کد خبر: 83476
A

میرزایی نیکو: چگونه می‌گویند که یک فرد به قانون اساسی، اسلام و ولایت فقیه التزام ندارد؟

یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس می‌گوید: مصوبه اخیر مجلس احراز صلاحیت نمایندگان را شفاف و روشن‌تر می‌کند. همچنین موجب می‌شود اعضای شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها سلیقه‌شان را کنار بگذارند. با مصوبه اصلاح قانون انتخابات اعضای شورای نگهبان نمی‌توانند بر اساس سلایق‌شان تصمیم بگیرند و باید با استناد به قانون پیش بروند.

میرزایی نیکو: چگونه می‌گویند که یک فرد به قانون اساسی، اسلام و ولایت فقیه التزام ندارد؟

به گزارش دیده بان ایران؛ اصلاح قانون انتخابات یکی از طرح‌هایی بود که در روزهای پایانی عمر مجلس دهم در دستور کار نمایندگان قرار گرفت. اما اصلاح قانون انتخابات به شکلی که نمایندگان مجلس دهم انجام دادند به مذاق شورای نگهبان خوش نیامده و همچنان اصلاح قانون انتخابات یکی از بحث های مهم کشور در روزهای اخیر بوده است. در یکی از این واکنش‌ها به اصلاح قانون انتخابات احمد جنتی دبیر شورای نگهبان اخیراً در اظهارنظری گفته است: «در حالی که ما مدت‌ها پیش از برگزاری انتخابات اخیر، درباره اصلاح قانون انتخابات فریاد زدیم و مطالبه کردیم، اما مجلس محترم هیچ توجهی به این امر نکرد و حالا در روزهای پایانی خود تازه به فکر اصلاح قانون انتخابات آن هم با این کیفیت افتاده است.»

 

در همین راستا قاسم میرزایی‌نکو نماینده دماوند و فیروزکوه و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت: فریادی که جمع شورای نگهبان و دیگران می‌زدند این بود که علت استناد ما به موارد کلی تقصیر مجلس است و قانون برای ما مواردی را روشن نکرده است. آنها می‌گفتند مجلس باید برای بررسی صلاحیت‌ها به ما متر و اندازه بدهد و ما با آن متر و اندازه‌ها می‌توانیم دقیق‌تر با نماینده‌ها صحبت کنیم. اعضای شورای نگهبان همیشه می‌گفتند با قانون مجلس در خصوص انتخابات می‌توانیم رد صلاحیت، تایید صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت را سازماندهی کنیم.

 

او ادامه داد: مجلس یک سال و نیم قبل به فکر اصلاح قانون انتخابات افتاد و چندین بار با دولت مکاتبه کرد تا قانون جامع انتخابات را به مجلس شورای اسلامی بفرستد. اما دولت کوتاهی کرد و لایحه جامع انتخابات را به مجلس نداد. به همین دلیل مجلسی‌ها به فکر افتادند و کمیسیون شوراها کمیته‌ای تشکیل داد و در طرح استانی شدن انتخابات مواردی را آوردیم. در طرح استانی شدن انتخابات تنها سه ماده در مورد بحث تمرکز انتخابات در استان‌ها بود. سایر مواد آن 10 ماده‌ای بود که اخیراً در مجلس در طرح جداگانه‌ای بررسی شد.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور نماینده شورای نگهبان در هنگام بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات تاکید کرد: اصلاح قانون انتخابات در کمیته‌های مختلف در مجلس بررسی می‌شد و در کمیته اصلی نماینده تام‌الاختیار شورای نگهبان از مرکز پژوهش‌های این نهاد حضور داشت. در آن کمیته تمام مسائلی را که فکر می‌کردیم مهم است مطرح کردیم. چهار دوره قبلی مجلس هم به دنبال این بودند که قانون انتخابات مجلس، ریاست‌جمهوری، خبرگان و شوراها شفاف و روشن شود و مصادیق آن هم مشخص شود.

 

میرزایی‌نیکو ادامه داد: در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که یک نفر را برای انتخابات ریاست جمهوری یک بار تایید صلاحیت و بار دیگر رد صلاحیت می‌کنند. این اقدام با چه متر و معیاری صورت می‌گیرد؟ چگونه می‌گویند که یک فرد به قانون اساسی، اسلام و ولایت فقیه التزام ندارد؟ تا پیش از این معیاری برای التزام به ولایت فقیه، اسلام و قانون اساسی وجود نداشت، اما در حال حاضر این متر و معیار وجود دارد.

 

او گفت: همواره در تمامی دوره‌های مجلس چه چپ و چه راست در صدد اصلاح قانون انتخاب بودند. طرح انتخابات استانی به شورای نگهبان رفت و 23 مورد ایراد گرفتند و پیش از این نیز مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرده بود که این طرح تایید نمی‌شود و مشکلات اساسی دارد. البته همان‌طور که اشاره کردم، در طرح استانی شدن انتخابات مجلس تنها بحث استانی شدن انتخابات مطرح نبود بلکه شفاف شدن در زمینه عدم التزام به قانون اساسی، ولایت فقیه و اسلام در میان بود.

 

میرزایی‌نیکو افزود: آقای جنتی به یاد نمی‌آورد، اما می‌تواند از آقای کدخدایی بپرسد که آیا شورای نگهبان همیشه نمی‌گفت متر و معیاری برای بررسی صلاحیت‌ها نداریم؟ آقای دهقان هم که در حال حاضر در شورای نگهبان است به خوبی از این قضیه آگاه است. این‌طور که آقای جنتی اظهارنظر می‌کنند فکر می‌کنم ماه رمضان نیست. چون در ماه رمضان باید با احتیاط‌ بیشتر صحبت کرد. امیدوارم خداوند از سر تقصیرات همه ما بگذرد.

 

مصوبه اخیر مجلس احراز صلاحیت نمایندگان را شفاف می‌کند

 

او در پاسخ به آن بخش از اظهارات جنتی مبنی بر اینکه طرح اخیر مجلس نه تنها هیچ نسبتی با سیاست‌های کلی انتخابات ندارد بلکه با هدف بی‌خاصیت کردن احراز صلاحیت داوطلبان طراحی و تصویب شده است گفت: نکاتی که در طرحی که اخیراً مصوب شده آمده است، یک سال و نیم پیش هم به مجلس آمده بود. اتفاقاً مصوبه اخیر مجلس احراز صلاحیت برای انتخاب یک نماینده را شفاف می‌کند. با مصوبه اخیر مجلس اگر علیه فردی گزارش داده شود، این گزارش یا از سوی یک فرد حقیقی است یا از سوی یک فرد حقوقی. اگر فرد حقیقی نمی‌تواند این گزارش را ثابت کند، باید بیش از 6 ماه به زندان برود و این اقدام جرم است. خطاست که علیه یک نفر ادعایی کند و شورای نگهبان با استناد به آن بگوید که این فرد فاسد است. بنابراین مصوبه اخیر و اصلاح قانون انتخابات شفافیت ایجاد می‌کند.

 

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور تاکید کرد: التزام عملی به قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی باید در جایی ثابت شود و دادگاه صالحه‌ای در این خصوص اعلام کند که اصول اولیه اسلام را هم زیر پا گذاشته است. این موضوع نیاز به مرجع قانونی دارد.

 

میرزایی‌نیکو توضیح داد: مصوبه اخیر مجلس احراز صلاحیت نمایندگان را شفاف و روشن‌تر می‌کند. همچنین موجب می‌شود اعضای شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها سلیقه‌شان را کنار بگذارند. با مصوبه اصلاح قانون انتخابات اعضای شورای نگهبان نمی‌توانند بر اساس سلایق‌شان تصمیم بگیرند و باید با استناد به قانون پیش بروند.

 

او در پایان گفت: شورای نگهبان داد می‌زد که متر و اندازه نداریم، اما رفتار و واکنش‌شان در قبال مصوبه اخیر مجلس خلاف آن حرف‌شان است.

منبع: اعتماد آنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر