کد خبر: 83456
A

شاخص فلاکت استان‌های ایران در سال 98 چقدر بود؟/ جـــــــدول

شاخص فلاکت از مجموع دو نرخ بیکاری و تورم به دست می آید و رابطه غیرمستقیمی با سطح رفاه دارد. یعنی هر چقدر شاخص فلاکت افزایش یابد سطح رفاه کاهش می یابد. در سال 98، مردم استان فارس رفاه بیشتری در مقایسه با سایر استا‌ن‌ها داشتند.

شاخص فلاکت استان‌های ایران در سال 98 چقدر بود؟/ جـــــــدول

به گزارش دیده بان ایران، شاخص فلاکت از مجموع دو نرخ بیکاری و تورم به دست می آید و رابطه غیرمستقیمی با سطح رفاه دارد. یعنی هر چقدر شاخص فلاکت افزایش یابد سطح رفاه کاهش می یابد. در سال 98، مردم استان فارس رفاه بیشتری در مقایسه با سایر استا‌ن‌ها داشتند.

شاخص فلاکت از آن دسته اطلاعات و اصطلاحات اقتصادی است که در اقتصاد جهانی شناخته شده بوده و یک فرد انگلیسی به نام «آرتور اکان» آن را تهیه و تبیین کرده است.

این شاخص از جمع نرخ بیکاری و نرخ تورم یک کشور به دست می‌آید. البته در همه اقتصادهای دنیا تورم و بیکاری همیشه دو شاخصی است که با هم می‌آید و تقریبا رابطه مستقیم دارد. یعنی با افزایش تورم، بیکاری هم افزایش پیدا می‌کند.

 در اقتصادهایی که تورم تک رقمی و زیر ۵ درصد است، همیشه این رابطه عکس است. این شاخص هم از شاخص‌های کلان اقتصادی است که در آمارهای مهم کشورها محاسبه می‌شود. شاخص فلاکت حتی ممکن است برای دهک‌های مختلف و شهری و روستایی به طور جداگانه محاسبه ‌شود.

همچنین این موضوع را هم در نظر داشته باشید در زمان تورم بالا که همراه با رکود در تولید و رونق اقتصادی است، شاخص فلاکت با سرعت بیشتری رشد می‌کند.

 

شاخص فلاکت 98

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر