کد خبر: 82250
A

تقی کبیری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: با توجه به کاهش قیمت نفت دولت برای تامین بودجه با مشکل روبرو شده است/ کرونا باعث بحران مضاعف اقتصادی برای دولت شد

تقی کبیری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: کرونا باعث بحران مضاعفی شده است. با توجه به شرایطی که کرونا در کشور به وجود آورده است بودجه صرف بخش اقتصادی برای واحدهای تولیدی و کسب و کارهای کوچک و مشاغل روزمزد نمی‌شود. بنابراین کشور در سال جاری دچارچالش‌های اقتصادی خواهد شد.

تقی کبیری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: با توجه به کاهش قیمت نفت دولت برای تامین بودجه با مشکل روبرو شده است/  کرونا باعث بحران مضاعف اقتصادی برای دولت شد

تقی کبیری، نماینده خوی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین، در مورد چالش‌های کشور در سال جاری گفت: در سال‌های گذشته با چالش‌های به صورت معمول و متداول در بخش‌های مختلف از جمله در حوزه‌های اقتصادی کشور مواجه بودیم؛ به عنوان مثال می‌توان به تورم، رشد اقتصادی واشتغال اشاره کرد. اما در سال 99 دچار چالش‌های متعددی خواهیم بود . 

کرونا مشکلاتی را در بخش اقتصادی به وجود آورده است

او ادامه داد: چند اتفاق در انتهای سال گذشته و ابتدای سال جاری پیش آمد که شرایط را کمی پیچیده‌تر کرد. در سال جاری با چالش‌های پساکرونایی مواجه خواهیم شد. ویروس کرونا مسائل متعددی در 2 بخش سلامت روانی و جسمی و در بخش مسائل اقتصادی به وجود آورد که قابل توجه است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید مشخص شود ویروس کرونا تا چه زمانی ماندگار است و آثاری که این ویروس در حوزه اقتصادی بر جا می‌گذارد به چه شکل خواهد بود. ویروس کرونا باعث ایجاد مشکلاتی برای کسبه و تولیدکنندگان شده است. بخش دیگری از مشکلاتی که در برخی مشاغل به وجود آمده نیز مربوط به کاهش قیمت نفت است.

کبیری با اشاره به کاهش نرخ نفت توضیح داد: در سال‌های گذشته بودجه را با نفت 55 دلاری می‌بستیم، اما در بودجه سال 99 قیمت نفت را 50 دلار در نظر گرفتیم و شاهد قیمت‌های 20 دلار یا 25 دلار هستیم. این مساله در سال 99 مشکلاتی به وجود می‌آورد.

بخشی از بودجه وابسته به نفت است

او با انتقاد از وابستگی بودجه به نفت گفت: دولت اعلام می‌کند که، بودجه را بر اساس نفت طراحی نکردیم. در حالی که بخشی از بودجه وابسته به نفت است و بر پایه درآمدهای حاصل از فروش نفت هزینه‌هایی دیده شده است.

 

تحریم‌ها در سال جاری تدوام پیدا می‌کند

 

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تحریم را چالش دیگر کشور در سال 99 برشمرد و توضیح داد: تحریم‌ها در سال گذشته وجود داشت و در سال 99 نیز تداوم پیدا کرده است. بنابراین به نظر می‌رسد در سال 99 با چالش کاهش جدی درآمدی دولت مواجه خواهیم شد. از سوی دیگر بخشی از درآمدها باید صرف حوزه سلامت شود که این اتفاق افتاده است. در سال جاری شاهد تداوم این اتفاق خواهیم بود.

 

کرونا باعث بحران مضاعفی شد

کبیری گفت: کرونا باعث بحران مضاعفی شده است. کرونا باعث بحران مضاعفی شده است. با توجه به شرایطی که کرونا در کشور به وجود آورده است بودجه صرف بخش اقتصادی برای واحدهای تولیدی و کسب و کارهای کوچک و مشاغل روزمزد نمی‌شود. بنابراین کشور در سال جاری دچارچالش‌های اقتصادی خواهد شد. البته برخی از چالش‌ها را می‌توان به فرصت تبدیل و ضررهای اقتصادی را کمتر کرد.

 

 می‌توان چالش‌ها را به فرصت تبدیل کرد

این نماینده مجلس در خصوص راهکار عبور از بحران‌های سال جاری گفت: ما دچار چالش‌هایی هستیم، اما می‌توان حتی موضوعی مانند کرونا را تبدیل به یک فرصت کرد. اگر دولت عدم وابستگی بودجه به نفت را به شکل واقعی طراحی و اجرا کند، بخشی از این مشکلات برطرف می‌شود. وقتی دولت می‌گوید بودجه را بدون وابستگی به نفت طراحی می‌کنیم این اتفاق باید به شکل واقع‌بینانه اتفاق رخ دهد.

 

اگر وابستگی به نفت به شکل واقعی قطع شود، مشکلات‌مان کمتر خواهد شد

 

کبیری ادامه داد: در چند سال گذشته و حتی در دولت‌های مختلف مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند که دولت‌ها به مرور وابستگی‌شان را به نفت کاهش دهند. اگر هر سال 10 درصد و حتی پنج درصد وابستگی به نفت کم می‌شد، در 2 سه دولت اخیر می‌توانستیم وابستگی به نفت را قطع کنیم. شعار کاهش وابستگی به نفت داده شده، اما در عمل نه تنها وابستگی به نفت کمتر نشده بلکه بیشتر هم شده است. لذا یکی از راه‌های برون‌رفت از چالش‌های سال جاری این است که وابستگی به نفت قطع شود. وقتی که به نفت وابسته هستیم با تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت دچار مشکل می‌شویم. اگر وابستگی به نفت به شکل واقعی قطع شود، مشکلات‌مان کمتر خواهد شد.

 

هزینه‌های اضافی دولت باید قطع شود

به عقیده کبیری، هزینه‌های اضافی دولت باید قطع شود: راهکار دیگر برای عبور از مشکلات در سال جاری این است که هزینه‌های اضافی دولت قطع شود. رئیس دیوان محاسبات در ارائه گزارش تفریغ بودجه 97 به مجلس، آمارهای تکان‌دهنده‌ای را مطرح کرد. یکی از آمارها این بود که چندین میلیارد دلار برای واردات گرفته شده، اما وارداتی صورت نگرفته است. اگر هم واردات انجام شده، واردات کالاهای لوکسی مانند غذای سگ و گربه، عروسک و نخ دندان بوده است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بنابراین اگر مدیریت درستی انجام شود و از پرت هزینه، اسراف‌ و تبلیغ جلوگیری شود، بخشی از چالش‌ها را می‌توان جبران کرد. این موضوع نشان می‌دهد ما از نظر منابع مشکلی نداریم. اما در بخش مدیریت‌هایی که برای منابع اتفاق می‌افتد مشکل داریم.

کبیری توضیح داد: اگر همه درآمدها و شرکت‌های دولتی مدیریت شود، چالش‌های بخش مدیریت اقتصادی را می‌توان جبران کرد. برای برون‌رفت از چالش‌ها در سال جاری بی‌چاره نیستیم؛ اگر اراده‌ای در دولت به وجود آید، به نظر می‌رسد مشکلی نخواهیم داشت.

او در پایان گفت: در حال حاضر شاهد تعدد تصمیم‌گیری‌ها، تنوع تصمیم‌گیری‌ها و تعارض در تصمیم‌گیری در حوزه‌های مختلف مخصوصاً در حوزه اقتصادی هستیم. این موارد باعث می‌شود چالش‌هایی که گاهی غیرارادی و گاهی ارادی به وجود می‌آید مجموعه کشور را به مسیرهایی سوق بدهد که جبران آن سخت خواهد بود.

منبع: اعتماد آنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر