کد خبر: 81710
A
جهانگیری در جلسه معارفه وزیر جهاد کشاورزی:

سیاه‌نمایی‌ها مانع اطلاع مردم از دستاوردهای دولت شده است

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه امنیت غذایی یکی از مهمترین بخش‌های اقتصاد مقاومتی است گفت: وزارت جهاد کشاورزی دستاوردها و عملکرد بسیار خوبی در ایجاد امنیت غذایی کشور داشته و این وزارتخانه نماد واقعی اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بوده است.

سیاه‌نمایی‌ها مانع اطلاع مردم از دستاوردهای دولت شده است

به گزارش دیده بان ایران؛ اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در مراسم معارفه وزیر جدید جهاد کشاورزی، با اشاره به اهمیت اقدامات و فعالیت های این وزارتخانه اظهار کرد: هیچ حکومتی نمی تواند نسبت به بخش کشاورزی بی تفاوت باشد و تصور کند می تواند نیازهای جامعه خود را از دیگر کشورها تأمین کند.

معاون اول رییس جمهور افزود: جمهوری اسلامی ایران نیز به طریق اولی نمی تواند نسبت به بخش کشاورزی بی تفاوت باشد؛ چرا که مسئولیت امنیت غذایی کشور بر عهده این بخش است. ما کشور پرجمعیت و با اهداف مشخص و بلند هستیم و مهمترین مسأله این است که امنیت غذایی کشور تا حد زیادی تأمین شود و از ناحیه غذای مردم با فشارهای سیاسی و آنچنانی علیه حکومت و جامعه مواجه نشویم.

جهانگیری با اشاره به چالش های پیش روی کشور نظیر مسایل اقتصادی، اشتغال، رفاه جامعه و کمبود منابع آب تصریح کرد: برای حل این چالش ها حتماً یکی از بخش هایی که بسیار تعیین کننده است بخش کشاورزی است؛ چرا که 19 درصد اشتغال کشور معادل چهار میلیون فرصت شغلی در این بخش فعال است و 18 تا 20 درصد صادرات غیرنفتی کشور نیز مربوط به بخش کشاورزی است.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به تحریم های ظالمانه آمریکا و نیز ظهور کرونا در همه کشورها از جمله ایران خاطرنشان کرد: امروز از اینکه در چند سال اخیر تمرکز جدی بر سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی داشته‌ایم و به اجرای مجموعه‌ای از پروژه‌ها اقدام کرده‌ایم بسیار خوشحالیم.

جهانگیری افزود: همواره در پاسخ به برخی انتقادها درباره عملکرد دولت در بخش اقتصاد مقاومتی اعلام کرده‌ایم که برخی برنامه‌ها نظیر کاهش اتکا به درآمدهای نفتی، برنامه ریزی برای تضمین فروش نفت به کشورهای دیگر و موضوعاتی نظیر اصلاح ساختار بودجه و بهره‌وری، نیازمند برنامه ها و اقدامات بلندمدت و حتی ده ساله است.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: البته مردم و مسئولین کشور انتظار دارند که اتفاقات و تحولاتی در کوتاه مدت نیز مشاهده شود از این رو برنامه هایی را متناسب با اهداف اقتصاد مقاومتی تدوین کرده ایم تا به نقطه ای برسیم که در مقابل تکانه های خارجی بتوانیم روی پای خود بایستیم.

جهانگیری افزود: با تجربیاتی که از تحریم های دور اول که مربوط به سال های90 و 91 بود، کسب کردیم و اطلاع داشتیم که دشمن بر چه بخش ها و محصولاتی تمرکز می کند، ما نیز پروژه هایی را برای مقاوم سازی این بخش ها در قالب پروژه های اقتصاد مقاومتی تعریف کردیم و در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اعلام شد که این پروژه ها باید برای تخصیص منابع از سوی نظام بانکی وسازمان برنامه و بودجه و همچنین تخصیص ارز در اولویت باشند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس بندرعباس به عنوان یکی از پروژه های اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: اگر بر این پروژه تمرکز جدی معطوف نمی شد، بی تردید آمریکا فروش بنزین به ایران را نیز تحریم می کرد اما آمریکایی ها مشاهده کردند که ما نه تنها قادر به تأمین بنزین مورد نیاز کشور هستیم بلکه به کشورهای دیگر بنزین و گازوئیل صادر می کنیم.

جهانگیری همچنین با اشاره به پروژه ها و طرح های تعیین کننده در بخش کشاورزی تصریح کرد: در بخش کشاورزی نیز مثل سایر بخش ها، طرح ها و برنامه های گسترده ای تدوین شد که استفاده از روش های نوین آبیاری برای بهره وری منابع آب یکی از این برنامه ها بود که برای مقابله با خشکسالی در دستور کار قرار گرفت و کارهای مهمی در این زمینه انجام شد به گونه ای که امروز بیش از دو میلیون و 400 هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت آبیاری به روش های نوین است.

معاون اول رییس جمهور توسعه کشت گلخانه ای را از دیگر برنامه ها و اقدامات دولت در بخش کشاورزی برشمرد و افزود: میزان کشت گلخانه ای در کشور در زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید 8 هزار هکتار بود که امروز به بیش از 18 هزار هکتار رسیده و میزان بازدهی و صرفه جویی منابع آب را به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

جهانگیری با تأکید بر اینکه طرح های مهمی نیز در بخش آب و خاک در کشور به انجام رسیده است، گفت: اجرای این طرح ها در بخش آب و خاک، کاری استثنایی در دوران پس از انقلاب اسلامی بوده است که فقط برای سه طرح آبهای استان های مرزی کشور هشت میلیارد دلار اختصاص داده شده است.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: برای آبیاری 550 هزار هکتار اراضی استان های خوزستان و ایلام نیز یک و نیم میلیارد دلار و برای آبیاری دشت سیستان 800 میلیون دلار اختصاص یافت که در مجموع فقط برای همین سه پروژه بیش از ده میلیارد دلار با مجوزی که در سال های اول دولت از مقام معظم رهبری اخذ شد، تلاش کردیم مجموعه طرح های نیمه تمامی که از زمان مرحوم آیت‌ الله‌ هاشمی‌ رفسنجانی در دست اجرا بود و مردم برای افتتاح این طرح ها چشم براه بودند را اجرایی‌کنیم.

جهانگیری با اشاره به بازدهی اراضی دشت خوزستان پس از اقدامات صورت گرفته برای آبیاری این اراضی تصریح کرد: با وجود سیلی که سال گذشته در خوزستان جاری شد و تصور می شد بخش زیادی از محصولات زراعی زیر آب رفته باشد، اما به دلیل بازدهی اراضی دشت خوزستان تولید محصولاتی نظیر گندم و برنج در این اراضی نسبت به سال های قبل افزایش داشت و این موضوع در سایر محصولات و استان های کشور نیز صادق بود.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه متأسفانه دستاوردها و اقدامات خوب دولت آنطور که باید منعکس نمی شود، افزود: باید با استفاده از راهکارهای نوین رسانه ای و همراهی هنرمندان و صاحبنظران بتوانیم اقدامات صورت گرفته را با زبانی مناسب به جامعه اطلاع رسانی کنیم.

جهانگیری افزود: متأسفانه نقاط ضعف و برخی سیاه نمایی ها به صورت گسترده در تمام رسانه ها مطرح می شود و جلب توجه می کند اما اینکه ده میلیارد دلار به جز منابع بودجه برای آبیاری چندین هزار هکتار هزینه می شود مورد توجه قرارنمی گیرد.
معاون اول رییس جمهور پرورش ماهی در قفس را از دیگر اقدامات و کارهای بزرگ بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: خوشبختانه بخش خصوصی نیز در این زمینه ورود کرده و سرمایه گذاری های زیادی در بخش پرورش ماهی در قفس، پرورش میگو و صادرات این محصولات انجام شده است.

جهانگیری همچنین با اشاره به تمرکز جدی وزارت جهاد کشاورزی بر موضوع خودکفایی دوباره گندم اظهار داشت: بر اساس گزارش مهندس کشاورز امسال میزان تولید گندم کشور به 14 میلیون تن می رسد و دولت در شرایط تنگنای بودجه پذیرفته است که گندم را از کشاورزان دو هزار و 500 تومان خریداری و پس از تبدیل گندم به آرد، آن را به نانوایی ها 660 تومان بفروشد چرا که هدف دولت بهبود معیشت کشاورزان و خودکفایی در تولید گندم است.

معاون اول رییس جمهور با یادآوری اینکه امروز در برخی از محصولات نظیر شیر و مرغ با مازاد تولید مواجه هستیم، افزود: مجموعه اقداماتی که در بخش کشاورزی انجام شده، ظرفیت توسعه این بخش را تا حد زیادی گسترش داده است.

جهانگیری با تأکید بر اینکه صنعت نیز باید در خدمت بخش کشاورزی قرار گیرد، گفت: گاهی تصور می شود که منظور از صنعتی شدن، کنار گذاشتن بخش کشاورزی است اما واقعیت این است که صنعتی شدن یعنی فناوری ها و صنعت باید در خدمت رشد و توسعه بخش کشاورزی قرار گیرد.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به برخی چالش های پیش رو نظیر تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران اشاره و خاطرنشان کرد: ‌آمریکا از تمام ظرفیت های خود استفاده کرد تا به ملت ایران فشار وارد کند. آنها منابع درآمدی و سیستم بانکی ایران را حبس کرده اند و حالا می گویند اگر از ما کمک بخواهید ما به شما کمک می کنیم.

جهانگیری با یادآوری اینکه البته ما در بحران های جهانی همواره به دلیل همبستگی جهانی از کمک های بین المللی استفاده کرده ایم اما به آمریکا می گوییم شما به ملت ایران ظلم می کنید. ده ها میلیارد دلار پول ملت ایران را حبس کرده اید حالا می خواهید چند میلیون دلار به ما هدیه بدهید. اگر راست می گویید مانع دسترسی ایران به پول هایش نشوید تا بتوانیم هزاران برابر آنچه می خواهید به ما هدیه بدهید را برای ملت ایران تأمین کنیم.

معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: بر خلاف ادعای آمریکایی ها، تحریم های آنها شامل کالاهای اساسی نیز می شود. اگر چه بر اساس تحریم های آنها برای خرید برخی اقلام اساسی نظیر گندم مشکلی وجود ندارد اما برای اینکه بتوان گندم و سایر کالاهای اساسی را خریداری کرد باید پول پرداخت کنیم که به دلیل تحریم ها هیچ تبادل بانکی میسر نیست.

جهانگیری با تأکید بر اینکه برای حل مشکلات در دوران تحریم باید فقط نگاه به داخل داشته باشیم افزود: اگر چه می گویند تحریم ها، دارو و تجهیزات پزشکی را شامل نمی شود اما کشورهای دیگر اعلام می کنند که اگر ما به ایران دارو صادر کنیم آمریکا برای ما پرونده درست می کند و ما را مورد مؤاخذه قرار خواهد داد.

معاون اول رییس جمهور در ادامه ویروس کرونا را مسأله ای جدید و جدی توصیف کرد و گفت:‌ باید حساسیت ویژه ای بر این موضوع داشته باشیم چرا که ویروس کرونا سلامت مردم را هدف گرفته است و اولویت اصلی دولت نیز حفاظت از سلامت مردم است. البته در کنار موضوع سلامت تبعات دیگری نیز ناشی از شیوع کرونا وجود دارد که باید در گام های بعدی مورد توجه قرار گیرد.

جهانگیری در ادامه از تلاش ها و زحمات مهندس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی قدردانی کرد و گفت: اگرچه طبق قانون اساسی سرپرستی یک وزارتخانه نباید بیشتر از سه ماه باشد اما به دلیل اتفاقاتی که رخ داد و جلسات مجلس شورای اسلامی به دلیل کرونا تعطیل شد، با موافقت مقام معظم رهبری دوران سرپرستی مهندس کشاورز ادامه یافت تا شرایط مجلس به نقطه ای برسد که امکان برگزاری جلسات وجود داشته باشد.

معاون اول رییس جمهور از مجلس شورای اسلامی و نمایندگان خانه ملت که در شرایط دشوار جلسه رأی اعتماد را تشکیل دادند قدردانی کرد و گفت: رأی خوب نمایندگان به دکتر خاوازی وزیر جهاد کشاورزی قابل تقدیر است و رکوردی در تعداد رأی اعتمادی که به این عضو کابینه داده شد به ثبت رسید.

جهانگیری همچنین از مهندس کشاورز به عنوان انسانی دلسوز و صاحب نظر یاد کرد و افزود: مهندس کشاورز اشراف کاملی بر حیطه مسئولیتی خود دارد و در جلسات با صراحت کامل نکات کارشناسی و فنی را بدون هر گونه ملاحظه مطرح‌ می‌کند.

معاون اول رییس جمهور از مهندس حجتی وزیر سابق جهاد کشاورزی نیز به عنوان مدیری بزرگ و خدمتگزار برای کشور یاد کرد و گفت: آقای حجتی مدیری خودساخته و به معنای واقعی جهادی و خاکی است و انسانی مردم دوست و عاشق خدمت به روستاییان و جامعه بوده است و خدمات بزرگی را در دوران مسئولیت خود انجام داده که خودکفایی گندم در سال 83 نیز کارنامه درخشانی است که از ایشان بر جای مانده است.

جهانگیری در ادامه دکتر خاوازی وزیر جدید جهاد کشاورزی را انسانی خودساخته توصیف کرد و گفت: ایشان با وجود روابط دوستانه فراوانی که با مسئولین دارد، هیچ رایزنی و تلاشی برای دریافت مسئولیت نکرد و در انتخاب ایشان به عنوان وزیر نیز اجماع و اتفاق نظر از سوی صاحبنظران نظیر مهندس حجتی، مهندس کشاورز و دکتر کلانتری وجود داشت.

معاون اول رییس جمهور افزود: دکتر خاوازی در شرایطی مسئولیت پذیرفت که بیانگر علاقه او به کشور است. ایشان چهره ای علمی و پژوهشی است و انتخاب چنین شخصی به عنوان وزیر جهاد کشاورزی این پیام را دارد که بخش کشاورزی نیازمند کارهای علمی و پژوهشی است تا با استفاده از بذر مناسب و کارهای تحقیقاتی بتوانیم ازکمترین میزان آب و اراضی، بیشترین تولید محصول را داشته باشیم.

جهانگیری جوان بودن دکتر خاوازی را نیز به معنای جوانگرایی دولت دانست و اظهار داشت: هدف دولت این بود که وزیری جوان، بانشاط، پرانرژی و قوی مسئولیت این دستگاه اجرایی را بر عهده داشته باشد.

معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: کسی که وزیر جهاد کشاورزی است باید به ارتباط نزدیک با روستاییان و عشایر افتخار کند و بر سر سفره آنها بنشیند و درد و دل و دغدغه هایشان را گوش کند.

جهانگیری با اشاره به اینکه از این پس دکتر خاوازی وزیر جهاد کشاورزی است و در مقابل مجلس شورای اسلامی و رییس جمهور پاسخگو خواهد بود، از همه کارکنان و بخش های زیرمجموعه این وزارتخانه خواست همراهی و همکاری لازم را با دکتر خاوازی داشته باشند تا بتواند برای شرایط کرونا و پساکرونا برنامه ریزی لازم را انجام دهد.

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه میزان تولیدات بخش کشاورزی نباید در دوران کرونا کاهش پیدا کند گفت: البته ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا دستورالعمل هایی را ابلاغ کرده و از همه خواسته است که در خانه بمانند و اینکه این موضوع تا چه زمانی ادامه خواهد داشت قابل پیش بینی نیست زیرا ویروس کرونا باید از بین برود و این اتفاق زمانی رخ می دهد که داروی قطعی و یا واکسن آن تولید شود.

جهانگیری از فاصله گذاری اجتماعی به عنوان یکی دیگر از دستورالعمل های ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا یاد کرد و گفت: البته سیاست جدید این ستاد، فاصله گذاری هوشمند است که بر اساس آن کسب و کارهای کم خطر فعال خواهند شد.

معاون اول رییس جمهور افزود: بخش کشاورزی، دامپروری و آبزی پروری باید ضمن حفاظت از سلامت نیروی انسانی خود برنامه ریزی لازم را برای جلوگیری از کاهش تولید انجام دهند و تمام تمرکز خود را بر موضوع کرونا و دوران پساکرونا معطوف کند چرا که بر اساس نظر کارشناسان بین المللی روابط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در دوران پساکرونا تغییرات فراوانی خواهد داشت.
دکتر جهانگیری ادامه داد: این روزها حرف های مهمی در خصوص غذا زده می شود و سازمان های بین المللی پیش بینی هایی درباره کالاهای غذایی دارند که سخنان ساده ای نیست و وزارت جهاد کشاورزی باید این مباحث را به موضوع اصلی خود تبدیل کند و ضمن توجه به تاب آوری اقتصادی و اجتماعی باید به گسترش تولید و توسعه کشور نیز فکر کنیم.

معاون اول رییس جمهور از وزارت جهاد کشاورزی خواست تولید وکشت محصولات را با تمام ظرفیت انجام دهد و تصور کند که قرار است اتفاقی در دنیا رخ دهد. باید بر این موضوع تمرکز کنیم که تمام نیازهای کشور را در داخل تأمین کنیم. اگرچه ممکن است مشکلی در سطح بین الملل پیش نیاید اما لازم است که پیش بینی ها و برنامه ریزی های لازم را در نظر بگیریم.

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر لزوم انطباق برنامه های وزارت جهاد کشاورزی با شرایط کرونا و پساکرونا گفت: بیشترین فشارها در دوران کرونا بر ضعیف ترین اقشار جامعه نظیر حاشیه نشینان، روستاییان و عشایر وارد می شود که باید پیش بینی های لازم را برای جلوگیری از فشار بر آنها انجام دهیم.

جهانگیری خاطرنشان کرد: اخیراً در یکی از جلسات گزارشی ارائه شد که یکی از دغدغه های فعلی جلوگیری از کوچ عشایر به دلیل پیشگیری از شیوع کروناست که این موضوع برای زندگی عشایر مشکل آفرین شده است و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان دستگاه متولی جامعه عشایر باید هر چه سریعتر از طریق هماهنگی و تعامل با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی شرایط کوچ عشایر را فراهم کند بدون اینکه عوارض و تبعاتی به همراه داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی نیز در این مراسم ماه رجب و شعبان را مقدمه ای برای خودسازی جهت ورود به ماه مبارک رمضان دانست و بر لزوم تلاش در جهت بهره مندی هرچه بیشتر از این ایام معنوی تأکید کرد.
وی با قدردانی از تلاش ها و اقدامات دولت در تأمین نیازهای جامعه گفت: همین که در تأمین اقلام معیشتی با کاستی در بازار مواجه نیستیم به معنای تلاش و اقدامات موثر دولت و مدیران وزارت جهاد کشاورزی است.

مهندس کشاورز سرپرست سابق وزارت جهاد کشاورزی نیز در این مراسم در خصوص راهکارهای دستیابی به خودکفایی در محصولات مختلف پروتئینی، لبنی و زراعی سخن گفت و ضمن ارائه گزارشی از مشکلات بخش کشاورزی، پیشنهادات خود را برای برون رفت ازاین مشکلات ارائه کرد.

مهندس حجتی وزیر سابق جهاد کشاورزی هم در این مراسم با تقدیر و تشکر از همه کارکنان بخش کشاورزی کشور به خاطر دستاوردهای حاصل شده گفت: راه برون رفت از مشکلات بخش کشاورزی نگاه زنجیره ای به تولید است و کشورهای توسعه یافته با همین نگاه توانسته اند در بخش تولید و کشاورزی به موفقیت دست پیدا کنند.
دکتر خاوازی وزیر جدید وزارت جهاد کشاورزی نیز در این مراسم به تشریح دیدگاه ها و برنامه های خود برای این وزارتخانه‌ پرداخت.

گفتنی است در این مراسم حکم انتصاب وزیر جدید جهاد کشاورزی با امضای رییس جمهور از سوی معاون اول رییس جمهور به وی اعطا شد و سپس دکتر جهانگیری با اهدا لوح سپاس از خدمات مهندس حجتی و مهندس کشاورز قدردانی‌کرد./ ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر