کد خبر: 80697
A

پروفسور عباسقلی دانشور؛ پدر جراحی نوین قلب ایران درگذشت

پروفسور عباسقلی دانشور، نخستین چهره ماندگار جراحی عمومی و قلب کشور؛ ملقب به پدر جراحی نوین قلب ایران ساعاتی پیش پس از یک دوره طولانی بیماری، چشم از جهان فروبست.

 پروفسور عباسقلی دانشور؛ پدر جراحی نوین قلب ایران درگذشت

به گزارش سایت دیده بان ایران ؛ دکتر عباسقلی دانشور، پزشک، جراح و استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در سال 1348 در برای نخستین بار در کشور اولین عمل جراحی قلب باز و تعویض دریچه میترال را انجام داد و در سال 1369 نخستین پیوند کامل قلب در خاورمیانه را در دانشگاه تبریز به انجام رساند و در همان سال عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی کشورشد و در سال 1380 پس از سالها تلاش در راستای جراحی های عمومی و قلب در کشور به افتخار بازنشستگی نایل شد.

وی متولد 1304در شهر شیراز بود. پس از پایان دوران ابتدائی و متوسطه در دبیرستان شاهپور سابق اهواز وارد دانشکده پزشکی شیراز شد و در سال 1337 با کسب درجه دکتری پزشکی عازم امریکا شد و پس از دو سال گذراندن دوره انترنی در نیویورک ، موفقیت در امتحان و اتمام دوره جراحی عمومی و جراحی توراکس دوره جراحی قلب را درECFMGدر شهر بوستون شروع کرد. سپس وارد مرکز جراحی قلب روزلین-نیویورکMD ANDEROONشد و پس از یکسال به مرکز جراحی سینه میسوری رفته و جراحی استخوان های قفسه صدری را فرا گرفت. سپس سه سال در موسسه قلب شناسی مونترال کانادا درباره اصول پیوند قلب و بیماری های مادرزادی قلب تحقیق و کسب تجربه کرد و سرانجام در سال 1349 به ایران بازگشت .

دیده بان ایران درگذشت این استاد فرهیخته را به خانواده محترم ایشان، جامعه دانشگاهی و جامعه پزشکان کشور تسلیت میگوید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر