کد خبر: 83643
A
جلیل رحیمی، عضو فراکسیون امید مجلس:

قالیباف و حاجی‌بابایی برای ریاست مجلس با یکدیگر رقابت خواهند کرد

یک عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر نمی‌رسد که نزاعی میان مجلس یازدهم و دولت دوازدهم در گیرد. در قانون اساسی کشور 2 ویژگی خاص وجود دارد که مانع از نزاع مجلس با دولت می‌شود. دیدگاه‌هایی که مقام معظم رهبری دارند به گونه‌ای است که هر دولتی که منتخب مردم بوده تا آخرین روزهای عمرش تحت حمایت رهبری بوده است. مجلس هم زمانی که دیدگاه رهبری را می‌داند فضا را به سمت تنش شدید نخواهد برد.

قالیباف و حاجی‌بابایی برای ریاست مجلس با یکدیگر رقابت خواهند کرد

به گزارش دیده بان ایران؛ مجلس یازدهم هشتم خردادماه آغاز به کار می‌کند، اما بعد از اعلام نتایج انتخابات مجلس یازدهم لابی‌ها و رایزنی‌های کاندیداهای ریاست مجلس شروع شد. گزینه‌های ریاست مجلس یازدهم هم زیاد هستند، از محمدباقر قالیباف شهردار 12 ساله تهران گرفته تا حمیدرضا حاجی‌بابایی که چند دوره در مجلس حاضر بوده و تصدی وزارت آموزش و پرورش را هم در کارنامه خود دارد.

 

اگرچه افراد دیگری همچون مصطفی میرسلیم و علی نیکزاد از کاندیداهای ریاست مجلس محسوب می‌شوند، اما به نظر می‌رسد رقابت اصلی بر سر صندلی ریاست مجلس میان محمدباقر قالیباف و حمیدرضا حاجی‌بابایی باشد.

 

در همین خصوص جلیل رحیمی جهان‌آبادی نماینده تربت جام وعضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور و از منتخبان مجلس یازدهم گفت: تا زمانی که مجلس یازدهم تشکیل نشود و صحبت‌های نمایندگان را نشنویم نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که دقیقاً چه اتفاقی خواهد افتاد.

 

او در پاسخ این سوال که کدام یک از گزینه‌ها‌ گزینه جدی‌تری برای ریاست مجلس یازدهم است گفت: اصلی‌ترین رقبا برای ریاست مجلس یازدهم محمدباقر قالیباف و حمیدرضا حاجی‌بابایی هستند.

 

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس توضیح داد: مجلس ترکیب متنوعی از نمایندگان مختلف دارد. در مجلس تنها طیف‌های سیاسی فعال نیستند. گروه‌های قومی و زبانی از جمله ترک‌ها و کردها و بلوچ‌ها حضور دارند. از سوی دیگر طیف‌های جغرافیایی مناطق خاص هستند؛ مانند البرزنشینان و خراسانی‌ها یا نمایندگان استان‌های شمالی.

 

رحیمی ادامه داد: برخی طیف‌بندی‌ها هم درون جناح‌ها وجود دارد؛ برای مثال در جریان اصولگرایان جبهه پایداری با طیف اصولگرایان میانه و اصولگرایان سنتی شاید در تمامی زمینه‌ها هم‌رأی نباشند. مضاف بر این حدود 25 تا 30 نفر از اصلاح‌طلبان در مجلس یازدهم حضور دارند. شاید نیروهای مستقل هم از شهرهای مختلف رأی آوردند. بنابراین نمی‌توان از هم‌اکنون در مورد ریاست مجلس یازدهم قضاوت کرد.

 

قالیباف و حاجی‌بابایی برای رسیدن به صندلی ریاست مجلس یازدهم با یکدیگر رقابت خواهند کرد

 

به گفته این عضو فراکسیون امید مجلس، با توجه به اوضاع و احوال برای کرسی ریاست مجلس آقایان قالیباف و حاجی‌بابایی با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

 

او توضیح داد: رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی برای ریاست مجلس یازدهم آغاز شده است. گروه‌ها و طیف‌های مختلف که نیت‌شان حضور در هیات‌رئیسه و ریاست کمیسیون‌ها است گفت‌وگوهایی را آغاز کرده‌اند، اما تا زمانی که جلسات مجلس شروع نشود و ارتباطات به نحو شفاف‌تر و گسترده‌تری مشخص نشود نمی‌توان پیش‌بینی کرد در مجلس آینده چه اتفاقی می‌افتد.

 

نزاعی میان مجلس یازدهم و دولت دوازدهم در نخواهد گرفت

 

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مورد احتمال نزاع مجلس یازدهم با دولت گفت: به نظر نمی‌رسد که نزاعی میان مجلس یازدهم و دولت دوازدهم در گیرد. در قانون اساسی کشور 2 ویژگی خاص وجود دارد که مانع از نزاع مجلس با دولت می‌شود. دیدگاه‌هایی که مقام معظم رهبری دارند به گونه‌ای است که هر دولتی که منتخب مردم بوده تا آخرین روزهای عمرش تحت حمایت رهبری بوده است. مجلس هم زمانی که دیدگاه رهبری را می‌داند فضا را به سمت تنش شدید نخواهد برد.

 

نظارت، انتقاد و سوال از وزیر و استضاح وزرا حق طبیعی هر نماینده‌ای است

 

رحیمی ادامه داد: نظارت، انتقاد و سوال از وزیر و استضاح وزرا حق طبیعی هر نماینده‌ای است و ممکن است استفاده شود. اما با توجه به شرایط خاص کشور، مجلس یازدهم چالش و تنش جدیدی برای دولت در سال پایانی ایجاد نخواهد کرد، چون تاکید رهبری بر همگرایی میان قواست و مجلس یازدهم این نکته را مد نظر قرار می‌دهد.

 

او در پایان با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم گفت: از سوی دیگر مشکلات اقتصادی کشور و فشاری که دشمن وارد می‌کند در حدی است که همه نیروهای سیاسی فعال این درک درست را دارند که در حال حاضر زمان همگرایی بیشتر است تا مشکلات و فشار واردشده بر مردم را کاهش دهیم.

 

منبع: اعتماد آنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر