کد خبر: 83104
A

امکان بازگشایی اماکن مذهبی در زنجان وجود ندارد/ وضعیت همچنان قرمز اســـت

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان گفت: وضعیت قرمز استان بیانگر این موضوع است که نمی‌توان مساجد و مراسم تجمعی دیگر را برگزار کرد.

امکان بازگشایی اماکن مذهبی در زنجان وجود ندارد/ وضعیت همچنان قرمز اســـت

به گزارش دیده بان ایران؛ پرویز قزلباش شامگاه دیروز (۱۵ اردیبهشت) در نشست خبری که به ‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با بیان اینکه ویروس کرونا همچنان ناشناخته بوده و رفتار آن عوض نشده است، اظهار کرد: بر اساس آخرین مطالعات انجام شده، شواهدی از ضعیف شدن ویروس کرونا وجود ندارد و تنها راه پیشگیری از ابتلا به این ویروس و شیوع آن، رعایت فاصله اجتماعی است، زیرا هنوز هم دارو و درمان و واکسنی برای بیماری کرونا وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، برخی مشاغل تعطیل شده بودند که پس از مدتی مقرر شد تا مشاغل کم‌ریسک برای آغاز فعالیت خود در سامانه سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای دریافت پروتکل‌های بهداشتی ثبت‌نام کنند، افزود: فعالیت این مشاغل و رعایت پروتکل‌های بهداشتی آنان از سوی نمایندگان دستگاه‌های متولی امر انجام می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: پس از بازگشایی مشاغل کم‌ریسک برای تعیین و تکلیف در خصوص بازگشایی اماکن مذهبی، ماموریتی از طرف ستاد مبارزه با کرونا به وزارت بهداشت داده شد که هدف از انجام این ماموریت، تعیین و تکلیف بازگشایی و یا بسته بودن اماکن مقدسه، امامزاده‌ها، مساجد و تکیه‌ها و برگزاری نماز جماعت در استان‌های کشور است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان، با بیان اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دو شاخص مهم برای ماموریت محول شده به خود تعیین کرده که اولی تعداد بیماران مبتلا به کرونای بستری در بیمارستان‌ شهرستان‌ها طی ۱۴ روز گذشته به طور متوسط کمتر از یک مورد باشد و دیگری به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت را در وضعیت سفید یا مناطق کم‌خطر را مورد توجه قرار دادند، ادامه داد: وضعیت استان زنجان بر اساس بررسی‌های صورت گرفته برای برگزاری نماز جمعه و جماعت مناسب نیست.

قزلباش با اشاره به اینکه شاخص اعلام شده در خصوص وضعیت سفید، زرد و قرمز در کشور ملاکی برای ارزشیابی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور نیست، اظهار کرد: بر اساس شاخص وزارت بهداشت برای مناطق و شهرهای دارای کمتر از یک مورد بیماری سفید، یک تا سه مورد بیماری در روز زرد و بالای سه مورد بستری منطقه قرمز اعلام شد و برای مناطق کم‌خطر مبنا قرار دادند که این شاخص نیز در مناطق کم‌خطر بیماری کرونا شکننده بوده و امکان تغییر آن با افزایش افراد مبتلا و بستری در بیمارستان‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس شاخص و تقسیم‌بندی اخیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وضعیت استان زنجان قرمز و شهرستان‌های طارم، خدابنده و ایجرود نیز زرد اعلام شده است، افزود: تقسیم‌بندی اعلام شده بر مبنای اطلاعات کسب شده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اعلام آخرین اطلاعات و اصلاحات لازم در خصوص بیماری کرونا توسط دانشگاه‌های علوم‌پزشکی بوده است.

این مسئول با تاکید بر اینکه وضعیت قرمز استان زنجان بیانگر این موضوع است که نمی‌توان مراسم مذهبی در مساجد و نیز تجمع دیگری را برگزار کرد، زیرا حتی این موضوع در شهرهایی با وضعیت سفید نیز بر اساس پروتکل‌های بهداشتی امکان‌پذیر خواهد بود، تصریح کرد: وضعیت و شاخص رنگ‌های استان‌ها بر اساس افراد بستری اعلام شده است؛ بنابراین ملاک واقعی ارزشیابی استان و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی نیست.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان با بیان اینکه نمی‌توان اثر اعلام روانی رنگ قرمز را بر مردم انکار کنیم، ادامه داد: اعلام وضعیت قرمز هم می‌تواند مثبت باشد هم منفی، زیرا اقدامات انجام گرفته را زیر سئوال می‌برد ولی از لحاظ مثبت سبب مراقبت بیشتر و رعایت پرتکل‌ها و نکات بهداشتی و نیز فاصله‌گذاری اجتماعی می‌شود.

قزلباش با بیان اینکه بر اساس اقدامات انجام شده، روند آزمایش‌های بیماران مثبت کرونایی در استان زنجان کاهش پیدا کرده است، اظهار کرد: طی چند روز گذشته تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استان تک‌رقمی شده و میزان بیماران بستری در بیمارستان‌ها نیز در این مدت یا ثابت بوده و یا به سمت نزولی پیشرفته و همچنان ادامه دارد.

وی یادآور شد: بر اساس پیش‌بینی در برخی از مقالات، استان زنجان باید با پیک وحشتناک بیماری کرونا مواجه می‌شد که خوشبختانه با اقدامات انجام شده و همکاری مردم زنجان، استان با این بحران مواجه نشده است.

این مسئول با اشاره به تاثیرات و افتخارات دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان در دنیا و کشور، خاطرنشان کرد: کنترل ورودی شهرها همانند گذشته نیست ولی در شهرستان طارم همچنان کنترل‌هایی در ورودی شهر برای جلوگیری از ورود آلودگی ویروس کرونا به استان انجام می‌شود، زیرا تبادل‌های زیادی بین استان زنجان و شمال کشور وجود دارد ولی تنها راه ارتباطی زنجان به شمال از طریق طارم نیست./ ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر