کد خبر: 80009
A
دیده بان ایران تبعات درگذشت نماینده مجلس آینده و نحوه انتخاب جایگزین را بررسی می کند؛

چه کسی جایگزین «فاطمه رهبر» در مجلس یازدهم خواهد شد؟

بهمن ماه سال گذشته بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی سازوکار انتخابات میان‌دوره‌ای در حوزه‌های فاقد نماینده را اصلاح کردند.

چه کسی جایگزین «فاطمه رهبر» در مجلس یازدهم خواهد شد؟

به گزارش دیده بان ایران؛ پس از درگذشت «محمدعلی رمضانی دستک» منتخب مردم آستانه در مجلس یازدهم، ساعتی پیش «فاطمه رهبر» عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و منتخب مردم تهران برای مجلس یازدهم هم بر اثر بیماری کرونا در گذشت. خبری که از عصر روز پنج شنبه بارها منتشر و سپس تکذیب شد. اما ساعتی پیش روابط عمومی حزب موتلفه خبر درگذشت نماینده ادوار مجلس را تایید کرد.

چه کسی بر روی صندلی فاطمه رهبر تکیه خواهد زد؟

پس از انتشار خبر درگذشت منتخب مردم آستانه اشرفیه  عباسعلی کدخدایی با اشاره به نحوه انتخاب نماینده این شهر در مجلس یازدهم، گفته بود: طبق قانون انتخاب نماینده مردم آستانه اشرفیه نیازمند انتخابات میان دوره‌ای در این حوزه انتخابیه است.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: انتخابات در حوزه انتخابیه آستانه اشرفیه مانند روال تمامی انتخاباتها است و صلاحیت داوطلبان باید پس از ثبت نام، ابتدا به تأیید هیئت اجرایی و سپس هیئت مرکزی انتخابات و در نهایت شورای نگهبان برسد.

 

به گزارش دیده بان ایران بهمن ماه سال گذشته بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی سازوکار انتخابات میان‌دوره‌ای در حوزه‌های فاقد نماینده را اصلاح کردند.

«انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های فاقد نماینده هم زمان با یکی از انتخابات مذکور در اصل ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران[انتخاب ‌رئیس‌‌جمهور، نمایندگان‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌، اعضای‌ شوراها و یا همه‌پرسی] انجام خواهد شد».

در انتخابات مجلس شورای اسلامی فرد منتخب در مرحله ‌اول انتخابات، باید حداقل بیست‌ و پنج درصد (25%) از کل آرا را کسب نماید و انتخاب در مرحله‌ دوم و همچنین انتخابات میان‌‌دوره‌ای با کسب اکثریت نسبی به هر میزان است. (اینجا)

 

 

 

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر