کد خبر: 82952
A

زمان نهایی آزادسازی سهام عدالت مشخص شد

علیرضا صالح رئیس سازمان خصوصی سازی: حداکثر سقف زمانی برای تحقق آزادسازی سهام عدالت را آبان ماه برآورد کردیم که با موافقت رهبری، این امر زودتر محقق خواهد شد.

زمان نهایی آزادسازی سهام عدالت مشخص شد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ علیرضا صالح رئیس سازمان خصوصی سازی در گفت‌وگویی،  با اشاره به جزئیات زمانی برای آزادسازی سهام عدالت پس از دستور رهبری  انقلاب گفت: ما حداکثر سقف زمانی برای تحقق آزادسازی سهام عدالت را آبان ماه می‌دانستیم که خوشبختانه رهبری بسیار زودتر از پیش بینی‌های ما دستور آزاد سازی آن را صادر کردند و با اذن رهبری آزادسازی این سهام سرعت می‌گیرد.

وی افزود: اکنون در راستای گسترش مالکیت آحاد مردم در بازار سرمایه شرایطی را فراهم خواهیم کرد تا پس انداز‌های کوچک مردم به بورس هدایت شود در نتیجه برای نخستین بار صندوق‌های قابل معامله سرمایه پذیر را برای واگذاری سهام خود، انتخاب کردیم.

این مقام مسئول بیان کرد: قرار است سهام دولتی در قالب صندوق‌های قابل معامله سرمایه پذیر یا ETF در بازار بورس عرضه شوند و بدین طریق مردم می‌توانند سهم ۲ میلیون تومانی خریداری کرده و از تخفیف ۲۰ درصدی دولت در این بخش، برخوردار شوند و به واسطه این امر درآمد‌های خود را مولد کنند.

صالح افزود: قرار است دولت بخشی از سهام خود را در قالب سه صندوق ETF  یا همان واسطه گری مالی در بورس عرضه کند که این صندوق‌ها شامل صندوق‌های بانکی و بیمه ای، پالایشگاهی و فلزات و خودرو هستند و صندوق پالایشگاهی شامل بخشی از سهام ۴ پالایشگاه و بانکی بیمه‌ای شامل بخشی از سهام دولت در ۳ بانک و ۲ شرکت بیمه‌ای است.

رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه در فاز اول بهترین سهام شرکت‌های بورسی خود را انتخاب کرده ایم، گفت: اولین صندوق واسطه گری مالی که شامل سهام بانک‌های صادرات، ملت و تجارت و بیمه‌ها البرز و اتکای نوین هستند در بازار سرمایه عرضه خواهند شد که سهام آن‌ها پیشتر هم در بورس عرضه شده است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: تا پایان ۱۴۰۰ قید دولتی بودن از مدیریت این صندوق‌ها سلب خواهد شد و با جمع آوری واحد‌های عادی به میزان یک دهم درصد سهم دولت در مدیریت به مراتب کاهش یابد و خود یونیت دار‌های صندوق مدیریت این صندوق‌ها را در دست گیرند.

او با اشاره به مزایای این صندوق‌های قابل معامله در بورس گفت: با عرضه این صندوق‌ها در واقع سبدی از سهام را در نظر می‌گیریم چرا که سهم یک شرکت ممکن است در آینده با نوساناتی همراه باشد، امکان اینکه تمام سهام‌ها ریزش داشته باشند، بسیار کم است.

به دنبال کسب درآمد نیستیم!

صالح با اشاره به برنامه‌های آتی دولت در بازار سرمایه بیان کرد:  قرار بر این است تا در امسال در قالب "صندوق‌های سرمایه گذاری معامله پذیر" بخشی از سهام دولت را عرضه کنیم و این روند ادامه دار خواهد بود و ما در مرحله اول، ترکیبی از سهم شرکت‌ها را در نظر گرفتیم و با توجه به استقبال عمومی از عرضه آن‌ها اقدام به عرضه برخی دیگر از سهام‌های دولتی خواهیم کرد.

رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه دولت به دنبال کسب درآمد نیست، گفت: اگر دولت به دنبال جمع آوری منابع مالی بیشتر بود قطعا به صورت تک سهام و ۲۰ درصد بالاتر از قیمت تابلو اقدام به فروش می‌کرد، اما اکنون برای عرضه هر واحد ۲ میلیون تومنی از این شیوه، یک تخفیف ۲۰ درصدی را در نظر گرفته است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: به منظور کاهش ریسک ناشی از نوسانات آینده این سهام‌ها بازار گردانی  صندوق های ETF را هم در نظر گرفتیم یعنی ارزش هر یونیت صندوق معادل ۱۰ هزار تومان و به ازای سهم هر یونیت از این شرکت‌ها ۵۰۰ تومان  داخل صندوق نگه داشته ایم و افرادی که تمایل به سرمایه گذاری داشته باشند وجه نقد را دریافت کرده و به این صورت کار‌ها دنبال می‌شود.

 او بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون تعداد زیادی از سهام‌ها را به فروش رساندیم، اما اکنون این ETF ها را برای این در نظر گرفته ایم که پس انداز‌های خرد مردم را به بازار سرمایه هدایت کنیم که بدین طریق هم مالکیت مردم در بازار سرمایه افزایش یابد و هم در راستای تحقق اصل ۴۴ گام برداریم.

مدیریت بالای دولتی؛ کارآیی پایین اقتصادی

صالح در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای مقابله با بحران‌های آینده در بورس تدوین شده است، گفت: ما به عنوان عرضه کننده وارد این بازار می‌شویم و قطعا اگر بازار کشش نداشت، چنین برنامه‌ای را در نظر نمی‌گرفتیم ضمن اینکه قرار است با تداوم عرضه سهام‌های دولتی، بازار بورس را فعال‌تر کنیم.

رئیس سازمان خصوصی سازی با اشاره به ارزشمندی بالای دارایی این شرکت‌های دولتی، گفت: در صورت عرضه آن‌ها احتمال اُفت سهامشان پایین است، اما ممکن است با مدیریت دولتی، کارآیی بالایی نداشته باشند به همین منظور عرضه آن‌ها بهترین راه است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: نمونه‌های زیادی از عرضه سهام‌ها در بورس انجام شده که نتایج مثبتی را هم داشته و نمونه‌های آن در قالب سهام برخی پتروشیمی‌ها و شستا مشخص قابل مشاهده است و سهام‌هایی که قرار است در آینده عرضه کنیم، جزو ۵۰ شرکت اول بورس اوراق بهادار هستند.

واگذاری شرکت‌های توسعه‌ای در آینده/ قصد نداریم مشکلات دولتی را به بخش خصوصی منتقل کنیم

او بیان کرد: در گام‌های بعدی قرار است سهام برخی از سازمان‌های توسعه‌ای و شرکت‌های مادر تخصصی‌های خود را در بورس عرضه کنیم که این امر مستلزم این است که در ابتدا آن‌ها را به صورت سهامی عام کرده و سپس سهام آن‌ها را وارد بازار سرمایه کنیم.

صالح در پاسخ به این سوال که سرنوشت مولد سازی ۱۰۰ هزار میلیاردی اموال غیر مولد دولتی چه می‌شود، گفت: یکسری ظرفیت‌های قانونی برای مولد کردن دارایی‌ها شناسایی شده و با همکاری وزارتخانه در حال تدوین برنامه‌هایی برای تعیین تکلیف آن‌ها داریم چرا که به دنبال این نیستیم تا بخش‌هایی که با انبوهی از مشکلات مواجه هستند را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

رئیس سازمان خصوصی سازی تصریح کرد: قصد داریم بخشی از عرضه‌های اولیه را انجام داده و بدین طریق به بازار سرمایه عمق ببخشیم و در فاز اول قصد واگذاری مولد‌ها را داریم و تا پایان امسال طی چندین مرحله این کار را انجام خواهیم داد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به عرضه اولین صندوق ETFدولتی در سال ۹۹ گفت: پذیره نویسی اولین صندوق که شامل سهام بانک‌ها و بیمه هستند تحت عنوان صندوق یکم واسطه گری مالی در شنبه هفته آینده صورت می‌پذیرد.

۸۰ میلیون نفر می‌توانند سهام بخرند!

او با اشاره به میزان مولد سازی و واگذاری دولت در سال ۹۹ گفت: در بودجه امسال مقرر شد تا وزارت اقتصاد اقدام به مولد سازی و عرضه ۵۰ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های خود کند که با این کار بخشی از آن را پوشش خواهیم داد و بسته به استقبال مردم، آن روند ادامه دار خواهد شد و شرایطی را فراهم کنیم که اگر ۸۰ میلیون نفر هم خواستند سهام ۲ میلیون تومانی خریداری کنند، این شرایط برایشان مهیا باشد.

صالح در پاسخ به این سوال که این صندوق‌ها به طور مشخص توسط چه کسانی مدیریت می‌شوند، گفت: در اساسنامه هیئت وزیران مشخص شد تا مدیریت دولت بر این صندوق‌ها محدود شود و تا حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ در اختیار آن باشد و به ازای هر یک دهم درصد واحد‌هایی که جمع آوری شود، به همان میزان سهم دولت بر آن‌ها کاهش یافته و به مرور زمان حذف می‌شود.

اشتباهات پوری حسینی تکرار نخواهد شد

رئیس سازمان خصوصی سازی بیان کرد: نمی‌خواهیم اشتباهات گذشته تکرار شود و نگاهمان رو به جلو است و برای تحقق این امر، برخی از فرآیند‌ها را در سازمان خصوصی سازی اصلاح کردیم و به دنبال این هستیم که عرضه‌ها در قالب سهام بورسی انجام شود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه سازمان خصوصی سازی را اتاق شیشه‌ای خواهیم کرد، گفت: هیچ عرضه‌ای بیرون از بازار سرمایه رخ نخواهد داد چرا که هنگام عرضه در بورس، اطلاعات به صورت شفاف بوده و خریداران مشخص هستند.

او بیان کرد: هیچ مذاکره‌ای جز در تابلوی بورس، انجام نخواهد شد و علت انتخاب این شیوه هم، شفاف سازی و از معرض دور کردن فسادهاست و اهلیت سنجی را هم برای مشتریان در نظر گرفتیم و بر این اساس تنها داشتن پول افراد ملاک نیست و بایستی افراد دارای اهلیت فنی و مدیریتی هم باشند.

انتقال مدیریت هپکو به وزارت صمت

صالح در پایان در پاسخ به این سوال که با وجود خروج آقای روغنی از هپکو سرنوشت این کارخانه به کجا ختم خواهد شد، گفت: با وزارت صنعت، معدن و تجارت رایزنی کرده ایم تا مدیریت این شرکت را به این وزارتخانه منتقل و تیم‌های مدیریتی این وزارتخانه، تصمیم گیری نهایی را انجام دهند و اکنون منتظر دریافت برنامه‌های ایدرو و ایمیدور هستیم.  

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر