کد خبر: 81734
A

پلاسمادرمانی راهی برای درمان بیماران حاد کرونایی

سرپرست طرح پلاسمادرمانی با استفاده از پلاسمای بهبود یافتگان کرونا گفت: گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که روش پلاسمادرمانی در بهبود بیماران با وضعیت شدید بیماری کرونا و حتی بیماران با وضعیت بحرانی، موثر است

پلاسمادرمانی راهی برای درمان بیماران حاد کرونایی

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ سرپرست طرح پلاسمادرمانی با استفاده از پلاسمای بهبود یافتگان کرونا گفت: گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که روش پلاسمادرمانی در بهبود بیماران با وضعیت شدید بیماری کرونا و حتی بیماران با وضعیت بحرانی، موثر است.

دکتر حسن ابوالقاسمی افزود: تعداد قابل توجهی از بیماران وارد شده در این طرح که مرکز اصلی آن در بیمارستان بقیه الله بوده، درمان و مرخص شده اند و هم اکنون این طرح در چند مرکز درمانی تهران و شش شهرستان درحال اجراست.

وی با اشاره به اینکه این روش میزان مرگ و میر بیماران کرونایی را کاهش داده است، افزود: با استفاده از این روش درمانی، ترخیص بیماران از بخش های مراقبت های ویژه بیشتر شده است.

ابوالقاسمی اظهار داشت: تاکنون بیش از ۲۰۰ واحد پلاسما از بهبود یافتگان کرونا گرفته شده و به بیش از ۱۰۰ بیمار در قالب این طرح تزریق شده که نتایج اولیه آن نشان می دهد، تلاش محققان ایرانی در حال به ثمر رسیدن، است.

 

ایران دومین کشوری که وارد عرصه پلاسما درمانی شده است

وی با اشاره به اینکه بعد از چین ما دومین کشور بودیم که وارد این عرصه شدیم، بیان داشت: قبل از ما چین به طور محدود از روش پلاسما درمانی استفاده کرد و تاکنون چند بهبود یافته در منابع پزشکی این کشور و منابع بین المللی گزارش شده است.

ابوالقاسمی افزود: بعد ما هم کشورهای مختلفی وارد این عرصه شده اند. این روش در آمریکا برای درمان این بیماران تائید و توصیه شد که مراکز درمانی از این روش استفاده کنند و در آلمان، فرانسه و سایر کشورهای اروپایی هم این طرح را شروع شده است.

 

پلاسما به عنوان یک روش درمانی توصیه شده در نظر گرفته می شود

سرپرست طرح پلاسما درمانی با استفاده از پلاسمای بهبود یافتگان کرونا افزود: قطعا تمام روش های درمانی از جمله پلاسما با انجام تحقیق آغاز می شود و فکر می کنم که پلاسما به عنوان یک روش درمانی توصیه شده در نظر گرفته می شود.

ابوالقاسمی افزود: هرچند مطالعات چینی ها نشان داد که این کار موثر است و مطالعات مقدماتی ما هم این موضوع را تایید کرد و نشان داد پلاسما درمانی روش موثری برای بهبودی بیماران کرونایی است، ولی منتظر نتایج نهایی این طرح تحقیقاتی هستیم.

وی با اشاره به اینکه نتایج اولیه این طرح تا حدود ۱۰ روز دیگر منتشر خواهد شد، گفت: مقدمات طرح تحقیقاتی پلاسما درمانی حدود ۴۵ روز پیش فراهم شد و از اولین پلاسمای تزریق شده حدود یک ماه می گذرد.

ابوالقاسمی ادامه داد: نتایج این طرح هنوز تجزیه و تحلیل آماری نشده است. در این طرح که با مشارکت فعالانه سازمان انتقال خون و کمک بخش خصوصی فعال در صنعت پلاسما پیش می رود، افرادی که پلاسما به آنها تزریق شده با کسانی که پلاسما دریافت نکرده اند، باید مقایسه شوند که این کار چند روز آینده صورت می گیرد.

وی افزود: هرچند این طرح ابتدا به منظور درمان بیماران شدید کرونا بود، اما به درخواست پزشکان و متخصصان بیماران کرونای خیلی شدید و حتی با وضعیت بحرانی هم وارد این طرح شدند که به آنان هم پلاسما تزریق شده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر