کد خبر: 81486
A

بیانیه شورای اسلامی فرخشهر به مناسبت ۲۸ فروردین روز چهارمحال و بختیاری؛ شورای عالی آب صلاحیت تصمیم گیری و تصمیم سازی در حوزه آب را ندارد

شورای اسلامی فرخشهر به مناسبت ۲۸ فروردین روز چهارمحال و بختیاری بیانیه ای صادر کرد

بیانیه شورای اسلامی فرخشهر به مناسبت ۲۸ فروردین روز چهارمحال و بختیاری؛ شورای عالی آب صلاحیت تصمیم گیری و تصمیم سازی در حوزه آب را ندارد
دیده بان ایران :یوسف فرهادی بابادی_ شورای اسلامی فرخشهر به مناسبت ۲۸ فروردین روز چهارمحال و بختیاری بیانیه ای صادر کرد؛
متن کامل بیانیه به این شرح است:

 

درست در زمانی که در امتداد شنیدن خبرهای بد قرار بود برای مقابله با کرونا اتحاد و همدلی را بیشتر کنیم و بذر امید و اعتماد را در جامعه بکاریم خبری ناگوار احساسات شهروندان آزاده و دوست‌دار محیط زیست را جریحه‌دار کرد. در کمال ناباوری مطلع شدیم باند زیاده‌خواه مافیای آب، برای نیل به نیت شوم خود به قصد حفر تونل بهشت‌آباد، کارگاه غیرقانونی مربوطه در باغبهادران و چرمهین که چندسالی بود متوقف و جمع آوری شده بود را دوباره، بطور ناگهانی و مخفیانه تجهیز نموده و موجی از نگرانی و اضطراب را در میان مردم شهرهای مختلف استان و استان خوزستان بوجود آورد.

 

 این درحالی است که دوست‌داران کشور و محیط‌زیست بارها و بارها با استدلال و نقطه نظرهای علمی نسبت به عواقب این فاجعه هشدار داده و مخالفت خود را اعلام کرده‌اند. همچنین ارگانهایی همچون؛ مرکز پژوهشهای مجلس، سازمان محیط زیست و سازمان بازرسی کل کشور و... این طرح را غیرقانونی، خطرناک و فاقد اصول و ملزومات محیط زیستی و اجتماعی برای اجرا اعلام کرده‌اند.

 

 از طرفی برخی از مسئولان کشوری در سفرهای استانی درحضور مردم اذعان کرده‌اند که طرحهایی از این دست پیوست زیست محیطی لازمه را ندارند و اجرای این طرح‌ها ( بهشت آباد، گلاب، کوهرنگ ۳ و ... ) از نظر علمی منافی منافع عمومی و فاجعه‌ای زیست محیطی است. ولی صد افسوس چیزی را که مسئولین در رسانه‌ها و به مردم اعلام می‌کنند معمولا بسیار متناقض با وقایع و تصمیمات پشت‌پرده است!

 

 شورای اسلامی فرخ‌شهر ضمن ابراز بیزاری از ریاکاریها، پنهان‌کاریها و دوگانگی در خفا و جلا، از مسئولین استانی تقاضا دارد هر چه زودتر با شفاف‌سازی و گزارش عملکرد خود با کمک نیروی مردمی جلو این فاجعه استانی و ملی را بگیرند. به طور قطع می‌توان گفت با این‌ تونل ۲۷۰۰۰ هکتار مراتع تنگ‌صیاد به عنوان ذخیره‌گاه جهانی زیست‌کره و چراگاه گونه‌های مختلف جانوری، تبدیل به بیابانی بی‌آب و علف می‌شود.

 

 پر واضح است که با این طرح گستاخانه قناتها وچشمه‌سارانی که مزارع، تاکستانها و باغات زیبای شهرمان را سیراب می‌کنند خشک خواهند شد.
این فجایع گسترده و جبران ناپذیر نه تنها برای فرخ‌شهر بلکه برای قسمتهای عمده‌‌ای از شهرستانهای؛ شهرکرد، کیار، بروجن، اردل، لردگان و فارسان اتفاق خواهد افتاد. آنگاه در برابر بی‌مسئولیتی خویش برای آیندگان چه جوابی خواهیم داشت؟ ما هرگز نخواسته و نخواهیم خواست جلو مسیر طبیعی و تاریخی آب از طریق رودخانه به استان‌های پایین‌ دست را بگیریم اما قطعا در مقابل زیاده‌خواهی و هر گونه انتقال بدون پشتوانه زیست‌محیطی، اجتماعی و بدون در نظر گرفتن آمایش سرزمین خواهیم ایستاد.

 

پیشنهاد ما اینست که قبل از آنکه مردم خود به مقابله با این طرح برخیزند و به خیابانها و محل احداث تونل بیایند، ضمن بستر سازی برای تشکیل دادگاه قانون اساسی، رئیس قوه قضائیه  به همه تخلفات حوزه آب و پروژه‌های متخلفانه انتقال آب ورود نماید.
همچنین پیشنهاد مناظره تلویزیونی در حضور هیاتی منصف و کارشناسان مورد اعتماد داریم چرا که خبر رسانی غلط و ارائه آمار دروغ موجب اختلاف و سوءتفاهم میان دو استان همجوار شده.
توجه کنید به سطح اراضی و الگوی کشت در استان اصفهان و شکل گیری وسیع و روز افزون کارخانه‌های آب‌بر و گسترش حاشیه‌نشینی و شهرهای اقماری اصفهان بدون اصول آمایش سرزمین همچنین به بحران کارون و آسیب دیدن هزاران کشاورز خوزستانی. و اما ما در کنار مسئولین استانی هستیم و از بیانیه منتخبین و تلاشهای نمایندگان در مجلس و استاندار محترم در پیشگیری از این فاجعه حمایت می‌کنیم و از مردم عزیز و صبور استان خواهشمندیم مثل همیشه آماده حضور درصحنه بمانید تا اگر ضرورتی پیش آمد با بسیج عمومی جلو عمل ننگین مافیای اب را بگیریم.

 

 ضمنا از  تراکتوردارانی که برای توقف کارگاه تونل اعلام آمادگی کردند تشکر کرده و تقاضا داریم فعلا با خویشتن‌داری اجازه دهند موضوع از طریق قانونی پیگیری شود و فعلا منتظر شفاف سازی و اقدام مسئولین هستیم.

 

 در پایان با تبریک ۲۸ فروردین که به‌مناسبت گرامی داشت تجمع زیست محیطی۳۰ هزار نفری مردم استان در شهرکرد برای نجات محیط زیست و دفاع از رودهای تمدن ساز کارون و زاینده‌رود به نام روز چهارمحال و بختیاری نامگذاری شده است؛ اعلام می کنیم شورای عالی آب به‌واسطه تصمیم سازی‌های یک سویه؛ طبیعت ستیز، خلاف قانون اساسی و اعمال نفوذ سرمایه‌داران زیاده‌خواه، صلاحیت تصمیم گیری و تصمیم سازی در رابطه با آب را ندارد و پیشنهاد داریم پارلمان آب متشکل از تمامی ذی‌نفعان به عنوان یک ساختار دمکراتیک برای حل منازعه موضوع آب با رعایت قوائد و الزامات محیط زیستی تشکیل شود.

خبرنگار: یوسف فرهادی بابادی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر