهه پیشرفت مشترک است و غیر از این دو نفر، لیست مشترک شورای ائتلاف و پایداری هیچ اشتراک دیگری با سایر لیست‌های منتسب به اصولگرایی ندارد.

تعدد لیست و کم بودن اشتراکات میان لیست‌های متعدد اصولگرایان نشان‌دهنده اختلاف شدید و رقابت میان آنان است و می‌تواند برای جناح راست که خود را از هم اکنون برنده انتخابات مجلس یازدهم می‌داند به نقطه ضعفی بدل شود.

جدول زیر اشتراکات سه لیست اصلی اصولگرایان را در تهران نشان می‌دهد:

ردیف شورای ائتلاف و جبهه پایداری جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت جبهه جهادگران ایران اسلامی اشتراکات
۱ محمد باقر قالیباف سید محمد حسینی سید محمد حسینی حسینی مشترک میان جبهه پیشرفت و جهادگران
۲ مرتضی آقاتهرانی غلامرضا مصباحی‌مقدم حجت عاشوری -
۳ سید مصطفی آقامیرسلیم سید محمد آقامیری احمدرضا عارف -
۴ سید رضا تقی‌پور انوری سید رضا تقی‌پور انوری سید رضا تقی‌پور انوری تقی‌پور مشترک میان ائتلاف، جبهه پیشرفت و جهادگران
۵ سید محمود نبویان سید علی ادیانی لاله افتخاری -
۶  زهره الهیان سید مهدی هاشمی الهه راستگو -
۷ فاطمه رهبر عباسعلی تسنیمی سید محسن حسینی‌ارسنجانی -
۸ سمیه رفیعی الهام امین‌زاده الهام امین‌زاده امین‌زاده مشترک میان جبهه پیشرفت و جهادگران
۹ فاطمه قاسم‌پور محدثه ایجوی هابیل ابراهیمی -
۱۰ زهره لاجوردی رسول جلیلی حسینعلی الیاسی -
۱۱ بیژن نوباوه‌وطن مصطفی رئیسی بهروز سجودی -
۱۲ سید رضا تقوی علی عباسپور طهرانی‌فرد اردشیر احمدی -
۱۳ غلامحسین رضوانی مهرداد خداوردیان مهرداد خداوردیان خداوردیان مشترک میان جبهه پیشرفت و جهادگران
۱۴ الیاس نادران رضا شیرین آبادی فراهانی رضا شیرین آبادی فراهانی فراهانی مشترک میان جبهه پیشرفت و جهادگران
۱۵ محسن دهنوی محمد حسین کریم فاطمه واعظ‌جوادی -
۱۶ سید نظام‌الدین موسوی حسن فدایی سعید طیبی میگونی -
۱۷ علی خضریان ذوالفقار رشیدی ناصر ابراهیمی -
۱۸ اقبال شاکری اقبال شاکری سیاوش امیدی‌نیا شاکری مشترک میان ائتلاف و جبهه پیشرفت
۱۹ مالک شریعتی فاطمه پایرون محمدرضا عامری‌برکی -
۲۰ روح‌الله ایزدخواه مرضیه قائدی ذبیح‌الله حسین‌نژاد -
۲۱ مجتبی توانگر فرید شهاب عبدالرضا بزرگ‌نژاد -
۲۲ مجتبی رضاخواه رضا کشاورز جمشیدیان احمد اسداللهی‌فرد -
۲۳ مهدی شریفیان باقر لطف‌الله‌پور سمیرا ذوالفقاری نیک‌انجام -
۲۴ احسان خاندوزی ابوالفضل کمالی کامران آرین‌منش -
۲۵ ابوالفضل عمویی نظامعلی صالحی راضیه فرقانی -
۲۶ احمد نادری اکبر امینی‌مهر زهرا صادقی -
۲۷ عبدالحسین روح‌الامینی محسن شاطرزاده علیرضا شریفی‌نژاد -
۲۸ عزت‌الله اکبری تالارپشتی محمد حسین نیک‌نام کیومرث یزدان‌پناه -
۲۹ محسن پیرهادی حامد غفاری آشتیانی محمد حسین شامحمدی -
۳۰ علی یزدی‌خواه فاطمه سمواتی عبدالله شاکری -
تعداد خانم‌ها و آقایان ۵ خانم، ۲۵ آقا ۵ خانم، ۲۵ آقا ۷ خانم، ۲۳ آقا ۶ اشتراک از ترکیب هر ۳ لیست

ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر