کد خبر: 82459
A

آمار تولد از شهریور 99 کاهش پیدا می کند؟/ کرونا جمعیت کشور را کم می کند

محمدمهدی تندگویان با اشاره به احتمال وجود شوک جمعیتی به کشور گفت: شیوع کرونا خللی برای گروهی از جمعیت ایران ایجاد می کند که تا 50 سال با آن دست به گریبان خواهیم بود.

آمار تولد از شهریور 99 کاهش پیدا می کند؟/ کرونا جمعیت کشور را کم می کند

به گزارش دیده بان ایران؛ بسیاری از کشورهای جهان در سال‌های اخیر با مقوله‌هایی همچون پیری جمعیت و کمبود نیروی انسانی تازه نفس و جوان روبه‌رو هستند اما این احتمال وجود دارد که کرونا بر زاد و ولد در کشورهای جهان تاثیر منفی مضاعفی بگذارد. بحث کاهش زاد و ولد در ایام کرونا مخصوص کشورهای توسعه یافته نیست بلکه احتمال دارد همه دنیا را درگیر و جهان را در برهه‌ای از زمان با مشکل جمعیتی و تغییر هرم سنی مواجه کند. 

کرونا مانع فرزند آوری

محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، با اشاره به برخی مشکلاتی که کرونا ایجاد کرده است، گفت: آسیب‌های اجتماعی کرونا جنبه‌های مختلفی دارد. آنچه که به نظر می‌رسد باید در مورد آن هشدار جدی داد، مسئله تشکیل خانواده و فرزندآوری است.

او افزود: کرونا بر هرم سنی کشور تاثیر خواهد گذاشت و شاید این آسیب تا 16 سال آینده درک نشود اما به ناگاه در آینده که ترکیب هرم سنی کشور ناهمگون شود، آن زمان متوجه این آسیب به صورت جدی می‌شویم.

تعویق ازدواج با ورود کرونا

تندگویان تصریح کرد: کرونا خللی برای گروهی از جمعیت ایران ایجاد می‌کند که تا 50 سال با آن دست به گریبان خواهیم بود. با شیوع کرونا در کشور آن دسته از جوانانی که در دوران نامزدی و آشنایی بودند، ازدواج خود را بواسطه این ویروس به تاخیر انداختند.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان گفت: این اتفاق به وفور از اول اسفند 98 شایع شده و ادامه نیز خواهد داشت و به علت اینکه زمان پایان کرونا در کشور مشخص نیست، زمانی برای پایان آن نمی‌توان متصور شد. بسیاری از این افراد مراسم شروع زندگی خود را به تاخیر انداخته و بواسطه عدم برگزاری این مراسم زندگی خود را نیز آغاز نکرده‌اند. 

او اظهار کرد: ماه‌های رجب، شعبان و تعطیلات نوروز همواره ایامی بوده که مردم در آن مراسم ازدواج و آغاز زندگی خود را برگزار کرده و این ایام بواسطه کرونا به‌طور کل از دست رفت. همواره بواسطه این اعیاد شیب صعودی در آمار ازدواج به وقوع می‌پیوست که در سال جاری این امر محقق نشد.

هشدار در خصوص طولانی شدن مدت آشنایی زوجین

این مقام مسئول در وزارت ورزش و جوانان با اشاره به تبعات کرونا بر آمار ازدواج کشور عنوان کرد: بسیاری از این زوجین آغاز مراسم زندگی خود را به بعد از کرونا موکول کرده‌اند. این امر تبعات دیگری نیز دارد که یکی از آن‌ها طولانی شدن مدت آشنایی و عقد زوجین است. این طولانی شدن غالبا آسیب‌هایی در پی دارد و گاهی نیز منجر به از بین رفتن رابطه می‌شود. 

او تاکید کرد: جوانی که وضعیت اقتصادی خود را با سال 98 هماهنگ کرده، مشخص نیست که بتواند در سال 99 و با توجه به تورم زندگی خود را تشکیل دهد. با نگاه خوشبینانه به این امر که کمتر رابطه‌ای در این برهه زمانی شکل نگیرد و پس از کرونا که احتمالا کشور را تا شهریور ماه درگیر خود می‌کند، به سرانجام رسند باز هم آن مشکل جمعیتی همچنان وجود دارد. 

تاثیر منفی کرونا بر ازدواج در سال‌های آینده

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اظهار کرد: علاوه بر اینکه شاهد کاهش آمار ثبت ازدواج در کشور خواهیم بود، افرادی که قصد آغاز یک رابطه منجر به ازدواج داشته‌اند نیز با بن‌بست مواجه می‌شوند و باید شروع مقدمات ازدواج را به چند ماه بعد موکول کنند و شاید ازدواج آن‌ها نیز به سال آینده نیز نرسد که باز هم بر ازدواج‌های سال بعد تاثیر منفی می‌گذارد.

او افزود: از سوی دیگر افرادی نیز که وارد زندگی شده و خانواده تشکیل داده‌اند، مقوله فرزندآوری را در مقابل خود می‌بینند. قاعدتا پس از تشکیل زندگی مشترک، مدت زمانی نیاز است تا طرفین در کنار یکدیگر به آرامش برسند و در مرحله بعد به فکر فرزندآوری و مسئله جمعیت باشند.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: بالطبع زمانی که در سال جاری و در سال آینده درگیر و دار عدم تشکیل زندگی مشترک هستیم، یقینا موضوع فرزندآوری نیز با یک خلل حدودا دو ساله مواجه می‌شود. مسئله‌ای که فارغ از وقوع کرونا نیز تبدیل به یکی از چالش‌های کشور شده بود.

ترس زوجین از حضور در مراکز درمانی

تندگویان با تشریح مسئله تاثیر کرونا بر فرزندآوری در جامعه گفت: در گام بعد شاهد خانواده‌هایی هستیم که چند سال از زندگی آن‌ها گذشته و برای مثال برنامه داشته‌اند پس از تثبیت وضعیت اقتصادی و کاری اقدام به فرزندآوری کنند که این قبیل خانواده‌ها نیز بواسطه شیوع کرونا و ترس از ابتلا به کرونا در مراکز درمانی از فرزندآوری پرهیز می‌کنند. این موارد به صورت مکرر در مراکز مشاوره مطرح شده و خانواده‌ها به‌صورت علنی این مسئله را مطرح کرده‌اند.

او تاکید کرد: عمده این خانواده‌ها در مراکز مشاوره‌ای عنوان کرده‌اند که منتظر هستیم کرونا از کشور برچیده شود، بعد اقدام به فرزندآوری خواهیم کرد. خانواده‌ها نگران وضع حمل ایمن و مراکز ایمن هستند که مبادا در این میان مادر یا فرزند به این بیماری مبتلا شوند. بنابراین بخشی از آمار فرزندآوری نیز به این علت کم می‌شود. 

کاهش آمار تولد از شهریور 99

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: در 6 ماه نخست امسال فرزندانی متولد می‌شوند که قبل از کرونا شکل گرفته‌اند و در این شرایط سخت متولد می‌شوند. بنابراین در 6 ماه نخست سال کاهش زیادی در موالید رقم نمی‌خورد. این نگرانی مربوط به پس از شهریورماه است که قطعا آمار تولد به‌صورت چشمگیری کاهش می‌یابد.

او افزود: اگر در این برهه زمانی چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود شاید آمار تولدها به یک سوم نیز در مقاطعی کاهش یابد. این امر مقوله‌ای به مراتب خطرناک‌تر از کاهش شیب افزایش یا کاهش جمعیت است زیرا کشور را با یک شوک جمعیتی مواجه می‌کند.

مشکل جمعیتی در ایران چشمگیر خواهد بود

تندگویان با اشاره به وقوع شوک جمعیتی در کشور اذعان کرد: میزان خدمات در کشور باید همواره متناسب با جمعیت باشد. بواسطه شیوع کرونا در یک مقطع زمانی دچار شوک جمعیتی شده و این امر سبب می‌شود تا در برهه‌ای از زمان خدمات وجود داشته باشد اما مصرف کننده‌ای برای این موارد یافت نشود.

او با اشاره به جهانی بودن این معضل گفت: این معضلی است که تمام کشورهای جهان را با خود درگیر خواهد کرد اما به علت مسائل فرهنگی کشور ما بیشتر با آن دست و پنجه نرم خواهد کرد. در بسیاری از کشورها برگزاری یک مراسم عریض و طویل برای آغاز زندگی مرسوم نیست اما در ایران این باور شکل گرفته است که عدم برگزاری یک مراسم درخور برای آغاز زندگی، مسئله ناهنجار و غیرمعمولی است به همین سبب مشکل جمعیتی و ازدواج در ایران نسبت به سایر کشورهای جهان کاهش چشمگیری خواهد داشت.

اختصاص مراکز ایمن برای زنان باردار

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان تاکید کرد: در این راستا یکی از راهکارها می‌تواند این باشد که مراکز ایمن و مجزا برای زنان باردار اختصاص داده شود تا خانواده‌ها اطمینان بیشتری داشته باشند. این امر زمانی می‌تواند محقق شود که خانواده‌ها مطمئن شوند که آن مرکز درمانی بیمار کرونایی پذیرش نمی‌کند تا با یک آرامش روانی به این مراکز مراجعه کنند.

تندگویان با تاکید بر مقوله فرهنگ سازی گفت: از سوی دیگر با آموزش و ترویج اینکه بدون برگزاری مراسم می‌توان زندگی مشترک را آغاز کرد نیز می‌توان گام‌های موثری برداشت و بسیاری از هزینه‌های اضافی نیز از دوش جوانان برداشته می‌شود.

او در پایان با تشریح راه‌های غلبه بر بحران جمعیتی متاثر از کرونا گفت: بنابراین بسترسازی فرهنگی و بهداشتی دو مقوله مهمی است که باید برای غلبه بر این معضل که در آینده ممکن است به بحران منجر شود، در دستور کار قرار گیرد. مشوق‌های جانبی نیز می‌تواند برای مقوله فرزندآوری کارساز باشد به‌خصوص در این برهه که خانواده از این امر هراس دارند./ برنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر