کد خبر: 79224
A

نماینده مجلس: پیوستن ایران به FATF دغدغه نمایندگان مجلس یازدهم نخواهد بود

یک نماینده مجلس دهم گفت: باتوجه به تحریم‌های شدیدی که آمریکا علیه‌ ایران اعمال کرده، پذیرفتن الحاق به این کنوانسیون‌های FATF برای ما خیلی در این شرایط مناسب بود اما به هر صورت چنین نشد و بازگشت به آن هم حتما پرمسئولیت و پرمقوله خواهد بود.

نماینده مجلس: پیوستن ایران به FATF دغدغه نمایندگان مجلس یازدهم نخواهد بود

به گزارش دیده بان ایران؛ محمد کاظمی درباره عواقب قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF گفت: مجلس لوایح مربوط به FATF را تصویب و شورای نگهبان هم آن را تایید کرد ولی مجمع تشخیص مصلحت نظام این کار را نکرد و این تصمیم را نگرفت و بنده معتقدم که ما حتی در رابطه با مراودات مالی با دوستان خود نیز قطعا دچار مشکل خواهیم شد و کشورهایی مثل چین و هند هم به خاطر مراودات مالی فراوان و حجم سنگین مبادلات تجاری که با آمریکا و سایر کشورهای عضو FATF دارند قطعا در این رابطه احتیاط خواهند کرد.

 

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در پاسخ به این سوال که عدم همکاری ایران با یک سازمان بین‌المللی چه معنایی را برای کشورهای دنیا دارد، گفت: دنیا ما را در کنار کره شمالی خواهد دید که در این لیست قرار گرفته است و این برای موقعیت بین‌المللی کشور ما مناسب نیست و از این جهت به ما لطمه وارد شده است. البته این به این معنا نیست که ما باید بر اساس قضاوت آن‌ها تصمیمی بگیریم بلکه به این معناست که آنچه ما در مجلس تصویب کردیم، با منافع و مصالح کشورمان بیشتر مطابقت داشت، تا تصویب نکردن آن.

 

نماینده مردم ملایر در پاسخ به این سوال که عواقب قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه FATF می‌تواند کشور را مجددا به این نتیجه‌گیری برساند که باید در این لیست قرار بگیریم و آنگاه هزینه آن چه خواهد بود، گفت: در آن صورت باید بپذیریم که نپیوستن به FATF اشتباه بوده است و این حتما برای ما پرهزینه خواهد شد. به هر حال یک مجموعه کارشناسی در دولت، یک مجموعه کارشناسی در مجلس و سپس یک مجموعه کارشناسی در شورای نگهبان نسبت به این لوایح نظر مثبت و کارشناسی دادند درنتیجه نپذیرفتن آن برای ما و حتی برای خود من به عنوان نماینده رای دهنده به این لوایح خیلی توجیهی ندارد.

 

او ادامه داد: باتوجه به این تحریم‌های شدیدی که آمریکا علیه‌مان اعمال کرده پذیرفتن الحاق به این کنوانسیون‌ها برای ما خیلی در این شرایط مناسب بود اما به هر صورت چنین نشد و بازگشت آن هم حتما پرمسئولیت و پرمقوله خواهد بود.

 

کاظمی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند حتی در صورت پیوستن ایران به FATF ما نمی‌توانستیم به دلیل تحریم‌های آمریکا تجارت بانکی داشته باشیم؟ گفت: ما با این نپذیرفتن‌ها گزک به دست آمریکا دادیم. یعنی آمریکا در مقام این است که اثبات کند ما به هیچ مقررات و موازین بین‌المللی متعهد نیستیم گرچه خودشان پیش از همه متعهد نیستند. وقتی آمریکا این بهانه را به دست می‌آورد با هم‌پیمانان خود مطرح می‌کند که توجه کنید که ایران هم همچون کره شمالی این الحاق را نپذیرفت و این نشان می‌دهد که ایران نمی‌خواهد در چارچوب (مقررات) بین‌المللی مسائل خود را حل و فصل کند. ما با این کار بهانه به دست دشمن دادیم و امیدواریم بعدها زمینه اظهارنظر مجدد در این موضوع به دست بیاید.

 

او در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید آیا مجلس آینده این موضوع را مجددا با هدف پیوستن ایران به FATF مطرح خواهد کرد یا اینکه از شرایط فعلی استقبال خواهد داشت، گفت: (باتوجه به) ترکیب مجلس آینده یعنی مجلس یازدهم؛ به نظرم نمایندگان مجلس یازدهم هیچ نیازی نخواهند دید که دوباره به این موضوع بپردازند./ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر