کد خبر: 82028
A
قاسم میرزایی نکو:

شورای نگهبان اگر طرح اصلاح قانون انتخابات را رد کند آبروی خود را برده است/ این طرح دو فوریتی، تنها گوشه ای از نظارت استصوابی را زیر سوال می‌برد

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: دو فوریت طرح الحاق یک تبصره به قانون انتخابات, گوشه‌ای از نظارت استصوابی را زیر سوال خواهد برد.

شورای نگهبان اگر طرح اصلاح قانون انتخابات را رد کند آبروی خود را برده است/ این طرح دو فوریتی، تنها گوشه ای از نظارت استصوابی را زیر سوال می‌برد

به گزارش دیده بان ایران؛ «قاسم میرزایی‌نکو»، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس و عضو فراکسیون امید مجلس دهم، درباره طرح دوفوریتی مجلس مبنی بر اصلاح قانون انتخابات و واکنش تند عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان و یکی دیگر از اعضای شورای نگهبان به این طرح نمایندگان مجلس گفت: به هر حال این طرح دو فوریتی رأی آورده و به صحن مجلس خواهد رفت. در واقع با موضعی که کدخدایی گرفته، به طور قطع به یقین، این طرح با بهترین رأی تصویب می‌شود. مجلس، تکلیف و وظیفه خود را انجام می‌دهد. روز شنبه در کمیسیون شوراها جلسه داریم و این طرح را برای سه‌شنبه بررسی و آماده می‌کنیم.

او افزود: این طرح دو فوریتی، الحاق یک تبصره به قانون انتخابات است. نمایندگان قبلا این اختیار را داشتند که اگر اتهامی به آنها وارد می‌شد می‌توانستند شکایت کنند اما اکنون طبق این طرح، اینکه اگر گزارش یک دستگاه و یا فرد حقیقی کذب باشد و نتواند همان گزارش خود را ثابت کند، حداقل به ۶ ماه زندان مجازات شود. بنابراین طبق این طرح مجلس هم حق شکایت و هم حق اعلام جرم برای گزارشات فوق را دارد. قبلا نمایندگان حق شکایت داشتند و شکایت می‌کردند اما در نتیجه این گونه می‌شد که برای مثال به آن فرد حقیقی ارائه دهنده گزارش کذب گفته می‌شد که نباید آن را مطرح کند و فقط به یک تذکر، بسنده می‌کردند و برای اظهارنظرات کذب افراد، حکم دادگاهی نمی‌بریدند و به عنوان هتک حیثیت و هتک حرمت به آن اظهار نظرات نگاه نمی‌کردند. همچنین می‌گفتند چون فضای انتخابات است و این فضا، تبلیغات را می‌طلبد و این تبلیغات می‌تواند از هر نوعی باشد هر فردی ممکن است هر چیزی بشنود و طبق شنیده‌ها، آن اظهارات را نقل کند.

میرزایی‌نکو درباره ضرورت تصویب طرح دو فوریتی الحاقی به قانون انتخابات تاکید کرد: حال با این طرح، این‌گونه نیست که در زمان تبلیغات انتخابات، هر سخن و شنیده‌هایی مطرح شود و در واقع همه اینها چارچوب بندی می‌شود. اول اینکه به طور مشخص، این طرح هشدار خواهد داد که هر فردی با استناد به هر سخن و شنیده‌ای، نمی‌تواند گزارشی علیه کسی بنویسد. دوم اینکه گزارش آن فرد یا دستگاه، کذب نباشد. مهمتر از همه اینها، دستگاهی است که این گزارش را ملاک عمل قرار می دهد به عبارت دیگر شورای نگهبان به طریق اولی، مجرم شناخته خواهد شد به این دلیل که چرا به گزارش کذب استناد و عمل کرده است. به همین دلیل اکنون با مطرح شدن این طرح از سوی نمایندگان, کدخدامنشی کدخدایی گل کرده و این گونه واکنش تند، نشان داده است.

او ادامه داد: این طرح مختص زمان انتخابات و برای پرونده سازی‌های علیه کاندیداهای انتخابات است. در واقع اگر شورای نگهبان، این طرح را رد کند آبروی خود را برده است و برگ دیگری بر برگ های خود اضافه می کند.

این نماینده مجلس دهم با بیان اینکه این طرح دو فوریتی، گوشه ای از نظارت استصوابی را زیر سوال می‌برد، گفت: ما به دنبال این هستیم که چیزهای دیگری هم به این طرح اضافه کنیم، مبنی بر اینکه وقتی شورای نگهبان و اعضای آن را انتخاب می کنیم چرا نتوانیم آن‌ها را مورد مواخذه قرار دهیم؟ همانگونه که وزیر را انتخاب و بر اعمال آنها نظارت می‌کنیم. بنابراین چرا نمایندگان ملت نتوانند بر کسانی که خودشان انتخاب می‌کنند، نظارت کنند؟ در واقع این مطلب دیگری است که ان‌شاءالله آماده می‌شود. حداقل مجلس آینده نیز از این امر حمایت می‌کند و اگر این طرح به این مجلس نرسد، مجلس بعدی از آن تبعیت کند به این دلیل که حق مجلس است وقتی فرد را انتخاب می‌کند، بتواند از او سوال کند.

او عنوان کرد: نمایندگان می‌توانند هر زمانی به هر طرح و لایحه‌ای که تصویب شده، بندی را الحاق، کم و یا اضافه کنند و این جزو اصلی‌ترین وظایف نمایندگان مجلس است.

این سخنان میرزایی‌نکو در حالی است که اخیرا با تصویب دو فوریت اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی از سوی نمایندگان مجلس، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان و هادی طحان نظیف، یکی از اعضای حقوقدان شورای نگهبان، به این طرح واکنش تندی نشان دادند.

کدخدایی در بخشی از  یادداشت خود با زیر سوال بردن اقدام نمایندگان نوشت: در خبرها آمده بود مجلس بعد از تعطیلات کرونایی و غیر کرونایی جلسه علنی داشت و ناگهان یک طرح دو فوریتی مطرح شد که همگان را به تعجب واداشت. وسط بحران کرونا چه چیز واجب‌تر از اصلاح قانون انتخابات؟! انتظاری که ۴ سال به پای آن نشسته بودیم! اول خیال کردم وظیفه ناتمام مجلس یعنی اصلاح قانون انتخابات و اجرای سیاست‌های کلی انتخابات موضوع دوفوریتی است! اما زهی خیال باطل! احقاق حق آن دسته از نمایندگانی که علیه آن‌ها مثلا گزارش خلاف واقع داده شده است!

همچنین هادی طحان نظیف، دیگر عضو شورای نگهبان، با انتقاد از اقدام نمایندگان در تصویب طرح فوق، در پستی اینستاگرامی نوشته بود: اینکه نمایندگان مردم چقدر دغدغه مردم و مسائل آن‌ها را در چنین روزهای کرونایی داشته باشند، جایگاه مجلس را در ذهن جامعه روشن می‌کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر