کد خبر: 80306
A

پس از۴۸ سال؛ درخواست وام ۵ میلیارد دلاری ایران از صندوق بین‌المللی پول برای جبران خسارات کرونا

رییس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از درخواست کمک (وام بدون بهره) 5 میلیارد دلاری جمهوری اسلامی ایران از صندوق بین‌المللی پول برای جبران خسارات ناشی از ویروس کرونا به ایران خبر داد. ایران وام یا توافق بلاتکلیف و همچنین توافق جدیدی برای دریافت وام از صندوق ندارد. اما پیش از این در سال ۱۹۵۱ / ۱۳۳۰ و بعد از مسائل اقتصادی و اجتماعی به‌وجود آمده پس از جنگ جهانی و کاهش درآمدهای نفتی، صندوق، ایران را واجد شرایط دریافت وام تشخیص داد و تا سال ۱۹۷۱ / ۱۳۵۰ در مجموع ۱۸۴.۲ میلیون دلار از صندوق گرفتیم که تا سال ۱۹۷۳ / ۱۳۵۲ بازپرداخت شد. با این وصف از ۴۸ سال پیش تا کنون، ایران هیچ گونه وامی از این صندوق دریافت نکرده است.

پس از۴۸ سال؛  درخواست وام ۵ میلیارد دلاری ایران از صندوق بین‌المللی پول برای جبران خسارات کرونا

به گزارش سایت دیده بان ایران "عبدالناصر همتی" رییس بانک مرکزی در یک پست اینستاگرامی نوشت:" روز جمعه ۱۶ اسفندماه نامه‌ای به "خانم کریستالیناگئورگیوا" رئیس صندوق بین‌المللی پول نوشته و اعلام کردم بر اساس اعلان رسمی شما برای پشتیبانی از اعضاء از جمله ایران و با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشورمان و ضرورت تداوم پرقدرت اقدامات پیشگیری، درمان و مقابله با آثار اقتصادی آن با توجه به میزان سهمیه جمهوری اسلامی ایران در صندوق خواستار بهره‌مندی از "تسهیلات تامین مالی سریع، RFI "در حدود پنج میلیارد دلار می‌باشیم."

ایران وام یا توافق بلاتکلیف و همچنین توافق جدیدی برای دریافت وام از صندوق ندارد. اما پیش از این در سال ۱۹۵۱ / ۱۳۳۰ و بعد از مسائل اقتصادی و اجتماعی به‌وجود آمده پس از جنگ جهانی و کاهش درآمدهای نفتی، صندوق، ایران را واجد شرایط دریافت وام تشخیص داد و تا سال ۱۹۷۱ / ۱۳۵۰ در مجموع ۱۸۴.۲ میلیون  دلار از صندوق گرفتیم که تا سال ۱۹۷۳ / ۱۳۵۲ بازپرداخت شد.

با این وصف از ۴۸ سال پیش تا کنون، ایران هیچ گونه وامی از این صندوق دریافت نکرده است.

درخواست وام 5 میلیارد دلاری ایران از صندوق بین‌المللی پول برای جبران خسارات کرونا

او افزود:" واکنش جامعه جهانی و صندوق بین‌المللی پول می‌تواند معیار خوبی برای ارزیابی ادعاهای آنها در کمک به کنترل این ویروس و کاهش آلام مردم آسیب دیده باشد. امیدوارم صندوق بین‌المللی پول به این مسئولیت خود در حوزه وظایف‌اش به سرعت عمل کند. همزمان بانک مرکزی از همه ابزارهای ممکن خود به مانند قبل برای پشتیبانی از هموطنان عزیز و غلبه بر مشکلات استفاده خواهد کرد."

گفتنی است رییس صندوق بین‌المللی پول هفته گذشته از اختصاص یک بسته "تسهیلات تامین مالی سریع" 50 میلیارد دلاری از سوی این صندوق به منظور کمک مالی به کشورهایی که از ویروس کرونا صدمه دیده‌اند، خبر داده است.

ایران در کنار کشورهایی چون ایتالیا و کره جنوبی پس از چین بیشترین میزان همه‌گیری ناشی از شیوع ویروس کرونا را داشته است و پیش‌بینی می‌شود طی هفته‌ها و ماه‌های آتی صدمات اقتصادی گسترده‌ای به ویژه از ناحیه تعطیلی کسب و کارهای کوچک، متحمل خواهد شد.

از سوی دیگر در حمایت از نامه رییس بانک مرکزی ، محمد جواد ظریف رییس دستگاه دیپلماسی ایران امروز با نگارش توییتی از درخواست وام ایران از صندوق حمایت کرده و نوشت:" کریستالینا جورجیوا (مدیر اجرایی) صندوق بین‌المللی پول تاکید کرد که از کشورهای متأثر از کووید۱۹، با ابزار سریع مالی پشتیبانی خواهد شد. صندوق بین‌المللی پول و هیأت مدیره آن باید به دستور صندوق پایبند باشند، در طرف صحیح تاریخ قرار بگیرند و مسئولانه عمل کنند."

توییت ظریف

گفتنی است این نخستین بار در طول حیات است که جمهوری اسلامی ایران است که دولت ایران برای مواجهه با یک بحران داخلی که آثار و تبعات اقتصادی گسترده‌ای روی اقتصاد و زندگی میلیون‌ها ایرانی دارد، از صندوق بین‌المللی پول درخواست ارایه وام کرده است.

ایران جزء 44 کشور اصلی و اولیه تشکیل دهنده صندوق بین‌المللی پول در جریان کنفرانس "برتون وودز" در سال 1944 ( 1323) است. ایران در طول بیش از نیم قرن گذشته هیچ کمک مالی از صندوق بین المللی پول دریافت نکرده است.  

هنوز معلوم نیست با توجه به تحریم‌های گسترده و همه‌جانبه آمریکا علیه ایران، نحوه واکنش صندوق بین‌المللی پول به این درخواست ایران چه خواهد بود. همچنین گمان می‌رود ایالات متحده آمریکا که نفوذی زیاد روی  نهادهایی چون صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی دارد، با ارایه بسته مالی کمکی صندوق به ایران مخالفت کند.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر