کد خبر: 82743
A

جزییات واگذاری سهم بانک‌های ملت، تجارت، صادرات و بیمه‌ البرز و اتکایی امین و تعیین میزان سهام / سهام‌هایی که برای خرید آن‌ها فعلا به کد بورسی نیاز نیست

سهام دولت در پنج شرکت شامل 3 بانک تجارت، ملت و صادرات، و 2 بیمه البرز و اتکایی امین در اردیبهشت 99 واگذار می شود رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی می گوید: قدرت مدیریت دولت بر صندوق حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ است، از سال ۱۴۰۰ به بعد دولت حق مدیریت ندارد و یک‌دهم درصد سهامدارانی که سهم یک شرکت را خریده‌اند، جایگزین دولت می‌شوند.

جزییات واگذاری سهم بانک‌های ملت، تجارت، صادرات و بیمه‌ البرز و اتکایی امین و تعیین میزان سهام / سهام‌هایی که برای خرید آن‌ها فعلا به کد بورسی نیاز نیست

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ به میزان وجوهی که از طریق فروش واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) بدست بیاید، سهم بانک‌های تجارت، صادرات و ملت و بیمه‌های البرز و اتکایی امین تعیین می‌شود. به عبارت دیگر،  با توجه به میزان وجوهی که از طریق فروش واحدهای سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها بدست بیاید، سهم هر بانک یا بیمه در صندوق‌های ETF تعیین و به این صندوق‌ها انتقال داده می‌شود.

حسین فهیمی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی (سمات) در گفت‌وگو با ایبِنا درباره ابهام موجود در خصوص میزان سهام دولت در بانک‌های تجارت، صادرات و ملت و همچنین شرکت‌های بیمه البرز و اتکایی امین در واگذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) با بیان این مطلب افزود: در صورتی که وجوه جمع‌آوری شده برای فروش واحدهای این صندوق‌ها بیشتر از رقم پیش‌بینی شده ۱۶ هزار میلیارد تومان باشد، صندوق بعدی تشکیل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هر فرد حتی بدون کد بورسی و با کد ملی می‌تواند تا سقف ۲ میلیون تومان از این صندوق‌ها سهام دولت در این شرکت‌ها را با ۲۰ درصد تخفیف خریداری کند، تصریح کرد:  ارزش ریالی واحدهای صندوق‌های قابل معامله ETF بانکی که در روزهای آینده توسط دولت عرضه خواهد شد بیش از ١٦ هزار میلیارد تومان است.

فهیمی همچنین توضیح داد که رقم خرید ۲ میلیون تومان برای هر فرد با اعمال تخفیف ۲۰ درصدی است.

براساس اطلاعیه وزارت امور اقتصادی و دارایی شروع پذیره‌ نویسی برای واحدهای سرمایه‌گذاری ETF از تاریخ  چهاردهم اردیبهشت‌ماه و پایان پذیره نویسی نیز ۳۱ اردیبهشت‌ماه خواهد بود.

پذیره ‌نویسی واحدهای این صندوق برای اشخاص دارای کد معاملاتی (کد بورسی) از طریق کارگزاری ‌های بورس و سامانه‌‌های آنلاین معاملاتی و درگاه‌‌های غیرحضوری و حضوری بانک‌‌های منتخب و برای اشخاص فاقد کد بورسی، از طریق درگاه‌های غیرحضوری و حضوری بانک‌‌های منتخب صورت می‌‌پذیرد.

قیمت سهام تشکیل دهنده واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق در روز آغاز پذیره‌نویسی، متوسط قیمت سهام در سی روز گذشته (منتهی به انتشار این آگهی) با احتساب ۲۰ درصد تخفیف (که ۵ واحد درصد از آن به ‌عنوان دارایی سرمایه‌‌گذاران و به منظور انجام عملیات بازارگردانی نزد صندوق نگهداری خواهد شد) است.

یک صندوق چهاردهم اردیبهشت عرضه می‌شود و دو صندوق دیگر هم در آینده عرضه خواهند شد. در عرضه نخست به هر فرد ۲۰ تا ۳۰ درصد تخفیف داده می‌شود اما این تخفیف برای همان فرد در صندوق‌های دیگر قابل استفاده نیست.

 وزارت امور اقتصادی و دارایی طی اطلاعیه‌ای فراخوان واگذاری (شماره ۱) پذیره ‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌ گذاری قابل معامله (ETF) "واسطه‌گری مالی یکم" را منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده است که وزارت امور اقتصادی و دارایی از طریق این واگذاری، به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران، باقیمانده سهام خود در بانک های ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه ‌های البرز و اتکایی امین را واگذار خواهد کرد.

ویژگی بارز این واگذاری، بهره ‌مندی کلیه ایرانیان، از تخفیف ۲۰ درصدی است. سقف سرمایه گذاری هر شخص حقیقی (هر کد ملی)، بیست میلیون ریال (دو میلیون تومان) تعیین شده است. پذیره‌ نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان‌پذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد.

پذیره ‌نویسی واحدهای این صندوق برای اشخاص دارای کد معاملاتی (کد بورسی) از طریق کارگزاری‌های بورس و سامانه‌های آنلاین معاملاتی و درگاه ‌های غیرحضوری و حضوری بانک‌ های منتخب و برای اشخاص فاقد کد بورسی، از طریق درگاه ‌های غیرحضوری و حضوری بانک ‌های منتخب صورت می‌ پذیرد. شروع پذیره‌ نویسی از ۱۴ اردیبهشت و پایان پذیره ‌نویسی ۳۱ اردیبهشت  خواهد بود.

همچنین در این اطلاعیه تاکید شده است که داشتن کد بورسی برای پذیره ‌نویسی الزامی نیست. متقاضیان برای انجام معامله این واحدها که از ۲ ماه به بعد از تخصیص امکان‌ پذیر است، می‌ توانند به تدریج طی ماه های آینده و در فرصت مناسب نسبت به ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی مطابق رویه ‌های شرکت سپرده ‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه اقدام کنند.

حسین فهیمی- مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه- در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه  کد ملی جایگزین کد بورسی نمی‌شود بلکه مبنا قرار می‌گیرد، اظهار کرد: به عبارت دیگر فردی که کد بورسی ندارد می‌تواند در ETF مشارکت کند اما این به معنی جایگزین شدن نیست. متقاضیان می‌توانند با مراجعه به شعب بانکی که دولت اعلام کرده است بدون داشتن کد بورسی هم خرید واحدهای صندوق ETF را انجام دهند و بعد برای اخذ کد بورسی مراجعه می‌کنید. در نهایت افراد برای نقل و انتقال سهم‌های ETF باید کد بورسی داشته باشند و عضو بورس باشند

صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله یا Exchange-traded fund نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که از دارایی‌های متنوع تشکیل شده و واحدهای آن در طول روز همانند سهام در بازار معامله می‌شود و ساختاری شبیه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک دارند؛ یعنی مشتری خرید سهام، در طول ساعات و روزهایی که بازار معاملات سهام باز است می‌توانید یک یا چند واحد از یک صندوق ETF را بخرید، یا چند واحد از آن را بفروشید.

 مشتریان با خرید واحدهای ETF، پول خود را در صندوقی سرمایه گذاری می‌کنید که با استفاده از یک تیم مدیریت حرفه‌ای سعی می‌کند تا با تشکیل پرتفویی از سهام و انواع اوراق بهادار، سود کسب کند. اما برخلاف صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، که فقط در پایان روز و پس از محاسبه NAV می‌توان آن‌ها را خریدوفروش کرد، سرمایه‌گذاران می‌توانند واحدهای ETF را همانند سهام در طول روز معامله کنند و از مزیت نقدشوندگی سریع‌تر آن نسبت به صندوق سرمایه‌گذاری مشترک بهره‌مند شوند.

دو زیرمجموعه «وبصادر» عرضه اولیه می شود

 از سوی دیگر، مدیرعامل بانک صادرات ایران از عرضه اولیه دو زیرمجموعه بانک در سال جاری، علت رشد ۹۸ درصدی سهام و انتظار قیمت سهم و اثر کاهش سود بانکی بر این صنعت خبر داد.

حجت‌اله صیدی در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه احراز هویت سجام در بانک صادرات ایران در خصوص برنامه واگذاری زیرمجموعه‌های این بانک طی سال‌جاری به بورس‌پرس گفت: گروه مالی سپهر صادرات در نیمه راه قرار دارد و حدود ۵۰ درصد امور پذیرش آن صورت گرفته و پس از آن عرضه اولیه سهام تامین سرمایه سپهر صادرات نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی درباره عرضه اولیه سهام شرکت کارگزاری بانک صادرات ایران نیز توضیح داد: اگر قرار بر این باشد که سهام کارگزاری‌ها نیز در بورس عرضه شوند، قطعاً یکی از آنها کارگزاری بانک صادرات ایران خواهد بود.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا بازار سهام در وضعیت فعلی با تداوم رکوردشکنی‌ها و روند صعودی دارای حباب است؟ گفت: با توجه به ارزش‌گذاری شاخص‌ها، ارزیابی این است که بورس به‌طور کلی دارای حباب نیست اما ممکن است سهام برخی شرکت‌ها حباب داشته باشد، یا برخی با نرخ بنیادی هم قیمت باشد.

صیدی درخصوص علت رشد ۹۸.۵ درصدی قیمت هر سهم «وبصادر» و از ۶۴ به ۱۲۷ تومان نیز توضیح داد: این سهم همانند دو تا سه بانک دیگر بورسی به ارزش‌های واقعی نزدیک می‌شود. اکنون بانک صادرات ایران با بیش از ۲۳۰ هزار میلیارد تومان سپرده و حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان دارایی دارای ارزش روز بازار ۲۲ هزار میلیارد تومانی است و جا دارد به ارزش ذاتی برسد.

وی درباره اثر کاهش سود بانکی بر این صنعت نیز گفت: سود سپرده‌ها کاهش پیدا نکرده و همان سودهای مصوب شورای پول و اعتبار است که در بعضی موارد رعایت نمی‌شد و در جلسه اخیر شورای هماهنگی بانک‌ها مقرر شد نظام‌بخشی بر سود بانکی صورت گیرد. بنابراین اثری بر سودآوری بانک نخواهد داشت ضمن اینکه انتشار اوراق گواهی سپرده با سود ۱۸ درصد هم به رسمیت شناخته شده که در صورت درخواست تامین مالی بیشتر، اوراق سپرده آن را ممکن می‌کند.

سهام‌هایی که برای خرید آن‌ها فعلا به کد بورسی نیاز نیست

نخستین اطلاعیه وزارت اقتصاد درمورد فراخوان واگذاری پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌ گذاری قابل معامله (ETF) منتشر و در آن اعلام شد که پذیره‌ نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان‌پذیر است. نکته مهمی که مطرح است این است که در این فرایند کد ملی جایگزین کد بورسی نمی‌شود و به گفته مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، کد ملی مبنا قرار می‌گیرد اما برای نقل و انتقال آن کد بورسی لازم است.به گزارش ایسنا، قرار است  سهام دولت در تعداد ۹ شرکت دولتی در رسته‌های انرژی (پالایشگاه و پتروشیمی)، مالی (بانک‌ها و بیمه‌ها) و صنایع فلزی و معدنی در بورس عرضه خواهند شود. در این مرحله از واگذاری، تصمیم بر این است که به‌صورت فراگیر این سهام‌ها عرضه شوند تا همه مردم با اعمال تخفیف‌هایی (در مرحله اول و فقط برای یک‌بار) در دو گروه ۲۰ و ۲۵ درصدی با سقف خرید ۲ میلیون تومان به ازای هر نفر بتوانند  سهام عرضه‌شده را خریداری کنند.

بر این اساس ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان باقیمانده سهام دولت در سه بانک (تجارت، ملت و صادرات) و دو شرکت بیمه‌ای (بیمه البرز و بیمه اتکایی امین) در قالب یک صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF) با عنوان «واسطه گری مالی یکم»، عرضه می شود که شروع پذیره نویسی فروش واحدهای این صندوق را از شنبه هفته آینده (۱۴ اردیبهشت) لغایت ۳۱ ماه جاری است. وزارت اقتصاد برای تمام خریداران این سهام، ۲۰ درصد تخفیف قائل شده‌ که ۱۵ درصد آن نقدی است و ۵ درصد آن به منظور بازار گردانی واحدها، نزد صندوق نگهداری می‌شود.

واگذاری باقی مانده سهام سه بانک و دو بیمه

در این راستا وزارت امور اقتصادی و دارایی طی اطلاعیه‌ای فراخوان واگذاری (شماره ۱) پذیره ‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌ گذاری قابل معامله (ETF) "واسطه‌گری مالی یکم" را منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده است که وزارت امور اقتصادی و دارایی از طریق این واگذاری، به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران، باقیمانده سهام خود در بانک های ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه ‌های البرز و اتکایی امین را واگذار خواهد کرد.

ویژگی بارز این واگذاری، بهره ‌مندی کلیه ایرانیان، از تخفیف ۲۰ درصدی است. سقف سرمایه گذاری هر شخص حقیقی (هر کد ملی)، بیست میلیون ریال (دو میلیون تومان) تعیین شده است. پذیره‌ نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان‌پذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد.

پذیره ‌نویسی واحدهای این صندوق برای اشخاص دارای کد معاملاتی (کد بورسی) از طریق کارگزاری‌های بورس و سامانه‌های آنلاین معاملاتی و درگاه ‌های غیرحضوری و حضوری بانک‌ های منتخب و برای اشخاص فاقد کد بورسی، از طریق درگاه ‌های غیرحضوری و حضوری بانک ‌های منتخب صورت می‌ پذیرد. شروع پذیره‌ نویسی از ۱۴ اردیبهشت و پایان پذیره ‌نویسی ۳۱ اردیبهشت  خواهد بود.

همچنین در این اطلاعیه تاکید شده است که داشتن کد بورسی برای پذیره ‌نویسی الزامی نیست. متقاضیان برای انجام معامله این واحدها که از ۲ ماه به بعد از تخصیص امکان‌ پذیر است، می‌ توانند به تدریج طی ماه های آینده و در فرصت مناسب نسبت به ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی مطابق رویه ‌های شرکت سپرده ‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه اقدام کنند.

ضرورت دارا بودن کد بورسی برای نقل و انتقال سهم

در این راستا، حسین فهیمی- مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه- در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه  کد ملی جایگزین کد بورسی نمی‌شود بلکه مبنا قرار می‌گیرد، اظهار کرد: به عبارت دیگر فردی که کد بورسی ندارد می‌تواند در ETF مشارکت کند اما این به معنی جایگزین شدن نیست. متقاضیان می‌توانند با مراجعه به شعب بانکی که دولت اعلام کرده است بدون داشتن کد بورسی هم خرید واحدهای صندوق ETF را انجام دهند و بعد برای اخذ کد بورسی مراجعه می‌کنید.

 

وی تاکید کرد: در نهایت افراد برای نقل و انتقال سهم‌های ETF باید کد بورسی داشته باشند و عضو بورس باشند.

جزئیات عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس

رئیس سازمان خصوصی‌سازی توضیحاتی در مورد عرضه نخستین صندوق ETF تحت عنوان واسطه‌گری مالی که شامل سه بانک و دو شرکت بیمه می‌شود، ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، علیرضا صالح در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، با اشاره به عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس، گفت: یک صندوق چهاردهم اردیبهشت عرضه می‌شود و دو صندوق دیگر هم در آینده عرضه خواهند شد. در عرضه نخست به هر فرد ۲۰ تا ۳۰ درصد تخفیف داده می‌شود اما این تخفیف برای همان فرد در صندوق‌های دیگر قابل استفاده نیست.

وی با تاکید بر این‌که دولت ابزاری برای افزایش قیمت سهام شرکت‌هایی که می‌خواهد عرضه کند ندارد، توضیح داد: دولت عرضه‌کننده است و اگر صف فروش را زیاد کند قیمت‌ها کاهش خواهد یافت. به عبارت دیگر خرید برای دولت ممنوع است پس به چه طریقی می‌تواند قیمت را بالا ببرد؟

  جزئیات نخستین صندوق ETF

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به عرضه سهام صندوق واسطه‌گری مالی به عنوان نخستین صندوق، گفت: دولت بهترین سهام‌ها را برای این صندوق در نظر گرفته است. این صندوق شامل سهام بانک‌های صادرات، تجارت، ملت و بیمه‌های البرز و امین است که در آنها سیت مدیریتی دیده شده است.

صالح با تاکید بر این‌که هدف دولت فقط تامین مالی نیست، عنوان کرد: در این صندوق حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان تخفیف داده می‌شود. برای این‌که عدالت اجتماعی هم رعایت شود، شب عرضه آگهی ندادیم بلکه یک هفته پیش از پذیره‌نویسی شرایط را اعلام کردیم و از روز پذیره‌نویسی که چهاردهم اردیبهشت است تا ۳۱ اردیبهشت به مردم زمان می‌دهیم.

  امکان مشارکت با کد بورسی و کد ملی

وی در ادامه در مورد نحوه پذیره‌نویسی ETFها توضیح داد: افرادی که کد بورسی دارند می‌توانند از طریق کارگزاری‌ها و بانک‌ها اقدام کنند و افرادی که کد بورسی ندارند می‌توانند با حداقل اطلاعات شامل نام و نام‌خانوادگی، کد ملی، کد پستی و شماره موبایل از طریق درگاه‌های حضوری و غیرحضوری همه بانک‌ها اقدام کنند.

به گفته رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی، واریز وجه می‌تواند از طریق سرپرست خانوار برای همه اعضای خانواده انجام شود اما اگر قرار باشد به هر فرد دو میلیون سهم داده شود هر کد ملی به صورت مجزا می‌تواند این میزان سهم را بگیرد.

صالح در ادامه با بیان این‌که زمانی‌که صندوق سرمایه‌گذاری می‌خواهد در بورس تاسیس شود، باید اساسنامه و امیدنامه آن در کدال منتشر شود، اظهار کرد: در این راستا اساسنامه و امیدنامه صندوق واسطه‌گری مالی در کدال منتشر شده است و روزی که سهام عرضه شود هیچ‌کس نمی‌تواند اساسنامه را تغییر دهد.

  مدیریت صندوق تا ۱۴۰۰ با دولت است

وی با تاکید بر این‌که قدرت مدیریت دولت بر صندوق حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ است، اظهار کرد: از سال ۱۴۰۰ به بعد دولت حق مدیریت ندارد و یک‌دهم درصد سهامدارانی که سهم یک شرکت را خریده‌اند، جایگزین دولت می‌شوند.

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: در این راستا هدف این است که تا سال ۱۴۰۰ مجمع الکترونیکی یا رای‌گیری الکترونیکی را راه‌اندازی کنیم.

صالح به مردم توصیه کرد: اساسنامه و امیدنامه صندوق را بخوانند تا متوجه شوند مدیریت صندوق اکتیو نیست و مدیر نمی‌تواند سهام بانک را خرید و فروش کند. فقط سود سهام را پرداخت و بازارگردانی می‌کند.

  جزئیات سه صندوق ETF

وی در ادامه با بیان این‌که دولت قصد دارد سهام خود در شرکت‌های دولتی را در قالب دو گروه عرضه کند، توضیح داد: گروه اول شرکت‌هایی هستند که در حال حاضر در بورس وجود دارند که شامل سه صندوق واسطه‌گری مالی، پالایشی (چهار پالایشگاه به ارزش ۲۲ هزار میلیارد تومان) و صنایع فلزی و خودروسازی می‌شود.

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: برخی شرکت‌ها هم شرکت‌های مادرتخصصی مانند ایمیدرو و ایدرو هستند که مجموع آن را در قالب یک هلدینگ یا شرکت سرمایه‌گذاری در بورس پذیرش می‌کنیم. باید در نظر داشت که بورس استانداردهایی دارد که اگر یک شرکت آن‌ها را رعایت نکند، نمی‌تواند وارد این بازار شود و هدف ما این است که اطلاعات افشا نشده‌ای در صورت‌های مالی شرکت‌هایی که سهام آن‌ها را عرضه می‌کنیم، وجود نداشته باشد. حداقل تا شش ماه آینده دو یا سه هلدینگ به ارزش ۸۰ هزار میلیارد تومان وارد بازار خواهیم کرد.

  خرید و فروش سهام ETFها دو ماه بعد از پذیره‌نویسی

همچنین در این برنامه، علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران با بیان این‌که سهام صندوق واسطه‌گری مالی تا دو ماه بعد پذیره‌نویسی قابلیت فروش در بورس اوراق بهادار تهران را ندارد، گفت: این موضوع حتی برای افرادی که کد بورسی ندارند، صدق می‌کند.

  احتمال معامله خارج از ساعت برخی از سهام‌ها

وی با اشاره به اختلالاتی که در هسته معاملات وجود دارد، گفت: با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد، امکان به‌روزرسانی نرم‌افزار نیست. در این راستا معاملات آخرین عرضه اولیه که دو میلیون نفر در آن شرکت کردند را، به خارج ساعت معاملات منتقل کردیم. سعی می‌کنیم زیرساخت‌ها را فراهم کنیم و اگر نشد زمان معاملات را تغییر می‌دهیم.

 

امکان پذیره نویسی سهام دولت از درگاه اینترنتی بانک ها

رئیس کل سازمان خصوصی سازی از امکان پذیره نویسی سهام دولت از درگاه اینترنتی بانک‌ها خبر داد.

 علیرضا صالح با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری یک شنبه شب شبکه دو سیما درباره عرضه سهام برخی شرکت‌های دولتی در بورس افزود: روش‌های معمول این است که به قیمت روز فروش، به آحاد مردم فروخته می‌شود یا اینکه بلوک مدیریتی را می‌فروشیم، اما در روش جدید از روش سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری معامله پذیر (ETF) استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: برای آحاد مردم تخفیف ۲۰ درصدی را در نظر گرفتیم یعنی زمانی که آگهی می‌دهیم قیمت در تابلوی بورس ثابت است و ۲۰ درصد کمتر از قیمت سهم در روز عرضه، ارائه می‌شود و قانون گذار اجازه داده است تا ۳۰ درصد کمتر هم عرضه کنیم.

 

صالح افزود: به این علت، چنین تخفیفی را می‌دهیم که اگر بازار تا ۲۰ درصد هم نوسان کرد مردم ضرر نکنند و این تخفیف فقط یک بار داده می‌شود.

پنج بنگاه خوب دولتی

وی اضافه کرد: برای صندوق اولیه، پنج بنگاه خوب دولتی بورس را در نظر گرفتیم از جمله بانک‌های صادرات، تجارت، ملت، بیمه البرز و بیمه اتکایی امین تحت عنوان صندوق سرمایه گذاری واسطه گری مالی که سیت‌های (صندلی های) مدیریتی هم در این سهام وجود دارد.

 

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: ما می‌توانستیم سیت‌های مدیریتی را تا ۲۰ درصد بالاتر از قیمت‌های تابلو بفروشیم و این رقم در رقابت خریدارها می‌تواند تا ۵۰ درصد هم بالاتر برود، اما نه تنها این کار را نمی‌کنیم بلکه با تخفیف ۲۰ درصدی می‌فروشیم بنابراین دولت در پی فقط تأمین مالی نیست.
زمان پذیره‌نویسی

صالح افزود: برای عادلانه‌تر کردن میزان دسترسی مردم و اقدام آن‌ها برای خرید این سهام، از زمان آگهی تا پذیره‌نویسی یک هفته زمان دادیم و از روز عرضه تا ۳۱ اردیبهشت برای پذیره نویسی فرصت دادیم تا همه مردم ایران بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

 

وی اضافه کرد: در این مرحله که صندوق واسطه گری مالی تأسیس شده و آگهی آن فراخوان داده شد از چهاردهم اردیبهشت، مردم به دو روش می‌توانند پذیره نویسی کنند. برخی افراد که کد بورسی دارند می‌توانند از طریق کارگزاری ها، این پذیره نویسی را انجام و همزمان می‌توانند از طریق بانک هم انجام دهند و کسانی هم که کد بورسی ندارند می‌توانند از درگاه‌های حضوری و غیرحضوری همه بانک‌ها استفاده کنند.

 

ممنوعیت مشارکت حقوقی ها

 

صالح با اشاره به اینکه اشخاص حقوقی نمی‌توانند این سهام را پذیره نویسی کنند، افزود: مردم می‌توانند بدون مراجعه حضوری، از درگاه بانک‌ها وارد شوند و پذیره نویسی را انجام دهند.

 

وی در پاسخ به این پرسش که دولت چه تضمینی می‌دهد که این سهام ETF به سرنوشت سهام عدالت دچار نشود؟ گفت: شیوه این صندوق با سهام عدالت متفاوت است. صندوق‌های سرمایه گذاری باید اساسنامه و امیدنامه آن‌ها در کُدال منتشر شود.

 

انتشار اساسنامه

صالح با بیان اینکه اساسنامه و امیدنامه این صندوق را منتشر کرده ایم و مردم سرمایه گذاری غیرمستقیم انجام می‌دهند افزود: این اساسنامه قابل تغییر نیست و در این اساسنامه، مدیریت را محدود کردیم و از سال ۱۴۰۰ به بعد، دولت نمی‌تواند مدیریت کند.

 

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: تلاش می‌کنیم تا سال ۱۴۰۰ , سازمان بورس قابلیت رأی گیری الکترونیکی مجمع را ایجاد کند تا سهامداران بتوانند الکترونیکی در رأی گیری مجمع شرکت کنند.

 

چند گروه واگذاری در راه در بورس

صالح افزود: امسال چند گروه واگذاری را در بورس خواهیم داشت، برخی مجزا انجام می‌شود برخی را در قالب ETF و برخی از شرکت‌ها را هم در قالب هُلدینگ یا شرکت سرمایه گذاری در بورس عرضه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه با توجه به استقبال مردم از این صندوق، درباره عرضه صندوق بعدی تصمیم می‌گیریم، اضافه کرد: تا شش ماه آینده سعی می‌کنیم دو تا سه هُلدینگ را وارد بازار سرمایه کنیم که ارزش آن‌ها حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان است.

مدیرعامل بورس تهران هم در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: سهام شرکت‌های دولتی که قرار است به زودی در بورس عرضه شود تا دو ماه پس از پذیره نویسی، قابلیت فروش در بورس اوراق بهادار تهران را ندارد و این شرایط برای همه پذیره نویسان این سهام، یکسان است.

علی صحرایی افزود: سرپرست خانوار می‌تواند برای اعضای خانواده پذیره نویسی کند، اما به ازای هر کد ملی می‌تواند ثبت نام و پرداخت‌ها را انجام دهد.

وی با اشاره به رشد بازار سرمایه گفت: در یک ماه اخیر شاخص بورس تهران ۵۵ درصد رشد کرده است.

 

ویژگی های صندوق

صحرایی افزود: ویژگی صندوق این است دارایی‌های متنوعی در آن وجود دارد و سرمایه گذاری غیرمستقیم مردم است و این موضوع هیجان بازار را کنترل می‌کند و با توجه به اینکه دولت تا پایان سال ۱۴۰۰ سهامدار ممتاز است و صندوق هم فعال است و اینکه تنوع صنعت بانک و بیمه برای این صندوق انتخاب شده است در نتیجه بخشی از ریسک ها، پوشش داده می‌شود.

وی ادامه داد: در هر حال، سرمایه گذاری در بورس، ریسک هم دارد، اما با پُرتفویی که برای عرضه صندوق‌های آینده چیده شده بخشی از ریسک ذاتی بازار سرمایه را کاهش داده است.

 

  آخرین وضعیت واگذاری سهام سرخابی‌ها

صالح در ادامه در مورد واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در بورس، توضیح داد: وزارت ورزش همه تلاش خود را برای این واگذاری به کار گرفته است و مانع خاصی سر راه آن نیست. در حساب و کتاب‌های این دو باشگاه ابهاماتی وجود دارد که باید برطرف شود. استقلال و پرسپولیس مشمول ماده ۱۴۱ هستند. از این رو از وزارت ورزش خواستیم دو ورزشگاه را به نام این دو تیم کند.

وی ادامه داد: دارایی‌های فیزیکی و برند دو باشگاه در حال بررسی است و برند پرسپولیس ارزش‌گذاری شده اما هنوز در صورت مالی منتشر نشده است. ممکن است پرسپولیس زودتر از استقلال برای واگذاری آماده شود.

 

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: امروز طبق قول باشگاه استقلال و وزیر ورزش، قرار شد کار تا مرداد انجام شود.

 

خصوصی سازی پرسپولیس و استقلال

 

صالح در بخش دیگری از سخنان خود درباره خصوصی سازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس گفت: وزارت ورزش و جوانان در هفت ماه اخیر همه تلاش خود را برای این کار انجام داد.

وی با اشاره به اینکه این دو باشگاه اکنون مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت هستند یعنی مجموع دارایی‌های آن‌ها برای پرداخت بدهی‌های آن‌ها کافی نیست، ادامه داد: از وزارت ورزش و جوانان خواستیم دو ورزشگاه را به نام این دو باشگاه کند.

رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه قیمت این دو باشگاه در حال ارزیابی است، گفت: این باشگاه‌ها دارایی‌های فیزیکی و دارایی‌های غیرفیزیکی یعنی برند دارند.

وی ادامه داد: برندهای پرسپولیس و استقلال ۴۵ طبقه دارند، برند پرسپولیس ارزیابی شد؛ پنج طبقه استقلال هم ثبت شده، اما هنوز قیمت گذاری نشده و ۴۰ طبقه باقی مانده است.

صالح افزود: قرار شد حداکثر تا مرداد همه این کارها را انجام دهیم و اساسنامه استاندارد بورس را برای آن‌ها حاکم و تراز تلفیقی برای آن‌ها ایجاد و آن‌ها را در بورس پذیرش کنیم.

وی اضافه کرد: می‌خواهیم این دو باشگاه را به شرکت سهامی عام تبدیل و ۱۰ درصد سهام آن‌ها را در بورس عرضه کنیم تا کشف قیمت شود و حداقل ۵۱ درصد آن باید کنترلی واگذار شود.

پذیره نویسی اعضای خانواده توسط سرپرست/تا دو ماه پس از پذیره نویسی، قابلیت فروش در بورس اوراق بهادار تهران نیست

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر