کد خبر: 83462
A

غنی نظری، منتخب مردم خلخال در مجلس یازدهم: اصولگرایان مجلس یازدهم دوشقه هستند/ حاجی‌بابایی از عرصه رقابت بر سر کرسی ریاست مجلس کنار نمی‌رود/لابی برای ریاست پیش از تشکیل مجلس یازدهم ضایع کردن حق بقیه نمایندگان است

غنی نظری منتخب مردم خلخال در مجلس یازدهم می گوید که با کناره‌گیری حاجی‌بابایی رقابت اصلی بر سر کرسی ریاست مجلس یازدهم میان قالیباف و نیکزاد خواهد بود. اما اگر آقای حاجی‌بابایی به نفع نیکزاد از رقابت بر سر کرسی ریاست مجلس کنار نرود، قطعاً آقای قالیباف با رأی بالایی رئیس مجلس می‌شود.

غنی نظری، منتخب مردم خلخال در مجلس یازدهم: اصولگرایان مجلس یازدهم دوشقه هستند/ حاجی‌بابایی از عرصه رقابت بر سر کرسی ریاست مجلس کنار نمی‌رود/لابی برای ریاست پیش از تشکیل مجلس یازدهم ضایع کردن حق بقیه نمایندگان است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ رقابت کاندیداهای اصولگرا بر سر کرسی ریاست مجلس همچنان ادامه دارد و تاکنون تنها یک کاندیدا از عرصه رقابت برای ریاست مجلس کنار رفته است. پیش‌بینی می‌شود که کاندیداهای دیگر با دریافت امتیازی برای خود یا همفکران‌شان از کارزار رقابت بر سر کرسی ریاست مجلس کنار بروند.

 

غنی نظری منتخب مردم خلخال در مجلس یازدهم معتقد است که با کناره‌گیری حاجی‌بابایی رقابت اصلی بر سر کرسی ریاست مجلس یازدهم میان قالیباف و نیکزاد خواهد بود. اما اگر آقای حاجی‌بابایی به نفع نیکزاد از رقابت بر سر کرسی ریاست مجلس کنار نرود، قطعاً آقای قالیباف با رأی بالایی رئیس مجلس می‌شود.

 

اگرچه اصولگرایان بر لزوم وحدت میان نمایندگان اصرار دارند، اما غنی نظری می‌گوید: تعداد اصولگرایان مجلس یازدهم حدود 220 نفر است و دوشقه هستند؛ یک عده مدیران دولت‌های نهم و دهم هستند که با تفکرات و برنامه‌های خاص خودشان حرکت می‌کنند.

 

در ادامه مشروح گفت‌وگوبا غنی نظری منتخب مردم خلخال و کوثر در مجلس یازدهم می‌خوانید.

***

*آقای نظری شانس کدام یک از کاندیداهای ریاست مجلس را بیش از سایر کاندیداها می‌بینید؟

در نهایت 2 نفر رقیب خواهند شد و به نظر می‌رسد رقابت میان دکتر قالیباف و آقای نیکزاد باشد. البته این در شرایطی است که آقای حاجی‌بابایی کنار برود.

 

*آقای حاجی‌بابایی به نفع چه کسی از رقابت کنار برود؟

آقای حاجی‌بابایی اگر به نفع آقای نیکزاد از عرصه رقابت برای کرسی ریاست مجلس شورای اسلامی کنار برود، نیکزاد رقیب جدی برای قالیباف خواهد شد. اما در حال حاضر مهم ترین گزینه آقای دکتر قالیباف است.

 

*یعنی به نظرتان شانس آقای قالیباف بیش از سایر کاندیداهاست؟

 

بله، در حال حاضر شانس قالیباف برای ریاست مجلس یازدهم بیش از سایر کاندیداهاست. البته فراکسیون اصولگرایان سازوکاری تعریف کرده است که اگر این سازوکارها عملیاتی شود، سعی می‌شود اصولگرایان زیاد دچار تفرقه و اختلاف نشوند.

اگر یک نماینده با پشتوانه قوی رئیس مجلس شود، رئیس قوی‌ای می‌شود. در این صورت او می‌تواند در کلان موضوعات سیاسی کشور تاثیرگذار باشد. اما اگر نماینده‌ای که رئیس مجلس می‌شود صرفاً 50 یا 52 درصد رأی نمایندگان را در اختیار داشته باشد، قطعاً نمی‌تواند نقش اساسی ایفا کند.

یکی از عواملی که در مجلس دهم تا حدودی موجب تضعیف رئیس مجلس شد موضوع رقابت‌ها بود. در مجلس دهم رئیس مجلس نتوانست 70 درصد از نمایندگان را با خودش همراه کند.

اصولگرایان مجلس یازدهم دوشقه هستند

*اگر آقای حاجی‌بابایی به نفع آقای نیکزاد از رقابت بر سر کرسی ریاست مجلس شورای اسلامی کناره‌گیری نکند، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

 

اگر آقای حاجی‌بابایی به نفع نیکزاد از رقابت بر سر کرسی ریاست مجلس کنار نرود، قطعاً آقای قالیباف با رأی بالایی رئیس مجلس می‌شود.

تعداد اصولگرایان مجلس یازدهم حدود 220 نفر است و دوشقه هستند؛ یک عده مدیران دولت‌های نهم و دهم هستند که با تفکرات و برنامه‌های خاص خودشان حرکت می‌کنند. یک عده هم اصولگرایان سنتی، اصولگرایان مؤتلفه‌ای و اصولگرایان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب‌اند که اعتقادی به دولت گذشته ندارند. اینها قطعاً به دکتر قالیباف رأی می‌دهند.

*تعداد نمایندگان اصلاح‌طلب و مستقل مجلس یازدهم چند نفر است؟

حدود 50 تا 60 نفر هستند. اما تصمیم اصلاح‌طلبان و مستقلین برای ریاست مجلس نیز بسیار حائز اهمیت است.

*در برآورد شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به این عدد رسیدید؟

خودم به این نتیجه رسیدم که حداقل 30 تا 40 نفر مستقل و 30 تا 40 نفر هم اصلاح‌طلب در مجلس یازدهم داریم که با نام و تابلو به مجلس آمده‌اند.

*ارزیابی‌تان از انصراف آقای زاکانی برای ریاست مجلس چیست

ایشان فعالیت‌زیادی نداشتند و به نظر می‌رسد مجاب شدند که برای رقابت بر سر کرسی ریاست مجلس حاضر نشوند و جبهه پایداری کاندیدای خاصی نداشته باشد.

*در این شرایط جبهه پایداری از کدام کاندیدا حمایت می‌کند؟

احتمال حمایت جبهه پایداری از قالیباف بسیار ضعیف است.

*احتمال دارد که پایداری‌ها از یکی از دولتمردان احمدی‌نژاد برای تصدی مجلس حمایت کنند؟

این احتمال وجود دارد. در حوزه سیاسی بحث قرابت بسیار مهم است. جبهه پایداری باید ببیند با چه کسی می‌تواند همراه شود.

*آیا با آقای حاجی‌بابایی صحبت شده است که به نفع نیکزاد از رقابت بر سر کرسی مجلس شورای اسلامی کناره‌گیری کند؟

برخی از دوستان معتقدند اگر آقای حاجی‌بابایی به نفع نیکزاد کناره‌گیری کند، آقای نیکزاد با توجه به اینکه فرد عملیاتی‌تری است می‌تواند اوضاع را سروسامان دهد. اما به نظر نمی‌رسد آقای حاجی‌بابایی از عرصه رقابت بر سر کرسی ریاست مجلس کنار برود.

*یعنی بعید می‌دانید که حاجی‌بابایی به نفع نیکزاد از رقابت کناره‌گیری کند؟

بله، اما باید بدانیم اگر 2 نفر از یک تیپ با یک نفر از تیپ دیگر رقابت کنند، قطعاً آن یک نفر رأی می‌آورد. در انتخاب مبصر کلاس هم این موضوع قاعده عمل است.

 

*چرا شما شانس قالیباف را بیش از سایر کاندیداها می‌دانید؟ آیا به دلیل لابی‌هایی که آقای قالیباف داشتند می‌گویید شانس بیشتری برای ریاست مجلس دارند؟

آقای قالیباف تیپ سیاسی خاصی دارد و از نظر اخلاقی هم ارتباطات اجتماعی خوبی دارد. این موضوع برای کسی که می‌خواهد رئیس مجلس شود حسن است.

 

وقتی آقای قالیباف با یک نفر که از یک شهرستان دوردست به مجلس راه یافته ارتباط می‌گیرد، آن شخص مقید می‌شود. همه ما پایبند به اخلاق هستیم. تیم آقای قالیباف هم قوی عمل کرده است.

 

از سوی دیگر قالیباف سرلیست تهران است. اگر از میان این 30 نفر، 20 نفر همراه او باشند شرایط او متفاوت با نماینده‌ای است که به تنهایی به مجلس راه یافته است. در این شرایط آقای قالیباف در مقابل گزینه‌های اینچنینی، 20 برابر جلوتر است.

 

لابی برای ریاست پیش از تشکیل مجلس یازدهم ضایع کردن حق بقیه نمایندگان است

*رایزنی‌هایی که گزینه‌های احتمالی ریاست مجلس با منتخبان انجام می‌دهند به چه صورت است؟ آیا این جلسات حضوری است؟

من به رایزنی‌ها اعتقاد ندارم. معتقدم باید در روز رأی‌گیری کاندیداهای ریاست مجلس مشخص شوند. و در همان جلسه کاندیداها رزومه و برنامه‌شان را برای اداره مجلس مطرح کنند و بر اساس آن رأی‌گیری انجام شود.

اینکه گاه می‌شنویم برخی از کاندیداهای ریاست مجلس در فلان هتل جلسه می‌گذارند و قول مساعدت به کمیسیون‌ها می‌دهند، رویه درستی نیست.

در این صورت حق برخی کاندیداها ضایع می‌شود؛ برای مثال نماینده یک شهرستان که نمی‌تواند لابی کند حقش ضایع می‌شود. فردی هم که نماینده شهرستان و کارش در تهران است از تقسیم قدرت بهره بیشتری می‌برد.

بهتر است کاندیداهای ریاست مجلس صبر کنند تا مجلس و هیات‌رئیسه سنی تشکیل شود و در آن چند روزی که از آغاز مجلس تا برگزاری انتخابات هیات‌رئیسه مجلس فرصت دارند، لابی کنند.

 

*شما نظر جدیدی را مطرح می‌کنید، اما به هر حال کاندیداهای ریاست مجلس صحبت‌هایی با نمایندگان انجام داده‌اند و شما هم یکی از این نماینده‌ها بوده‌اید...

 

بله با من خیلی صحبت شده است.

 

*کدام یک از کاندیداها بیشتر فعال است؟

 

همه کاندیداها فعال‌اند. اما برخی از کاندیداها به صورت تیمی فعالیت می‌کنند و برخی از کاندیداها نیز به صورت فردی فعال‌اند؛ برای مثال آقای حاجی‌بابایی به صورت فردی فعال است. اما دولتمردان نهم و دهم که سردسته آنها آقای نیکزاد است به صورت فردی فعال نیستند بلکه تیمی فعالیت می‌کنند. همچنین آقای قالیباف نیز به صورت تیمی فعال است.

فعالیت فردی چندان تاثیرگذار نیست. در جلسه چهار نفری، سه نفر می‌توانند یک نفر را قانع کنند. اما سخت است که یک نفر یک نفر را قانع کند.

10 نفر نمایندگان استان مازندران به دیدار آقای قالیباف رفتند در عین حال که آقای شمس‌الدین حسینی هم کاندیدای ریاست مجلس از استان مازندران است، اما نمایندگان این استان با آقای قالیباف دیدار کردند.

نمایندگان استانی که مدعی ریاست دارد با آقای قالیباف دیدار کردند. وقتی فردی اراده می‌کند قطعاً به دنبال آن برنامه‌ای هم دارد.

دیدار نمایندگان استان مازندران با یک شخصیت معنوی نبوده که بگوییم اجر دارد! دیدار با یک شخص سیاسی بوده است.

*جلساتی که شما با کاندیداهای ریاست مجلس داشتید، به صورت حضوری بوده است؟

بله اکثراً به صورت حضوری بوده است.

*نظر شما متوجه کدام یک از کاندیداهای ریاست مجلس است؟ آیا تاکنون تصمیم‌تان را برای رأی دادن به کاندیداهای ریاست مجلس گرفته‌اید؟

از یک سمت با آقای نیکزاد همشهری هستیم و از سوی دیگر با آقای قالیباف دوست هستیم. در حال حاضر میان صفا و مروه مانده‌ایم.

*یعنی هنوز تصمیم قطعی‌ای در مورد رأی به کاندیداهای ریاست مجلس نگرفته‌اید؟

خیر، هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌ام.

منبع: اعتماد آنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر