کد خبر: 80523
A
در گفت و گو با دیده بان ایران مطرح شد:

کتایون رجبی: با درخواست مرخصی برادرم باز هم موافقت نشد/ کرونا جان بردارم را تهدید می کند

خواهر سام رجبی با گلایه از مسئولان قوه قضاییه گفت؛ برای اینکه مسئولین زندان باور کنند که جان برادرم در خطر است چه اتفاقی باید رخ دهد؟

کتایون رجبی: با درخواست مرخصی برادرم باز هم موافقت نشد/ کرونا جان بردارم را تهدید می کند

به گزارش دیده بان ایران؛ غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه صبح امروز در یک نشست خبری که از شبکه خبر صداوسیما پخش شد در پاسخ به سوالی مبنی براینکه با توجه به بخشنامه رئیس قوه قضائیه در رابطه با مرخصی زندانیان، آخرین وضعیت مرخصی زندانیان به چه صورت است گفت: به لحاظ درک درست دستگاه قضا از وضعیت موجود و برنامه سنواتی قوه قضائیه در نوروز بخشنامه اعطای مرخصی صادر و تا کنون ۸۵ هزار زندانی از این مرخصی بهره مند شدند. این مرخصی در تمامی استان‌ها اجرا شد.

ابراهیم رئیسی پیشتر در رابطه با همین موضوع گفته بود که قوه قضائیه از آغاز ماجرای شیوع ویروس کرونا در کشور در راستای مسئولیت‌ها و وظایف خود، اقدامات متعددی را انجام داده که از آن جمله پیشگیری از شیوع این ویروس در زندان‌ها و تأمین سلامت زندانیان با اجرای برنامه‌های بهداشتی و اعطای مرخصی است.

نخستین واکنش رسمی قوه قضائیه به شیوع کرونا در کشور، پنجم اسفند ماه بود که در جلسه شورای عالی قضایی مصوب شد، بخشنامه ویژه‎ای به‎منظور حفاظت زندان‎های کشور در مقابل شیوع ویروس کرونا تهیه و به مسئولان مربوطه ابلاغ شود.

در این جلسه مقرر شد کمیته‌ای به ریاست معاون اول قوه قضائیه، وضعیت قضایی زندانیان را بررسی و تدبیری اتخاذ شود تا ورودی زندان‌ها در شرایط فعلی کشور حتی‌الامکان کاهش یافته و به جز مواردی که بازداشت متهمان ضرورت دارد، از صدور قرار منتهی به بازداشت اجتناب شود.

همچنین مقرر شد در مورد زندانیان واجد شرایط نیز، اعطای مرخصی ویژه در دستور کار قرار گیرد.

اما برخی از خانواده های زندانیان امنیتی (سیاسی) ضمن گلایه در برخورد با نحوه رسیدگی به تقاضای رسیدگی به درخواست مرخصی این بخش از زندانیان ادعا کردند که ابلاغ این بخشنامه های جدید از سوی رییس قوه قضایی درباره اعطای مرخص به زندانیان یا به درستی اجرا نمی شود و یا اینکه با نگاه تبعیض آمیزی در حال اجرا شدن است و شامل زندانیان سیاسی نمی شود. 

موضوعی که سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری امروزش آنرا رد کرد و گفت: بیش از ۵۰ درصد از زندانیان امنیتی از مرخصی استفاده کردند و فضاسازی هایی که اخیراً درباره این زندانیان شد که این افراد از مرخصی  محرومند درست نیست.

 

اما در همین رابطه کتایون رجبی خواهر سام رجبی از بازداشت شدگان محیط زیست در گفت و گو با سایت دیده بان ایران درباره وضعیت برادرش گفت: متاسفانه مسئولان زندان اوین تا کنون با مرخصی برادرم از زندان اوین با وجود خطر ابتلا به کرونا موافقت نکرده اند . برادرم اخیراً با علایم ابتلا به ‎کرونا مانند تب، گلو درد و سرفه خشک و.. به بهداری ‎اوین مراجعه کرده بود، با توجه به اینکه دو تن از هم بندی های سام به کرونا مبتلا شده اند ما نگران این موضوع هستیم که این بیماری جان سام را هم تهدید کند.  

کتایون رجبی در ادامه به مراجعه برادرش به بهداری زندان اوین اشاره و گفت: مسئول بهداری زندان اوین به برادرم گفته  بود "مشکوک به کرونا هستی و به بند برگرد و اگر دوباره به سرفه افتادی بیا بهداری." سام در بهداری به سرفه افتاده اما با این حال مسئول بهداری به برادرم گفته بود که فعلابه بند برو چون اکسیژن خون تو مناسب است و مشکلی ندارد. 

وی با گلایه از مسئولان قوه قضاییه گفت؛ برای اینکه مسئولین زندان باور کنند که جان برادرم در خطر است چه اتفاقی باید رخ دهد؟

کتایون رجبی در پایان اضافه کرد که بردارش در دوران کودکی هم از بیماری ریوی رنج  می برده و به علت آسم نمی توانست به درستی نفس  بکشد. با توجه به اینکه در دوران زندان دچار خونریزی شده بدون او بسیار ضعیف است؛ وی تاکید کرد که ماندن برادرم در زندان برای وی خطرناک است و ممکن است به او آسیب جدی وارد شود.

 

گفتنی است روز شنبه هفته گذشته (17 اسفند) محمد حسین آقاسی وکیل فعالان محیط زیست در گفت‌وگو با انصاف نیوز از آزادی عبدالرضا کوهپایه، یکی از فعالان محیط زیستی خبر داد و گفت: عبدالرضا کوهپایه از فعالان محیط زیست امروز به مرخصی آمد اما از مبلغ وثیقه خبر ندارم.»

آقای کوهپایه تنها متهم پرونده موسوم به محیط زیستی ها است که پس از دو سال بازداشت در زندان اوین به مرخصی آمده است.

 

*تحریریه دیده بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر