کد خبر: 83089
A

وزیر دفاع آمریکا : چین و روسیه به دنبال ضربه زدن به اتحادیه اروپا هستند

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه ایتالیایی مدعی شد که چین و روسیه از وضعیت اضطراری که در پی شیوع کرونا در جهان به وجود آمده است، برای پیشبرد منافع خود در اروپا سوء استفاده می‌کنند.

وزیر دفاع آمریکا : چین و روسیه به دنبال ضربه زدن به اتحادیه اروپا هستند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ اسپر در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه «لا استامپا» مبنی بر اینکه آیا چین و روسیه با ارسال کمک‌های پزشکی به ایتالیا در بحبوحه شیوع کرونا به دنبال اعمال نفوذ در اروپا هستند، تصریح کرد: « (ایالات متحده آمریکا) آگاه است که برخی (کشورها) تلاش می‌کنند تا از شیوع (کرونا) بعنوان راهی برای سرمایه‌گذاری در صنایع و زیرساخت‌های مهم که در بلند مدت بر امنیت تأثیر دارد، استفاده کنند».

این مقام آمریکایی ادامه داد: «مخالفان بالقوه نیز قطعاً تلاش می‌کنند تا از منافع خود برای پیشبرد منافعشان استفاده کنند و در ناتو و اروپا ایجاد اختلاف کنند. هوآوی و 5G، نمونه‌های مهمی از این فعالیت شرورانه چین است».

اظهارنظرات وزیر دفاع آمریکا در شرایطی مطرح شده است که به طور همزمان برخی از مقام‌های آمریکایی تلاش می‌کنند تا پکن را برای شیوع کروناویروس در جهان مقصر جلوه دهند.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا روز گذشته (یکشنبه) مدعی شد که واشنگتن شواهدی در اختیار دارد که نشان می‌دهد کروناویروس از آزمایشگاهی در شهر «ووهان» چین بیرون آمده است. 

نه تنها مقام‌های چینی این ادعا را رد کرده‌اند بلکه جامعه اطلاعاتی آمریکا نیز اخیراً اعلام کرد که شواهدی مبنی بر دست ساز بودن ویروس کرونا وجود ندارد.

در پی شیوع کووید-19 در جهان، چین و روسیه در اقدامی خیرخواهانه کمک‌هایی را به ایتالیا که به شدت از شیوع کرونا متحمل آسیب شده، پیشنهاد داده‌اند و پزشکان، تجهیزات پزشکی و ماسک‌های صورت را به این کشور فرستاده‌اند.

مدت‌ها است که ایالات متحده آمریکا کشورهای دیگر را تحت فشار قرار داده تا «هوآوی»، بزرگ‌ترین تولیدکننده تجهیزات مخابراتی جهان را در راه‌اندازی شبکه‌های جدید 5G تلفن همراه ، تحریم کنند. واشنگتن مدعی است که این تجهیزات و فناوری‌ها به چین امکان جاسوسی از ارتباطات افراد را می‌دهد.

طبق آخرین آمار و ارقام منتشر شده، تاکنون دستکم سه میلیون ۵۸۲ هزار و ۲۳۳ نفر از مردم جهان به ویروس کرونا آلوده شده‌اند که ۲۴۵ هزار و ۵۵۸ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. ایالات متحده آمریکا با بیش از یک میلیون ۱۵۰ هزار مورد ابتلا و حدود ۶۸ هزار مورد فوتی بیشترین آمار مبتلایان و مرگ و میرهای مرتبط با کرونا در جهان را دارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر