کد خبر: 82158
A

گزارش یک تحقیق ؛ در نیویورک افراد دارای گروه خونی A بیشتر کرونا گرفتند

نشریه علمی medRxiv درباره تأثیر گروه خونی در ابتلای افراد به ویروس کرونا نوشت:براساس مطالعه انجام شده توسط دانشگاه علم و فناوری جنوبی در چین، صاحبان گروه خونی A ریسک قابل توجهی برای دستیابی به ویروس کرونا در مقایسه با گروه‌های خونی غیر A دارند.علاوه بر این، طبق گفته محققان، در افراد با گروه خونی O در مقایسه با افراد با گروه‌های خونی غیر O خطر ابتلا به بیماری به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

گزارش یک تحقیق ؛ در نیویورک  افراد دارای گروه خونی A بیشتر کرونا گرفتند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ محققان تحقیقات جدیدی را در این باره انجام داده اند ولی هنوز مورد ارزیابی قرار نگرفته است؛ بنابراین نباید برای عملکرد بالینی مورد استفاده قرار گیرد.

در گزارش مذکور آمده است یک آزمایش جدید بر روی بیماران مبتلا به ویروس کرونا در چین، ارتباط بین گروه‌های خونی A-B-O و ویروس کرونا را نشان داد.
 
مطابق آزمایشات، این که آیا در افراد با گروه خونی متفاوت عوارض بیماری کرونا بیشتر است یا خیر و یا اینکه صاحبان این گروه خونی دچار مرگ و میر افزون‌تری نسبت به سایرین هستند، موضوعی ناشناخته و در دست بررسی است.
 
از نتایج مربوط به مراقبت‌های بهداشتی که بر روی ۱۵۵۹ فرد در بیمارستان NYP در نیویورک با گروه‌های خونی مشخص آزمایش شده، این موضوع مشاهده شد که در مقایسه با گروه‌های خونی سهم مبتلایان با گروه خونی A بیشتر و سهم مبتلایان با گروه خونی O در بین بیماران کرونا کمتر بود.
 
این نکته هم بسیار حائز اهمیت می‌باشد که در هر دو مورد نتیجه، فقط در گروه‌های خونی Rh مثبت اتفاق افتاد.
 
مطالعات همچنین نشان داد اثر گروه خونی توسط فاکتورهای خطری که در نظر گرفته‌ایم (سن، جنس، فشار خون بالا، دیابت، وضعیت اضافه وزن و اختلالات مزمن قلبی و عروقی و ریه) توضیح داده نمی‌شود.

مرگ مبتلایان به کرونا تحت تأثیر گروه‌های خونی است؟

در بررسی داده‌های بیمارستان NYP با داده‌هایی که قبلاً توسط چین گزارش شده، برای گروه‌های خونی A و B و کاهش گروه‌های خونی O در بین بیماران مبتلا به کرونا در مقایسه با جمعیت عمومی غنی سازی صورت گرفت، داده‌های بدست آمده، شواهدی قوی درباره ارتباط بین گروه‌های خونی و مرگ در میان بیماران مبتلا به این بیماری را ارائه نمی‌دهد بلکه تنها فرضیه‌ای مقدماتی از مشاهداتی که در حین شیوع بیماری جمع آوری شده است.

افراد با گروه خونی A باید بیشتر در برابر کرونا از خود مراقبت کنند؟

براساس مطالعه انجام شده توسط دانشگاه علم و فناوری جنوبی در چین، صاحبان گروه خونی A ریسک قابل توجهی برای دستیابی به ویروس کرونا در مقایسه با گروه‌های خونی غیر A دارند.علاوه بر این، طبق گفته محققان، در افراد با گروه خونی O در مقایسه با افراد با گروه‌های خونی غیر O خطر ابتلا به بیماری به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.
 
این مطالعه به منظور بررسی رابطه بین گروه‌های خونی A-B-O و واکنش آن‌ها به کرونا طراحی شده است.توزیع گروه خونی در ۲۱۷۳ مورد بیمار مبتلا به کرونا با سندرم حاد تنفسی از۳ بیمارستان در ووهان، شنژن، چین و برخی افراد عادی مقایسه شد و داده‌ها با استفاده از روش آنالیز واریانس یک طرفه و متاآنالیز تحلیل شدند.
 
افراد مورد آزمایش شامل ۱۷۷۵ بیمار مبتلا به کرونا، از جمله ۲۰۶ مورد فوت شده از بیمارستان جینی نیتان در ووهان و نیز به ترتیب ۱۱۳ و ۲۸۵ بیمار دیگر مبتلا به این بیماری از بیمارستان رنین از دانشگاه ووهان و بیمارستان شنژن بودند.

نتیجه آزمایش ارتباط گروه‌ خونی باکرونا

یافته‌ها نشان داد پراکندگی گروه‌های خونی در ووهان به صورت زیر است:
 
۳۱ درصد دارای گروه خونی A و ۲۴درصد با گروه خونی B و ۹ درصد دارای گروه خونی AB و نیز ۳۴ درصد دارای گروه خونی O بودند.
 
از بین مبتلایان به کرونا در ووهان نیز ۳۸ درصد دارای گروه خونی A و ۲۶ درصد با گروه خونی B و ۱۰ درصد گروه خونی AB و ۲۵ درصد دارای گروه خونی O بودند.
 
این داده‌ها در مقایسه با نسبت گروه‌های خونی از مردم این منطقه، محققان را به این نتیجه رساند که گروه خونی A نسبت به سایر گروه‌های خونی مستعد ابتلا به ویروس است، در حالی که گروه خونی O شانس کمتری برای ابتلا به کرونا دارد.
 
البته محققان این موضوع را هم خاطر نشان کردند که هیچ گروه‌های خونی در برابر ویروس کرونا مصون نیست؛ بنابراین آیا افراد مبتلا به گروه خونی A باید بیشتر از بقیه نگران باشند؟ دکتر پتری و دکتر هوکنس معتقدند چنین چیزی صحت ندارد؛ دکتر پتری گفت: اگر شما دارای گروه خونی A هستید، نباید بترسید.

گروه خونی عامل اصلی ابتلا به کرونا نیست

افراد دارای گروه خونی A نباید نگران باشند، زیرا به نظر نمی‌رسد گروه خونی عامل اصلی ویروس و ابتلای به آن باشد. این تحقیقات کماکان در دست بررسی است و نتایج آن فعلا تایید نشده و تنها یک فرضیه و نیز تحقیق بر روی نمونه‌ای کوچک است.
 
دکتر هوکنس افزود: گروه خونی نمی‌تواند به طور قطع باعث ترس یا اطمینان مردم شود و این نکته را همه ما باید بدانیم که جدای از نوع گروه خون یا هر موضوع خاصی دیگر، در برابر این ویروس آسیب پذیر هستیم.

سن و جنسیت تأثیری در ابتلا به کرونا ندارد

تأثیر سن و جنسیت در توزیع گروه خونی A-B-O در بیماران مبتلا به کرونا از ۲ بیمارستان ووهان مورد بررسی قرار گرفت، محققان نیز نتیجه گرفتند که سن و جنسیت تأثیر چندانی در توزیع ندارند.
 
بنا بر نتایجی که تا امروز توسط محققانی در دانشگاه‌های معتبر جهان همچون دانشگاه ویرجینیا انجام شده، گروه‌های خونی از بابت قندها و پروتئین‌های همراه با یکدیگر متفاوت هستند و همین تفاوت، به مصونیت یا استعدادپذیری گروه خونی در مقابل ویروس منجر می‌شود.
 
با وجود این نتایج تحقیقات، جامعه پزشکی متفق است که هیچ گروه خونی از ابتلا به بیماری‌های ویروسی و عفونی مصون نیست و مسعود مردانی؛ عضو کمیته علمی مقابله با کرونا هم تاکید دارد که ارتباط بین گروه خونی و ابتلا به کرونا، هنوز در مرحله تحقیق و پژوهش است.
 
با وجود ادعایی که یک اپیدمیولوژیست در یک برنامه تلویزیونی داشت و مژده می‌داد که دارندگان گروه خونی O کمتر از باقی مردم در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند، اما همین دارندگان گروه خونی هم در صورت بی توجهی به خود مراقبتی یا مواجهه با یک مبتلای کووید ۱۹ و رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی، حتما از آلودگی به ویروس کرونا در امان نخواهند بود.
 
افراد مبتلا به گروه خونی A نباید نگران ابتلا به این ویروس باشند، با این حال، مطالعه تأثیر گروه خونی در ابتلای افراد به ویروس کرونا به برخی از عوامل جالب در مورد چگونگی توسعه درمان برای مبارزه با کووید ۱۹ اشاره کرده است.
 
میکرو ارگانیسم‌های زیادی وجود دارند که باعث ایجاد عفونت در بدن انسان می‌شوند و با اتصال به قندهای موجود در سطح سلول‌ها با سلول‌های انسانی ارتباط برقرار می‌کنند.
 
دکتر پتری در این باره گفت: بهترین نمونه اتصال عفونت به قند روی سطح سلول‌ها آنفلوانزا است. ویروس آنفلوانزا به قند موجود در سلول‌های انسانی به نام اسید سیالیک متصل می‌شود. تامیفلو دارویی است که توانایی اتصال آنفلوآنزا به این قندها را مهار می‌کند و نمونه‌ای عالی است که شناخت تعامل اسید نورامین (یک قند آمینه اسیدی در خون) به شناسایی یک داروی ضد ویروس موثر کمک می‌کند.

یافته‌های گروهی خونی می‌تواند کمکی در درمان کرونا باشد

بررسی های محققان می‌تواند راه‌هایی جلوگیری از ویروس کووید ۱۹ قبل را شناسایی کند. درک بهتر نحوه دستیابی ویروس به سلول‌های میزبان، می‌تواند در توسعه درمان کمک کند؛ بنابراین به جای ایجاد نگرانی بیشتر در بین مردم باید بدانیم مطالعه ای که مراحل اولیه تحقیقات ضد ویروسی را نشانه گرفته باید بیشتر نشانه امید برای شناسایی درمان باشد.

گروه‌های خونی A نباید از خودمراقبتی در برابر کرونا دست بردارند

از سویی کارشناسان هشدار می‌دهند که این یافته‌ها ممکن است موجب کاهش مراقبت‌های افراد با گروه خونی O شود، چراکه فکر می‌کنند در برابر ویروس مصون هستند.
 
این تحقیق زمانی انجام شد که هنوز جمعیت بسیار زیادی در دنیا به این ویروس آلوده نشده بودند و به اعتقاد سازمان جهانی بهداشت، نمونه‌ای از دو هزار مورد لزوماً اندک نیست، بلکه تنها بخشی از تقریبا ۷۰۰ هزار مورد تایید شده در سراسر جهان تا ۳۰ مارس است.
 
در آینده قطعا شواهد جدیدی از ارتباط بین گروه‌های خونی B، AB و کووید ۱۹ و نیز داده‌های بیشتر در مورد ارتباطی که اخیراً بین گروه‌های خونی A و O و ویروس کرونا پیدا شده، کشف خواهد شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر