کد خبر: 83382
A

چه کسی بر صندلی ریاست کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهـــم تکیه می‌زند؟

مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم، به مجلس یازدهم راه یافته است. با توجه به نمایندگان حاضر در مجلس یازدهم، به نظر می‌رسد که این نماینده تندرو مجلس دهم بار دیگر بر صندلی ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تکیه بزند.

چه کسی بر صندلی ریاست کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهـــم تکیه می‌زند؟

به گزارش دیده بان ایران؛ رایزنی‌های منتخبان مجلس یازدهم بر سر کرسی‌ها ادامه دارد. اگرچه مهم‌ترین کرسی مجلس یازدهم، مانند دوره‌های قبل، ریاست آن است و از ابتدای اعلام نتایج انتخابات مجلس یازدهم رایزنی‌ها برای تصرف این صندلی آغاز شده، اما رتبه بعدی لابی‌های نمایندگان مجلس یازدهم به ریاست کمیسیون‌های تخصصی و مهم مجلس یازدهم اختصاص دارد.

 

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یکی از کمیسیون‌های تخصصی قوه مقننه است که برای انجام وظایف محوله در محدوده سیاست و روابط خارجى، دفاع، اطلاعات و امنیت تشکیل می‌شود. «کمیته حقوق بشر»، «کمیته سیاست خارجی»، «کمیته امنیت داخلی» و «کمیته دفاع» چهار کمیته‌ای هستند که به صورت تخصصی به بررسی مسائل مربوط به حوزه اختیارات این کمیسیون می‌پردازند.

 

همچنین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جایگاه مهمی در ایفای نقش دیپلماسی پارلمانی دارد.

 

بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، کمیسیون‌ امنیت ملی نیز همچون سایر کمیسیون‌ها باید با حضور حداقل 19 و حداکثر 23 نماینده تشکیل شود، اما در برخی دوره‎های مجلس این کمیسیون با حضور بیش از 23 نماینده به فعالیت پرداخت.

 

انتخاب رئیس کمیسیون، نواب رئیس، دبیران اول و دوم و همچنین سخنگوی کمیسیون هر سال با رأی اعضای کمیسیون امنیت ملی انجام می‌شود. برگزاری جلسات مشترک علنی و محرمانه کمیسیون با مقام‌های عالیرتبه وزارتخانه‌های خارجه، کشور، اطلاعات و دفاع یکی از ابزارهای نمایندگان برای تاثیرگذاری غیرمستقیم در این عرصه‌هاست.

 

ریاست کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم

 

ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مجلس دهم به مدت 2 سال در اختیار علاءالدین بروجردی نماینده بروجرد بود. او 14 سال رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس بود و حشمت‌الله فلاحت‌پیشه توانست به ریاست او بر این کمیسیون پایان دهد.

 

اما فلاحت‌پیشه یک سال ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم را عهده‌دار بود و با ائتلاف شکل‌گرفته میان اصولگرایان و برخی از نمایندگان مستقل این کمیسیون، مجتبی ذوالنوری نماینده قم بر صندلی ریاست کمیسیون امنیت ملی مجلس تکیه زد.

 

کدام نمایندگان مجلس پیشتر در کمیسیون امنیت ملی حضور داشته‌اند؟

 

مجتبی ذوالنوری که سابقه یک سال ریاست بر کمیسیون امنیت ملی را در کارنامه خود دارد توانسته به مجلس یازدهم راه بیابد. زهره الهیان نماینده تهران، هاجر چنارانی نماینده نیشابور و فیروزه در مجلس دهم، جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و کلات، سید علی آقازاده دافساری نماینده رشت، محمود احمدی بیغش نماینده شازند، محمدصالح جوکار نماینده یزد و اشکذر، انور حبیب‌زاده بوکانی نماینده بوکان، ولی اسماعیلی نماینده گرمی و محمدحسن آصفری نماینده اراک از جمله نمایندگان مجلس یازدهم هستند که پیش از این در کمیسیون امنیت ملی حضور داشته‌اند.

 

 

به نظر می‌رسد نمایندگانی همچون حسین حاتمی مسئول اسبق بسیج عشایر، جعفر راستی با سابقه حضور در سپاه، حسن همتی نماینده شاهین دژ و تکاب و بازنشسته سپاه، یعقوب رضازاده با سابقه حضور در ناجا، رحمت‌الله فیروزی پوربادی با سابقه حفاظت فرودگاه، محمدرضا احمدی نماینده رشت و بازنشسته سپاه، مهدی سعادتی نماینده بابل و فرمانده سپاه، غلامرضا شریعتی نماینده بهشهر و فرمانده سپاه، علیرضا نظری نماینده خمین و بازنشسته سپاه، احمد راستینه هفشجانی نماینده شهرکرد و معاون بازرسی سپاه پاسداران، حسین خسروی اسفزار نماینده بیرجند، درمیان خوسف و بازنشسته سپاه، مجتبی محفوظی نماینده آبادان با سابقه حضور در سپاه، ابراهیم متینیان نماینده رامهرمز و رامشیر بازنشسته سپاه، علیرضا ورناصری نماینده مسجدسلیمان و بازنشسته سپاه، محمد طلا مظلومی نماینده بهبهان و بازنشسته سپاه، علی‌اکبر علیزاده برمی نماینده دامغان و بازنشسته سپاه، خلیل بهروزی نماینده فومن و شفت و فرماندار اسبق سپاه و سید علی آقازاده دافساری نماینده رشت و بازنشسته سپاه از جمله نمایندگانی هستند که احتمال می‌رود در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی حضور یابند.

 

از آنجا که در میان منتخبان جدیدالورود مجلس یازدهم که با توجه به سابقه اجرایی‌شان احتمال می‌رود در کمیسیون امنیت ملی حضور داشته باشند نمایندگان قدری وجود ندارد، به نظر می‌رسد مجتبی ذوالنوری نماینده تندرو مجلس دهم بر صندلی ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم تکیه بزند.

 

همچنین احتمال می‌رود اعضای هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم از میان 10 نماینده‌ای که در ادوار گذشته در این کمیسیون حاضر بوده‌اند انتخاب شوند.

منبع: اعتمادآنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر