کد خبر: 80027
A

تکلیف صندلی‌های خالی مجلس یازدهم چگونه مشخص می‌شود؟

رئیس کمیسیون شوراها مجلس با اشاره به درگذشت خانم رهبر و آقای رمضانی نمایندگان تهران و آستانه اشرفیه در مجلس یازدهم گفت: تکلیف کرسی‌های آنها در انتخابات اولین میاندوره‌ای مجلس در خرداد ۱۴۰۰ مشخص خواهد شد.

تکلیف صندلی‌های خالی مجلس یازدهم چگونه مشخص می‌شود؟

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدجواد کولیوند رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به درگذشت فاطمه رهبر و محمدعلی رمضانی دستک نمایندگان تهران و آستانه اشرفیه در مجلس یازدهم و تعیین تکلیف کرسی آنها در پارلمان گفت: قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مانند انتخابات شوراها نیست؛ چراکه در قانون شوراها علی‌البدل داریم ولی در انتخابات مجلس چنین چیزی نبوده و قائم به فرد است.

وی افزود: اگر نماینده مجلسی استعفا دهد و یا اینکه به رحمت خدا برود تعیین تکلیف کرسی او در پارلمان در انتخابات میان‌دوره‌ای مشخص خواهد شد و عملا در مرحله دوم انتخابات تکلیف و جایگزین او مشخص نخواهد شد.

** برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در خرداد سال 1400

وی تصریح کرد: انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در خرداد سال 1400 و همزمان با انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

کولیوند گفت: برای اولین میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم باید هیأت‌های اجرایی که برای انتخابات ریاست جمهوری شکل می‌گیرد، ‌‌‌‌در مورد ‌تأیید صلاحیت نامزدهای ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انتخابات ‌‌‌‌‌‌‌مجلس ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اقدام کرده و عملا ما ‌‌شاهد ثبت‌نام این نامزدها در وزارت کشور و یا فرمانداری‌ها و تعیین تکلیف صلاحیت آنها از سوی شورای نگهبان خواهیم بود، ضمن اینکه همزمان با انتخابات ریاست جمهوری،‌حوزه‌های انتخابیه‌ای که نماینده آنها به رحمت خدا رفته‌اند و یا به هر دلیلی کاهش پیدا کرده‌اند مشخص خواهد شد.

** نامزدهای حضور در انتخابات میاندوره‌ای باید دی 99 استعفا دهند

وی تصریح کرد: تعیین تکلیف جایگزین‌ خانم فاطمه رهبر و آقای محمدعلی رمضانی در حوزه انتخابیه تهران و آستانه اشرفیه در خرداد 1400 مشخص خواهد شد.

کولیوند گفت: برای ثبت‌نام نامزدهای حضور در دوره یازدهم مجلس افراد دارای پست ملی و استانی باید 6 ماه پیش از برگزاری انتخابات استعفا داده و بعد از ثبت‌نام در هیأت‌های اجرایی روند تأیید صلاحیت آنها طی خواهد شد و درروز برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مردم آن حوزه‌ها که کرسی نمایندگی مجلس‌شان خالی است باید در 2 انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شرکت کنند./فارس

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر