کد خبر: 79223
A

تابوشکنی کرد‌ها و لر‌ها در انتخابات

در مجلس دهم ۱۷ زن به مجلس رفتند و تا کنون همین تعداد به مجلس یازدهم رسیده‌اند. اتفاق مهم اینکه برای نخستین بار در مناطق کردنشین و همچنین لرنشین، نماینده زن به مجلس راه یافته است.

تابوشکنی کرد‌ها و لر‌ها در انتخابات

به گزارش دیده بان ایران؛  با وجود حذف عجیب و باورنکردنی مینو خالقی از مجلس گذشته، باز هم مجلس دهم با حضور ۱۷ زن از میان 290 نماینده رکورددار حضور زنان در انتخابات مجلس بود. این یعنی حضور 5 درصدی زنان در تاریخ مجالس ایران بی‌سابقه و یک رکورد محسوب می‌شود!

این دوره بعید است رکورد دوره قبل شکسته شود، اما همچنان حضور زنان در مجلس ایران می‌تواند قابل توجه باشد. برای اینکه بدانیم وضعیت زنان در این انتخابات چگونه است، آمار را بررسی می‌کنیم:

رکورد شکنی زنان در اصفهان

جالب‌ترین آمار مربوط به اصفهان است. در این استان، در سه حوزه انتخابیه تک نماینده، یک زن وارد مجلس شده است. از نائین، مبارکه و شهرضا، زنان توانسته‌اند مجوز ورود به خانه ملت را بگیرند. از این میان نامزد مبارکه مورد حمایت اصولگرایان بود، اما دو فرد دیگر نیرو‌های مستقل محسوب می‌شوند.

سمیه محمودی دوره قبل هم نماینده شهرضا بود. او دوره قبل آقایی نامزد اصولگرا را شکست داده بود و این دوره با کفیل فرماندار سابق اصفهان رقابت می‌کرد. در نتایج اولیه یک زن از اصفهان نیز وارد خانه ملت شده است تا از نظر حضور زنان استان اصفهان پیشناز باشد.

نخستین زن کردستانی در مجلس

اما یکی دیگر از زنان شگفتی‌ساز، شیوا قاسمی پور است. در در حوزه انتخابیه مریوان و سروآباد شیوا قاسمی پور با کسب هشت هزار و ۸۲۸ رای صحیح اخذ شده به عنوان نخستین زن کردستانی از مریوان به مجلس راه یافت.

قاسمی پور اولین زنی است که از مناطق کردنشین وارد مجلس می‌شود. البته او در مجلس تنها نخواهد بود. از حوزه انتخایبه ایلام نیز سارا فلاحی وارد مجلس خواهد شد. سارا فلاحی گفته به هیچ جناحی تعلق قکری ندارد.

اولین زن مناطق لر نشین هم به مجلس راه یافت

در استان لرستان نیز فاطمه مقصودی با کسب اکثریت آرا به عنوان دومین منتخب مردم بروجرد و اشترینان بعد ازعباس گودرزی به مجلس یازدهم راه یافت. او نیز اولین زنی است که از شهر‌های لرنشین وارد مجلس می‌شود.

در حوزه انتخابیه زرند و کوهبنان اتفاق جالبی افتاده است. عفت شریعتی که سابقه نمایندگی از مشهد را دارد این بار از حوزه زادگاه خود نامزد و پیروز انتخابات شده است. در کرمان نیز اصلاح طلبان فقط از زهره سالاری حمایت کردند که او از راهیابی به مجلس بازماند.

در کرج فاطمه آجرلو به دوره دوم رفته است و در مشهد هم مثل اصفهان زنی که در فهرست اصولگرایان بود بیشترین شانس را برای پیروزی در انتخابات را دارد. هاجر چنارانی هم دوباره از نیشابور راهی خانه ملت خواهد شد.

از دیگر چهره‌های مستقل در حوزه انتخابیه مرند و جلفا که معصومه پاشایی بهرام است که توانست با ۴۰ هزار رای حبه عنوان نماینده مردم این حوزه انتخابیه راهی بهارستان شد. از شهر قزوین نیز فاطمه محمدبیگی با کسب ۱۰۸ هزار و ۹۲۴ رأی به عنوان نماینده اول، حائز اکثریت آراء شد.

به این ترتیب تا اینجا حضور یازده زن در مجلس قطعی است و با اضافه شدن ۵ زن فهرست تهران در کنار حضور احتمالی آجرلو، مجلس آینده حدود ۱۷ نماینده زن خواهد داشت./ رویداد24

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر